Via facti

Jiří Silný

V Rakousku vznikla již před lety Farářská iniciativa, sdružující kolem 350 duchovních. Nedávno vydala „Výzvu k neposlušnosti“. V ní se duchovní vymezují proti římskému odmítání dávno potřebné církevní reformy.

Je obtížné udržet si přehled o vývojových trendech, když je doba tak mnohoznačná. Zdá se, že se spousta věcí děje protisměrně, že na různých místech se bojují zápasy z docela jiných časů a souvislostí. Emancipace vítězí tu i onde, jinde zas přituhuje a do jara daleko. Ale i pod sněhem a ledem je život.

Zaujal mě jeden aktuální příklad z církevní oblasti. Je známé, že západoevropští katolíci, zejména ti z Německa, Rakouska a Švýcarska, jsou připraveni svou církev tvrdě kritizovat a bojovat za její novou podobu. Týká se to jak známých církevních disidentů, jako jsou Hans Küng, Eugen Drewermann nebo Kuno Füssel, ale i širokého proudu věřících sdružených například v hnutí My jsme církev. Vysoká hierarchie a Vatikán jsou vůči těmto kritickým hlasům, které se už ozývají dlouho a zesílily v souvislosti s odhalením četných případů sexuálního zneužívání dětí ze strany kněží, hluší. Jak se dalo čekat, vede to k radikalizaci.

V Rakousku už v roce 2005 vznikla Farářská iniciativa, sdružující kolem 350 duchovních, která nedávno vydala „Výzvu k neposlušnosti“. Píše se tam: „Římské odmítání dávno potřebné církevní reformy a nečinnost biskupů nám nejen dovolují, ale nutí nás, abychom následovali svědomí a jednali.“ Iniciativa dál jmenuje své závazky a požadavky:

×
Diskuse
February 14, 2012 v 17.11
Dotaz
Prosím, mohl byste vysvětlit, co znamená požadavek v bodu 4.:
"Bohoslužba slova s udělováním komunia bude zvána „eucharistie bez kněze“."
Co znamená "udělování komunia"?
JS
February 15, 2012 v 15.44
Komunio
znamená přijímání Večeře Páně. Podle římskokatolické nauky dochází při mši, vedené vysvěceným knězem, ke změně podstaty chleba a vína v tělo a krev Kristovu (transsubstanciace). Přijímáním hostie a vína mají věřící účast na Kristově milosti (eucharistie). Protože má římskokatolická církev nedostatek kněží, je to v praxi někdy tak, že kněz promění hostie do zásoby. V takovém případě je může podávat věřícím i laik, tedy osoba bez svěcení, se stejnou účinností. Tento bod zřejmě ktitizuje jak nedostatek kněží, tak jakési dvojí standardy, pokud jde o formu bohoslužby. Tolik ve stručnosti na vysvětlenou.
SH
February 15, 2012 v 21.00
Docela by mne zajímalo…
…zda alespoň jediný bod někdo z vyzývatelů realizuje. Podle mých znalostí může minimálně tři, aniž by mohl být podle církevního práva stíhán.