Nad diskusemi v Deníku Referendum
Josef HellerZpůsoby myšlení, nikoli autorů, ale těch, kdo v DR nad autorskými články diskutují, vypovídají mnohé o „duchu doby". Proto je pozitivní, že se v diskusích začíná rýsovat proces probouzení vědomí občanů a schopnosti hledat alternativu.
Jsou doby, kdy se určitá média stávají takříkajíc „svědomím doby“. Možná se mýlím, ale mám silný pocit, že tuto roli momentálně plní Deník Referendum. Ne že by neměl nedostatky, ne že by v něm nevycházely články plné prázdné intelektuálštiny a že by na jeho diskusních stránkách nezaznívaly názory, nad kterými se „světaznalý“ čtenář musí doslova „za břicho popadat“. Ale kdo sleduje obsah DR v dlouhodobější kontinuitě ví, že tyto momenty nemění nic na celkovém trendu, na hodnotě „duchu“ média.
Je to nesporně médium pluralitní, podávající obraz o pestrosti názorů v naší společnosti. Ale ve vší té pestrosti se rýsují určité kontury — a to je místy až trochu naivní odpor k propagandistickým floskulím pravice a zejména vůči psaní „učených lokajů“ sloužících současné ekonomické, politické i ideologické elitě. Srovnejme poctivě všeobecné nekritické nadšení všech médií nad „sametovou revolucí“ a jejími představiteli a oblíbenými propagandistickými floskulemi bezprostředně po listopadu (upozorňuji, že nemluvím z pozice obhájce minulého systému) a tón médií (byť i oficiálních) dnes. Nemůžeme přehlédnout obrovské rozčarování, zhroucení onoho naivního polistopadového konsensu a proces stále intenzivnějšího zamýšlení se jak intelektuálů, tak řadových občanů nad současnou realitou.
Nechci se zaměřit na politické banality, ale jde mi spíše o způsoby myšlení, nikoli autorů, ale těch, kdo nad autorskými články diskutují. Právě tyto diskusní příspěvky politických či vědeckých „amatérů“ snad vypovídají o výše zmíněném „duchu doby“ nejvíce.
Nečtu všechny články a diskusní příspěvky a moje názory si nečiní nárok na reprezentativnost. V těch vstupech, které čtu, však má dnes prakticky monopol kritika různých projevů kapitalismu, zejména vládní politiky brakující peněženky neprivilegovaných ve prospěch privilegovaných. Právě tato vládní politika různých Kalousků, Nečasů, Bártů, ale pomalu už i Klausů, občany více či méně rozhořčuje a ztrácí naprosto důvěru. Mizí pocit její legitimnosti a převládá spíše snaha ji nějak rychle zkorigovat (např. předčasnými volbami), než bude pozdě. I tento určitý chiliasmus — podvědomá představa o hrozícím Armageddonu — je tu přítomen.
Ne že by všichni kritizující viděli negativní jevy jako zákonité a průvodní jevy systému. Stav přijímání či odmítání určitých hodnot u řady diskutujících mi připomíná (i když jsem byl tehdy naivně v systém věřící mladík) stav myšlení řady lidí před rokem 1968, lidí, kteří v zásadě byli stoupenci socialismu a jeho ideálů, ale byli v této době již natolik omláceni jeho nedostatky, že ty „ideály“ tak nějak odsouvali do pozadí a pro sebe se leckdy utěšovali tím, že je to tzv. „ v lidech“. Později se někteří znovu k svým ideálům aktivně vrátili v době „pražského jara“, aby po tankovém srpnu a normalizaci upadli do totální rezignace a cynismu.
I v diskusích na DR je vidět, jak se někteří nechtějí vzdát svých nadějí a iluzí z roku 1989, jak sice nemohou negativní jevy spojovat pouze s jednotlivci, protože vládnoucí elita dělá, co může, aby ukázala jejich systémovou podstatu, ale kladou si otázky přímo leninské: Co tedy dělat? Jak se těmi negativy — např. s korupcí či klientelismem vypořádat? Někteří odpovídají rezignovaně — to přece vždycky bylo a vždycky bude, lidé nejsou andělé. Jiní občas i trochu agresivně vykřikují na ty obzvláště kritické „To chcete návrat ke gulagům a frontám na banány?“ čímž prozrazují, že jim ideologie vládnoucí třídy, zcela ve shodě s Leninem, automaticky pronikla hluboko pod kůži v podobě přesvědčení, že nic jiného než kapitalismus nebo minulý systém není možné.
