Polsko-ruský spor o smolenskou havárii nekončí, jde však spíš už jen o politiku
Petr JedličkaDle polských vyšetřovatelů stály za loňskou havárii chyby na obou stranách. Dle ruských jsou vini piloti, resp. jejich nadřízení. Komentátoři ovšem upozorňují, že z věcného hlediska je již událost objasněna a žije spíš jako součást polské předvolební kampaně.
S ohrazením i konkrétními výtkami odmítl ruský Mezistátní letecký výbor (MAK) v úterý závěry polských vyšetřovatelů, dle kterých stály za loňskou havárii vládního letounu TU-154m u Smolenska chyby na obou stranách. Podle ředitele technické komise MAK Alexeje Morozova, jenž ruské vyšetřování vedl, lze vinu jednoznačně přisoudit jen (polským) pilotům. Chyby či nedostatky, které Poláci přičítají ruské správě smolenského letiště, jsou podle Morozova nepodložené.
„(Poláky nadnesená) hypotéza o poruchách radiolokačního systému není ničím podložená. (Ruská) komise vady v práci letiště nezjistila. Nedostatky ve vybavení letiště přitom příčiny katastrofy neovlivnily,“ řekl Morozov doslova.
Ruský Mezistátní letecký výbor (termín „mezistátní“ je pozůstatkem z dob SSSR) zveřejnil výsledky svého šetření už v lednu. Dle jeho analýz záznamů z černé skříňky zavinili nehodu piloti, a to rozhodnutím nepřistát na záložním letišti. To mělo údajně padnout pod tlakem tehdejšího velitele polských vzdušných sil generála Andrzeje Błasika, který byl během přistávacího manévru v kokpitu, ponoukal kapitána ke spěchu a odrazoval od přeletu jinam.
„Toto lze jednoznačně považovat za psychický nátlak na posádku,“ uvedl ruský šéfvyšetřovatel dále. „Nazývejme věci pravými jmény. Jak se mohla posádka cítit, když jim velitel stál za zády?“
Polský kapitán podle Morozova sice „vyjádřil pochyby“ o možnosti bezpečného přistání v tehdejším (velice špatném) počasí, ale i přes svou odpovědnost naléhání ustoupil. Hlavní vina tak leží na něm.
Polská verze
Polské vyšetřování, jež vedla speciální vládní komise za předsednictví ministra vnitra Jerzyho Millera, se odpovědnosti na polské straně nezříká; vidí ji ovšem jinde a, jak již naznačeno, část viny klade i provozu ruského letiště.