Proč tahat filosofii do politiky?

Zdeněk Vyšohlíd

Po předchozích zamyšleních o sociálním státu a státu jako takovém pokládá si autor otázku, co s myšlením v „revoluční praxi“?

Stát tvoří rámec a možnosti (našeho) občanského života. Třeba ne všechna, ale mnohá důležitá, ba podstatná životní rozhodnutí jsou volbami předznamenanými těmito možnostmi. V nich nalézá a utváří člověk svou svobodu i důstojnost. „Svoboda není stav, ale historická aktivita vytvářející odpovídající formy lidského soužití, tj. sociálního prostoru,“ shrnul Karel Kosík. (Dial. Konkr., s. 167) Také takto lze shrnout dědictví německé klasické filosofie, zvl. Kantovy a Hegelovy.

Podle toho můžeme číst Marxe — a rozumět jeho odkazu dvojím způsobem: 1. jako ideologickému manuálu, tedy návodu, jak uspořádat revoluční aktivity. Nebo 2. jako pokusu o napravení poměrů, v nichž trpí svoboda i důstojnost člověka, tedy o zlepšení státu, aby byl skutečně domovem „živoucímu duchu“ svobodného člověka, aby nevzkvétal na úkor důstojnosti člověka, což by bylo protismyslné.

To první připomíná práci ornitologa nebo vůbec přírodovědce: má k dispozici obecné pojmy (kategorie), jimiž (pod nimiž) uspořádává empirický materiál, který má k dispozici. To je práce rozvažování (Verstand) a některé interpretace Marxe nevidí dál: nevidí víc než účetnictví, kádrováckou evidenci a plánování bez ducha a bez invence.

×
Diskuse
August 4, 2010 v 9.23
myšlení a politika
V poněkud jiné perspektivě si otázku klade Michael Hauser:
"Otázka zní jasně: dá se Kosík politizovat?"
(cf. http://www.advojka.cz/archiv/2010/16/ticha-posta)
SH
August 4, 2010 v 14.49
Pokračovat
Všechny tři texty autora volají po svém pokračování, které si logicky vynucuje globalizace. Osobně mne zajímá problém, zda nadstáty (EU) jako přechod k jednotné světovládě, budou muset posilovat některé prvky národních států a když ano, tak které. A naopak, které oblasti politického prostoru se asi budou muset lokalizovat na úroveň rozlohou menší než jsou současné státy. Nebo je má otázka vůbec mimo mísu?.
August 5, 2010 v 8.07
Světovláda a národní prvky
„Jednotná světovláda“ jako jakési samostatné „samoděržaví“ nás děsí – ale mluvit o jednotné světovládě a zároveň možném „posilování některých prvků národních států“ se zdá být realistické. Pohled do budoucnosti, nemá-li být naprosto černý a deprimující, asi nebude moci tento ukazatel cesty přehlédnout.
August 5, 2010 v 10.54
ad SH
Otázka národních států není ani trochu mimo mísu, je to otázka klíčová. Pochopitelně ne v romantickém smyslu. Tedy ve smyslu Havlíčkově:
""Kéž by nám to vlastenectví z huby do rukou přejíti ráčilo. ..."
Stará nemoc...