Toto jejich uvažování je ale také smutnou výpovědí o tom, že KSČM ze strachu před vnitřním stalinským proudem a nostalgií části členů nedokázala využít ani ten omezený, oficiální informační blokádou sevřený prostor k tomu, aby do společnosti dostala signál o tom, že se její členové a sympatizanti poučili z minulosti a že nový socialismus (otevřeně se přiznávám, že já o jeho zákonitém — nikoli fatálním - i když ještě vzdáleném nástupu přesvědčen jsem) nebude mít s tím starým nic společného.
Přetrvávající, i když už slábnoucí, ale velmi pečlivě oficiálními i neoficiálními pravicovými (a někdy i sociálně demokratickými) strukturami živený strach před minulostí tváří v tvář děsivé (pro neprivilegované vrstvy) současnosti — to je velmi neuspokojivé dilema čtenáře Deníku Referendum. V rámci tohoto dilematu můžeme sledovat nejrůznější kličky individuálního vědomí.
Už jen jako kuriozita působí občasný záblesk „skalních“ prorežimních stanovisek, která pomíjejí iluzornost „svobodného“ a reprezentativního a tudíž legitimního rozhodování občanů ve volbách, sociální problémy vidí v lenosti a nenažranosti pracujících a diví se, proč raději nepodnikají.
Jsou však stanoviska, která si jiné uspořádání společnosti, než je kapitalistické, nedovedou představit a v zásadě přejímají fukuyamovské teze o konci dějin v kapitalismu jako věčném řádu odpovídajícím lidské povaze. Ani tito čtenáři se však nechtějí smířit s daným stavem — minimálně odmítají neoliberalismus a ohlížejí se po keynesiánství a sociálním státu. Kupodivu oblíbené jsou různé úvahy na téma státních ekonomických zásahů, které by extrémy kapitalismu oslabovaly až likvidovaly — např. zdaněním, reformou finančních toků atd., měnovou politikou apod., někdy se tak, aniž by si to uvědomovaly, vrací k modelu státně byrokratického „protosocialismu“.
K vládě oficiální ideologie však také patří snaha vymluvit občanům (stejně jako školákům a studentům v oficiálních učebnicích) materialistický pohled na dějiny, ztotožnit ho s primitivním ekonomickým fatalismem a celý pohled na dějiny a dějinné zákonitosti jaksi rozpliznout do eklektické multifaktorovosti, ve které je přece jen důležitější spíše duch a morálka vznášející se volně a nezávisle nad ekonomickými vodami. Takto uvažující čtenáři se většinou vyznačují předkládáním receptů na různé formy osvěty, výchovy, moralizováním, dokonce i voláním po roli náboženství (často zcela netradičního, saintsimonovského typu)
Ani snad není třeba připomínat, že díky oficiální ideologii stavějící jednoznačně „na hanbu“ pojem třída a třídní boj nejsou čtenáři v podstatě s to uvažovat o systémových zájmech celých velkých skupin lidí daných konec konců vlastnickými poměry. Korupční či klientelistické lobby — to je maximální kolektivita, kterou většina čtenářů vnímá. Jen málokdy vidí příčiny nedostatků v egoismu konkrétních vládnoucích elit, zejména stranických.
V této změti ideologických vlivů a zatemňujícího působení od listopadu monopol držící ideologie současné vládnoucí třídy se však přesto v diskusích začíná rýsovat proces probouzení vědomí občanů, schopnosti kultivovat své myšlení jinou než buržoasní (a pravdivou) ideologií, rozpomínat se i na některé prvky marxistické logiky a hlavně — hledat alternativu, jakkoli představy o této alternativě jsou ještě opravdu, ale opravdu nezralé. Tak tomu ovšem bylo v dějinách vždy — chce se mi mimovolně použít jednu z oblíbených pouček maoismu z dob kulturní revoluce „Po velkém chaosu přichází velký pořádek“ .Samozřejmě bych nechtěl, aby to byl pořádek gulagů a primitivní propagandy vládnoucí třídy, pálení knih skutečných duchovních revolucionářů na jedné straně a vydávání sebraných spisů Biľaků a spol. Ale právě zkušenost z vlády současné elity ukazuje, že mozky lidí nelze donekonečna manipulovat. A to mne velice těší.
