Zachránit svět
Jakub PatočkaSoučasná ekonomická krize je ve skutečnosti krizí ekologickou a v rámci systému neregulované tržní ekonomiky ji nelze vyřešit. Vládu peněz je nutno nahradit vládou lidí, jinak řečeno kapitalismus je nutno nahradit demokracií.
V roce 1968 vycházel v Literárních novinách na pokračování esej filosofa Karla Kosíka nazvaný Naše nynější krize, který byl pokusem dát tehdejšímu obrodnému hnutí hlubší politicko-filosofický program. Z osmidílného eseje vyšlo tehdy pouze prvních šest částí, poněvadž po zveřejnění kapitoly nazvané Krize socialismu redakce usoudila, že vydávání zbylých částí odloží na tak zvaně příhodnější čas, aby nestupňovala napětí ve vratké situaci. Byli jsme členy Varšavského paktu.
Příhodnější čas tak přišel už v roce 1993, kdy kompletní text Naší nynější krize včetně posledních dvou částí vydalo nakladatelství Český spisovatel ve skvělém souboru Kosíkových esejů Století Markéty Samsové. Tak se český čtenář po čtvrt století mohl dovědět, čím měl původní Kosíkův text gradovat, v co měl vyústit. Osmou poslední kapitolu jeho stěžejního eseje, nazvanou Krize základů, nelze číst jinak než jako text radikálně ekologický.
„Nadřazený a exploatátorský vztah k přírodě znamená, že se duch natolik zhlédl sám v sobě a ve svém vladařském zaslepení, že již není schopen rozhledu a soudnosti a je natolik zpit svou mocí, že je zralý k pádu do propasti,“ píše autor. A dále: „Člověk utíká před ztrátou podstatného a žene se za dosažitelným a vedlejším, utíká tedy stále kupředu a ve skutečnosti ustupuje. Tento nesoulad dvojího protilehlého pohybu, couvat kupředu a jít pokrokově dozadu, je zdrojem tragikomické povahy moderní doby.“
Když Kosík v závěru svého textu označuje moderní dobu za dobu krize, „protože její základy jsou v krizi“, dává jasně najevo, že má na mysli právě základy ekologické: člověk se v jeho očích mění na osobu, „která si arogantně osobuje, že má právo žít za každou cenu v blahobytu, a že právo je na její straně, jestliže žádá samozřejmé, tj. podílet se na výnosu a kořisti, kterou lidstvo denně a ročně na přírodě vydobývá.“
Programový text českého filosofa v roce 1968 měl končit těmito větami: „Nestačí pouhé opravy a úpravy, pravda si žádá, aby byl proveden základní obrat v postoji k tomu, co jest, a pouze takový základní obrat vyvede člověka z krize. Ekologie se domnívá, že stačí chránit životní prostředí. Filosofie soudí, že je třeba zachránit svět.“
Na Kosíkově dodnes podmanivém textu je mimořádně zajímavá i okolnost, že byl napsán ještě před tím, než Římský klub vydal průlomovou zprávu Limity růstu, ještě před vznikem Greenpeace či Přátel Země, ještě před tím nežli Edward Goldsmith založil časopis The Ecologist, jinak řečeno ještě před tím nežli se ekologická argumentace ocitla v ohnisku všech kompetentních debat o civilizačním směřování. Tím lze naproti tomu vysvětlit, proč ve svém pojetí chápal Kosík „ekologii“ tak úzce, jak citace naznačuje.
Od té doby uplynuly dvě další dekády do konce studené války. A po něm ještě další dvě dekády ekonomické globalizace. Dnes svět již třetím rokem znovu čelí bezprostřední a hluboké krizi, která se prezentuje primárně jako finanční či ekonomická, jejíž příčiny jsou však hlubší, ekologické.
Minulý týden se v Londýně konala konference pořádaná Nadací Friedricha Eberta a organizací Compass zabývající se mimo jiné otázkou, nakolik může být řešením současné krize syntéza zelené a sociálně-demokratické politiky.
1. Diskurz o tom, že žijeme v příliš velkém blahobytu (a v jeho důsledku plýtváme, ničíme přírodu atd.) je snadno zneužitelný konzervativní, pravicovou propagandou, která tak může morálně ospravedlňovat své reformy. Je tedy třeba Patočkův text doplnit a doříci to podstatné: uskromňovat se musíme, jenže ono "my" je třeba pojímat přísně sociálně (řekl bych dokonce třídně). Nejdříve ať se začnou uskromňovat ti bohatí, kteří mimochodem i na této krizi stále ještě vydělávají...
2. Není vyřešeno, jak by "nerůstová" ekonomika budoucnosti měla vypadat: čím by se lidé živili, co bychom produkovali atd. Nutné bude (a tím se vracíme k bodu 1) nové přerozdělení příjmů a bohatství - pokud koláč nebude celkově větší, pak asociálním důsledkům zabráníme jen tak, že začneme konečně (v protikladu vůči trendu posledních 30 let) přerozdělovat shora dolů.
