Polsko a Rusko se přou o vinu za havárii u Smolenska
Roman BurešAni zveřejnění úplné dokumentace z vyšetřování dubnové havárie, při níž zahynul i polský prezident, nenarovnalo rozdíly ve výkladu události mezi ruskou a polskou stranou. V Polsku se navíc téma stává předmětem začínající předvolební kampaně.
Polští a ruští představitelé se stále nemohou shodnout na tom, kdo může za havárii vládního letounu s bývalým polským prezidentem Lechem Kaczyńským a dalšími více než devadesáti vrcholnými představiteli politiky a armády u ruského Smolenska.
Podle zprávy ruské expertní komise z minulého týdne mohla za nehodu výhradně polská posádka vládního Tupolevu, která jednala pod tlakem lidí z okolí tehdejšího prezidenta. Ti chtěli za každou cenu stihnout ceremoniál k uctění památky polských důstojníků v Katyni. Piloti se tedy rozhodli riskovat a přes doporučení ruské řídicí věže přistát na smolenském letišti i ve zcela nevyhovujících podmínkách.
„Bude se vztekat,“ prohlásil navigátor letounu před havárií, nejspíše ve vztahu ke Kaczyńskému. „Pokud nepřistaneme, bude mi nadávat,“ tvrdil obdobně pilot Arkadius Protasiuk, který jako jediný z celé posádky rozuměl dokonale rusky.
Polští experti i politikové ale závěry ruské komise odmítají. Podle Poláků udělala řadu chyb také ruská kontrola leteckého provozu, jež byla rovněž pod velkým tlakem a polskému letadlu při složitém přistávacím manévru údajně dostatečně nepomohla.
Polská komise, vedená ministrem vnitra Jerzym Millerem, se opírá hlavně o záznamy komunikace ruské věže. Podle zástupce vedoucího komise pro vyšetřování leteckých neštěstí Miroslawa Grochowského posádku letadla neinformovala o tom, že letí ve špatném kurzu. Komise ruskou stranu také obvinila ze zatajování informací, protože jí poskytnuté přepisy hovorů věže nebyly kompletní.
Ruská strana se v reakci na tuto kritiku rozhodla záznamy odtajnit. „S cílem objektivně informovat světovou veřejnost (...) bylo rozhodnuto úplně zveřejnit přepis všech jednání a rozhovorů zaznamenaných dispečerskými magnetofony,“ prohlásil Alexej Morozov, ředitel technické komise Mezistátního leteckého výboru (MAK), který vedl ruské vyšetřování nehody.
Podle pozorovatelů však ani desítky odtajněných materiálů nepřinášení nové poznatky, protože záznam z hovorů v kabině letadla je často nesrozumitelný. Spor, který má četné politické přesahy, tak pokračuje dále.