Deníku Referendum — jen tak dál.
Myslím, že v DR se vytrvale objevují příspěvky, které se odpoutávají od politických efemérností a soustředí se spíše na obecnější či (lépe řečeno) dlouhodobější problémy, hledání alternativ, formulování kritiky atd. Úvahy pánů Štampacha, Hausera, Hellera, ale i mnoha dalších velmi obohacují současný mediální diskurs.
Uběhlo dvacet let a já přesto mám velký problém se neotřást, když slyším slovo socialismus nebo dělnická třída. Marxismus je pro mě pak jasná satanská nauka. S předsudky bojuji a i díky DR jsem nyní schopen bez husí kůže číst názory páně Helera či Dolejše.
Přesto mám jeden zásadní problém s DR: není zase tolik složité kritizovat náš systém, jehož potíže vnímá nejen levice, ale i většina uvažující pravice. Chybí mi ale, že na kritiku nenavazuje diskuse, jak dál? Zrušit kapitalismus, ale co místo něj? Existují vůbec neutopické alternativy?
Nestačí mi si číst o tom, co nefunguje: sám to moc dobře vidím. Rád bych viděl návrhy řešení a diskusi o nich. Když jsem se před loňskými volbami donutil přečíst program KSČM, nenašel jsem ani tam alternativní řešení ke kapitalismu (o ČSSD - levé divizi ODS - nemluvě).
Co tedy dělat?
Anebo třeba kybersocialismus - pdf si můžete stáhnout ze stránek SOKu: http://www.sok.bz/media/video/CaC.PDF
To už je materiál k diskusi...
Hlásím se ke komunismu ne jako k nějakému zdegenerovanému stalinskému idolu, který by si časem zase mohl vyžádat lidské oběti, ale ke komunismu jako humánnímu ideálu, ke kterému se hlásili lidé jako Vladislav Vančura, Ivan Olbracht, Julius Fučík a další. Jejich jména bychom neměli vymazat z paměti.
Na druhou stranu měla tato básnická víra v komunismus, i přes své nepochybné humanistické podloží, historickou vinu na tom, že jsme se vrhli do náruče stalinistického zločinného systému, domnívajíce se, že jde o onen systém, který nastolí lidskost. Navíc komunisté v květnových volbách 1946 hráli s falešnými kartami, slibovali program, který pak cynicky zmačkali a zahodili.
Tohle je tragický omyl našich dějin. Neříkám tu nic nového, ale ten odpor ke slovům "komunismus", "marxismus", "třída" atd. má samozřejmě také své zdůvodnění a v jistém smyslu je i pochopitelný. I když i toto je právě další nedorozumění, které už naštěstí nemusí mít smutné následky - stačí se do toho Marxe ad. prostě začíst.
Takže čím více si ekonomická logika vynutí změnu charakteru práce a výroby a tím i změnu vlastnických vztahůl, třídních rolí, podílu řízení lidí na řízení společnosti - tedy na politice apod. - tím méně budou lidé manipulovatelní těmito tradičními mechanismy a bude ustupovat i ta Vaše iracionalita - ale to neznamená, že manipulovatelnost zmizí - jenom nás to teď nemusí zajímat, máme své problémy, tamty nechme generacím, které budou žít v komunismu. Marxismus tedy akcentuje více ty konkrétně historické limity myšlení než ty nadčasové, člověk se přizpůsobuje a mění.
Můžete samozřejmě vést abstraktní polemiku, nakolik jsou či nejsou tyto pohyby manipulovány, ale k čemu je to dobré? Lidi by nebylo možné zmanipulovat, kdyby tu nebyl základ motivace z ekonomiky.
Ale jinak - z Vašeho útržkovitého způsobu vyjadřování mi není jasné, jak se díváte na tu moji argumentaci o tom, kdy bude překonán ten současný základ manipulace - vlastnictví, sociální role, stará dělba práce. Již po druhé Vás prosím, jestli byste své myšlenky mohl trochu rozvést.