3. Krátkodobě (a to je největší paradox, který se mimochodem týká i socdem ekonomické politiky) je potřeba postupovat přesně opačným trendem, než je v textu naznačeno: tedy neškrtat a naopak podporovat poptávku (jen to nás může uchránit před ještě větší krizí a recesí, než která stejně tak jak tak přijde). Zároveň ale bude třeba začít pracovat na přestavbě celé struktury ekonomiky, změně systému, s tím souhlasím (demokratická kontrola nad kapitálem musí být základem).
1. Martinu Škabrahovi: shoda je v tom, že filosofický či duchovní základ krize, je hlubší než základ hmotný, ekologický. V čem je podle mě má výhrada vůči Kosíkovu chápání ekologie oprávněná, to je jeho redukce pojmu na "ochranu životního prostředí". Psal to předtím, než se prosadil s jinou možnou definicí pojmu právě Edward Goldsmith v svém po dlouhý čas neobyčejně vlivném časopise The Ecologist. Napsal mj. eseje Ekologie vzdělání, Ekologie války, Ekologie zdraví apod. a používal ten termín v obdobném významu, v jakém ho používám i já, tj. systémový přístup ke skutečnosti, který vychází z toho, že jakékoli společenské systémy jsou pouze subsystémem přírody. Toto jsme dosud opravdu příliš nikde ani v teoretické reflexi ani v současných kritických hnutích nerespektovali a bude nutné podle mne úplně změnit.
2. K Tomáši Samkovi: V tom symslu se domnívám, že se nejedná o redukci analogickou k redukci ekonomické. Současnou krizi je možné jistě chápat primárně jako krizi politiky, je totiž jasné, že jiné než politické řešení nakonec nemá. Ale i sebelepší politické řešení bude muset vyjít z toho, že ekologické danosti nejsou něčím, co je možné vzít v potaz později nebo na stejné úrovni jako ohledy sociální, kulturní, vzdělávací apod, tak jak se to dělo -- v nejlepším případě -- doposud. Můj text se snaží ukázat, že ekologické limity už promlouvají do každodenní politiky jako faktor, který v podstatě požírá a neguje jakoukoli další snahu o ekonomický růst a tím pádem celková reforma bude muset vyjít z toho, že zkrátka jakákoli budoucí ekonomická aktivita bude muset především -- a opravdu doslova především -- vzít v potaz tento fakt.
3. Podmínkou politického řešení -- a v tom -- už si opět podle mě všichni rozumíme je radikální a úplné zlomení moci finančního kapitálu, a to jednak přerozdělováním v míře větší, než ke které se zatím odvažují i ty nejsmělejší politické návrhy, a pak v proměně ekonomiky v participativní, což znamená, že se nalezne způsob, jak se dohled nad veškerou ekonomickou činností z anonymních nadnárodních struktur předá do rukou občanů a veřejných institucí, jako jsou spolky, obce i státy. Tím pádem pomine spontánní tlak na úpravy zákonů tak, aby ycházely vstříc zájmům kapitálu, ale ekonomické ohledy se stanou jen jedněmi z řady srovnatelně zvažovaných ohledů: vedle kvality demokracie, vzdělávání, zdravotnictví, sociálních, médií apod. Stále ale platí, že nad tím -- a společnost k tomu svobodnou debatou podle mě velmi rychle sama dospěje -- bude především snaha vybrat ekologickou krizi bez toho, aniž by přerostla v katastrofu, k čemuž je nyní mnohem blíž, než si ve svém kažodennosti uvědomujeme.
4. To také znamená, že keynesiánský recept v klasické podobě, jak to popisuje kolega Pleva, už prostě nebude připadat v úvahu. Jistěže stát i jiné veřejné instituce budou muset sebrat prostředky bankám a různým nadnárodním i národním spekulantům, kteří své majetky nabyly nelegitmním způsobem v této kriminální perverzi tržní ekonomiky, a používat je k vytvoření pracovních míst, tlumení sociálních tlakům vzdělávání společnosti, tak aby vzrůstala schopnost demokracie kompetentně se rozhodovat: ale bude to celé opravdu ve velice úsporném režimu, daném tím, že zkrátka ceny základních ekonomických vstupů budou strašně vysoké (ten dvou a půl procentní nárůst, o kterém v textu mluvím, který více než anuloval celý pokles minulého století, se na současné hladině nezastaví, ale poroste dál).
A přitom všem si myslím, že nakonec kvalita života, když se to celé dobře zvládne, může být mnohem, by nesouměřitelně vyšší dnes.
Ještě jednou děkuju za podnětné ohlasy.
Americký sen se rozpadá, samotným Američanům před očima, ale jde o to, co jej nahradí. V "nejhloupějším národě na světě" (což samozřejmě neplatí pro řadu skvělých amerických intelektuálů atd.) se osvěta dělá těžko. Ale snad se to Occupy Wall Street a jiným přece jen povede...