A zasadit teoretickou reflexi do tohoto kontextu - jako kritiku a jako pomoc pro lepší praxi.
Ale marná lásky snaha.
Oba si přejeme, ba usilujeme o zkrocení lidské agresivity. Rozcházíme se pouze v rozdílnosti představ o možnostech a způsobu realizace.
Vycházím z :
Lidská nerovnost, která štěpí společnost na vůdce a závislé je vrozená a neodstranitelná. My všichni jsme zaštítěni mocí, která nás vede. Kulturní vývoj vyústil v právní společnost na základě poznatku, že agresivitě usurpátotů moci lze čelit spojenými sllami slabých. Právo se tak stalo mocnou silou, které prosazuje represivními prostředky záměry společnosti s tím rozdílem že to již neni násilí jedince ale násilí společnosti. Ale k tomu – zde je počátek našeho rozdílného posuzování - aby došlo k trvalénu naplnění právní jistoty musí být splněna jedna důležitá psychologická podmínka: Společnost musí být schopna vytvořit pevnou a trvalou právní normu. Naplnění takovéto podmínky však psychika lidské společnosti neumožňuje. Pevná a trvalá právní norma je pouze utopií a notabene utopie nebezpečná, stále demagogicky zneužívána v boji o moc. Společenskou realitou je nekonečné násilné přetlačování mocenských seskupení ve hře mocenských záimů.
Vyvozuji z toho:
Společnost není schopna splnit zmíněnou psychologickou podmínku a vytvořit takovou právní situaci, která se nezakládá na represivitě. Zbývá pouze možnost kultivace agresivity souboje mocenských zájmů prohlubováním schopnosti tolerance - umění kompromisů, konzensu mezi seskupeními mocných a závislých. Podmínky takové společenské smlouvy, která by zabránila masakrům lidská psychika neumožňuje, zbývá pouze a jen jeich režie. Vyloučení utopie trvalé právní jistoty z uvažování o současných koncepcích společenských projektů, považuji za stejně důležité jako prohlubování znalostí psychických limitů ze kterých utopie vznikají.
Historicky se místa vládců a mocenských činitelů obsazovaly spíše v návaznosti na staré rodové vazby a později na vlastnické vazby, ten, kdo byl mimo vládnoucí rod, mohl být sebeagresivnější, ale k moci se nedostal a mohl nanejvýše mlátit ženu a děti nebo se prát se sousedy.
Takže to, co ovlivňovalo rozhodujícím způsobem po tisíciletí psychiku lidí (co ale nebylo na samém počátku vývoje společnosti - v prvobytném řádu) byla ekonomická potřeba nutit celé masy nevlastníků k práci a poslušnosti - tedy funkčnost vlastnických vztahů, a systém řídících a mocenských činností, které působily k zajištění tohoto účelu. Právo byla vždy a je i dnes služka vládnoucí třídy, která mohla tak nanejvýše regulovat míru násilí, a to podle potřeb vládnoucí třídy (např. ve feudalismu právo bránilo masovému zabíjení nevolníků - kdo by pracoval nas půdě? - ale když páni válčili, stejně to nemělo význam. Spolehlivě slouží právo vlastníkům a vládcům i dnes - viz rozhodnutí městského soudu proti stávce.
Samozřejmě v průběhu vývoje sama logika ekonomiky vyžadovala, aby se výkon moci zkultivoval, na tom má zájem i vládnoucí třída a ta ovládaná by se vzbouiřila, kdyby to páni přehnali. Ale zo, že právo není s to zabránit velkým společenským excesům, nemá nic společného s nějakou psychologickou bariérou, ale s tím, že logika soukromého kapitalistického vlastnictví a zájmy buržoasie a dalších jejích spojenců vyžaduje určitou tvrdou moc - tahle potřeba časem přejde pod tlakem logiky ekonomických poměrů - navíc přejde stav, kdy velké skupinxy lidí dělají celý život řídící pracovníky a ostatní tudíž řídit neumějí, postupně se na řízení budou podílet všichni. Tam skončí ta námi zažívaná manipulace - co bude dál, tím nemá cenu si lámat hlavu.
Zkrátka - Vy hledáte příčiny manipulace v psychice a hlavách lidí, já v jejich ekonomickém bytí, které t psychika a hlava odráží a ovlivňuje, ale primárně nevytváří.
VY - přejde stav, kdy velké skupiny lidí dělají celý život řídící pracovníky a ostatní tudíž řídit neumějí, postupně se na řízení budou podílet všichni. Tam skončí ta námi zažívaná manipulace - a co bude dál, tím nemá cenu si lámat hlavu.
Podotýkám, bez lámání hlavy: z mého hlediska je jasné, že příští vůdce-násilník znovu strhne moc na sebe a "hra" se bude opakovat, jak dějiny kážou do nekonečna. Vůdce ve formě dobrotivého kolektivu je křesťanská náboženská fikce. Ale velmi hezká.
Role biologické danosti v tomto procesu je podle marxismu minimální.
Ještě přidám - ty podle Vás neměnné lidské vlastnosti se podle marxismu v dějinách mění, pokud se mění ekonomické podmínky - např. touha shromažďovat vlastnictví nebyla u prvobytně pospolných lidí - doloženo výzkumy Indiánů- a nebude, jakmile se budou všichni moci podílet na disponování vlastnictvím (např. už v samosprávném socialismu). Obdobně i s touhou po moci - tam, kde bude jedinec stát proti mase reálně vlastnicky i dělbou práce rovných lidí, nebude je ani moci strhnout, nebudou k tomu systémové nástroje. Kolektiv vůbec nebude nějak dobrotivý - jen to vlastnictví a moc nebude mít smysl.,Ty filozofické proudy, které Vás ovlivnily, jsou konec konců buržoasní ideologie, která slouží tím, že zvěčňuje negativní jevy kapitalismu a odvádí pozornost do ztracena- to je ta náboženská iluze.
Lze to pak vyhrotit na případech celospolečenského ohrožení (živelná katastrofa, válka), kdy právě jedině přísně hierarchizovaná manipulace vybranými, schopnými jedinci zaručuje úspěšné přežití celku. V dnešní světě se sice válčí o "malichernosti“ (mocenský vliv, ropa, právo na sebeurčení), ale nelze zcela vyloučit, že se v budoucnu budeme mydlit o vodu, jídlo, životní prostor, to se pak i ty nejpacifičtější osoby stanou značně krvelačnými.
I pan Heller, jsa zaveden do hlubokého černého lesa, by se nejspíš velmi rád nechával manipulovat člověkem s lepší prostorovou orientací a zkušenostmi, jak přežít v nepříznivém prostředí. V každé skupině by pak pokus o demokratické a rovnocenné rozhodování o tom, jak z toho ven, skončil s velkou pravděpodobností pohromou.
Tudíž nám neustále vznikají situace (práce, ohrožení), kdy se projevuje jistá nadřazenost některých, v malé společenství to budou lidé s přirozenou autoritou, charismatem a potřebnými znalostmi. Tuto pozici pak lze samozřejmě zneužít i k účelům jiným, destruktivním. Anebo snad existuje všeobecně platný mechanismus, jak tomu zabránit?
Neznám etnologické výzkumy indiánů, ale co jsem tak četl a koukal na mayovky, tak i ten náčelník měl prostě lepší týpí, či vigvam, hezčí squaw, jeho slovo mělo větší váhu při vykopávání válečný sekyrky a libovolným návštěvníkem kmene byl přednostně obdarován právě on. Požíval největší úctu, což se projevilo materiálně i na rozhodování za celek.
Váš kdesi uvedený příklad s rukou v zásuvce je s prominutím o hovně, neb aplikuje právě jen zákony přírodní. Chcete-li, tak se zamyslete raději nad něčím jiným. Má být v českém jazyce deset slovních druhů, anebo bychom, si vlastně vystačili jen s osmi? Zkuste někde najít tu správnou definici pohádky, nebo přísloví. A tak dál, tisíce, ba zřejmě milióny podobných příkladů, kdy je naše poznání dáno určitým územ, nikoliv objektivní pravdou.
A to vůbec raději nemluvím o tom, jak byste si poradil s vědecky zdokumentovaným zázračným vyléčením sibiřským, či indiánským šamanem a podobnými jevy, které naše racionální myšlení přesahují úplně.
Ale teď už vážně:
Nejprve problém dělby práce jako takové – Indiánský náčelník mohl mít lepší teepee a hezčí manželku, ale neměl ani půdu, ani své stádo, nemluvě už o nějaké továrně nebo ropném vrtu (mluvím pochopitelně o indiánské společnosti před tím, než do ní vstoupil kapitalismus). Proč myslíte, že ti Indiáni prodávali bělochům půdu? Protože pojem soukromého vlastnictví v obec neznali, prodávali jim právo půdu užívat jako oni sami (všichni – náčelník - nenáčelník). Takže u těch Indiánů sice bylo řízení jako počínající odnož lovecké činnosti (náčelník ale musel lovit), ale nemělo aspekt služby soukromému vlastnictví. Řídící činnost totiž vždycky měla dvě stránky (nedílně spojené v jedné osobě) – funkci dirigenta orchestru, neboli odbornou stránku – ta vždycky byla a vždycky bude, a funkci pohůnka v něčím službách ( u toho Indiána ve službách kmene či rodu – čili společenského vlastnictví). I když lidé třeba v té prvobytné hromadili majetek – byly to spotřební předměty a opravdu, podle jednoho výzkumu mojí aspirantky etnografky, když si nahrabali moc, tak udělali slavnost a všechno s ostatními zkonsumovali.
Ale to byla společnosti, kde v podstatě všichni lovili a někteří se bokem věnovali řemeslu, řízení či kšeftování. První forma kšeftování byla jen mezi rody či kmeny. Ale to už začínaly změny.
Vznikla stará dělba práce – tj. nadále začaly být určité druhy činností zabezpečovány doživotní činností pro obživu celých velkých skupin lidí (zemědělská práce – průmyslová (nejprve řemeslo)- u Keltů velmi důležité nábožensky, duševní – fyzická, obchodní a výrobní, řídíci a řízená –do toho můžete počítat i válečníky, jistou první formu řídící činnosti). A teď to začalo – některé druhy práce (nejvíce zemědělská, fyzická) byly přímo základem společenské role porobeného otroka nebo nevolníka, naproti tomu zejména řídící (a válečnická) a duševní práce (kněží, písaři) byla přímo stvořena k hromadění soukromého vlastnictví výrobních prostředků (zejména půdy, stád apod.). Takže pod vlivem dělby práce, která měla svou pozitivní stránku – specializaci a produktivitu, najednou lidé upadli do otroctví nerovných vlastnických poměrů. Nechci popisovat dějiny, ale kapitalismus to završil a posichroval. V kapitalismu vznikl i typ řídícího pracovníka, který plnil odbornou funkci a navíc byl ještě vykořisťován, ale zároveň plnil funkci pohůnka ve službách kapitalistického vlastníka a ten současná manažerský aparát je už hlavně těmi pohůnky zastupujícími těch pár kapitalistů válejících se na Bahamách, vlastnictví se odosobnilo.
A teď dál – za první formy socialismu – protosocialismu – s řídící aparát poprvé vymanil z vlivu vlastníků (buržoasie byla smetena, ale dělníci oproti představím klasiků se k realizaci vlastnictví nedostali), řídící pracovník byl odborníkem a zároveň pohůnkem ve službách vlastních zájmů (to teď nechci rozvádět, ale můžu).
Samosprávný socialismus – řídící pracovník zůstane profesionálním odborníkem, ale bude poslouchat samosprávné vlastníky,jejichž orgány budou voleny ze zaměstnanců. V socialismu ale stále ještě trvá dělba práce, a proto to ohlídání profesionálních řídících pracovníků je hlavní riziko společnosti.
V komunismu sice řízení pořád zůstává speciální odbornou činností, které se však člověk věnuje ne pro obživu, ale jako koníčku, lidé si ho berou do party, když potřebují koordinaci, všichni dostávají podle potřeb a bez vazby na to, co udělali, jenom si musí odpracovat nějaké třeba dva dny v týdnu obsluhy automatů – je Vám jasné, že tohle jen taková popularizační zkratka.
Takže mám pravdu,když říkám, že systémový základ manipulace je soukromé vykořisťovatelské vlastnictví (nejde o drobné), nerovné postavení tříd (některé privilegované a navíc spojené i s řízením a duševní prací) – takže potřeba zrušit i starou dělbu práce.
Je to jasné?
A s tou pravdou jste taky vedle (samozřejmě pokud nevyjdete z předpokladu, že svět stvořil Bůh nebo že žádná objektivní realita neexistuje – pak je všechno jinak – stejně kvalifikovaný křesťan nebo subjektivní idealista nemůže přesvědčit marxistu a naopak – přesvědčit může jen dlouhodobá společenská praxe, ale lidé zajatí ideologií reakční třídy prostě nemusí vnímat ani tu nejpřesvědčivější praxi).
Mimochodem ani u přírodních věd nedocílíte jednoznačné prověření – nakonec to může skončít u hádání teoretických fyziků, z nichž někteří vidí základ pohybu v božím vnuknutí do kvarků.
Vůbec Váš výraz – neomylnost marxismu – je nesmyslný. Marxismus neříká, že kdykoli¨každý marxista je neomylný. Říká, že pravda je shoda poznávajícího subjektu subjektivní realitou – tedy ne každý má pravdu, někdo má více pravdu než jiný atd. Pochopitelně v naší logice marxismus se svými základními východisky – prvotnost bytí a dialektika – je vybaven pro pravdivější poznání než jiné metodologie. Ale konkrétní marxisté se mohou mýlit. Je nutná prověrka kriterii poznání i praxí. Je to jedno, jestli jde o přírodní nebo společenské vědy.
Co Vás ale plete – já se tomu musím smát – ale nezlobte se – je to, že poznávající subjekt ve společenských vědách je vždycky nějak třídně začleněn – není to jednoznačná determinace – jen taková orientační, v zákoně velkých čísel – a jeho poznávací schopnost je dána zájem třídy, která ho ovlivňuje (např. řada členů KSČM je úplně slepá k zločinům minulé vládnoucí třídy řídícího aparátu, jejíž ideologie je ovládá, totéž u intelektuálů, které ovládá buržoasní ideologie a kteří nejsou s to vnímat třeba zločiny kapitalismu). Takže se potácíme merzi různými pohledy proto, že každý – dejme tomu filozof či jiný vědec .- je v zajetí určité ideologie, případně má v hlavě mišung různých ideologií. Ideologie reakčních tříd, které nechtějí, aby společnost šla dopředu, lidi blbne, ideologie pokrokových tříd jim otevírá oči. Takže označování za pravdivou neb o nepravdivou teorii není na pováženou, a to i v případě, kdy subjekt poznává sám sebe. Jelikož žádné na nebevzetí Hellera není možné, musíte brát jako rozhodující soud dějin.- samozřejmě míra emotivního spojení ideologií reakční třídy může být taková, že ten soud nebudete vnímat (příklad – stalinisté nikdy neuznají, že protosocialismus zanikl v důsledku svých systémových vad a pořád melou jen zradu Gorbačova. Zákony přírodní jsou stejně objektivní jako společenské, každé ovšem mají svou specifiku, nedejte se zblbnout, máte zdravý základ. O zázracích se nebavím – hmotu nechápe marxismus nějak primitivně, hmotné mohou být i parapsychologické jevy, hmotné je i vědomí – všechno je hmota.
Ono to ovládání a manipulace má v kolektivu i své výhody v případech společného ohrožení, jak už jsem zmiňoval, což je determinanta daná snad všem stádním živočišným druhům.
Jak si ale poradit s tím, aby nedocházelo v řízení společnosti k jeho zneužívání, když samotná moc je jedním z motorů lidského konání, odhlédneme-li i od vámi omílaného vlastnictví? Jak máte vlastně v komunismu vyřešenu pořádkovou službu a soudní výkony? Taky jako "koníčka“ "specialistů“?
Máte pravdu, že poznávací subjekt je vždy nějak začleněn; mimo třídu si já ale představím také začlenění kulturní. Marxismus se stále veze na vlně pozitivizmu, v tom smyslu, že konečně nabyl toho správného nástroje, jimž nás posune k lepšímu (světlým zítřkům, chcete-li). To je sice velmi lákavá myšlenka, ale nám by v současnosti možná více prospělo umět uvažovat také v cyklickém pojetí času jako ve společnostech archaických a většině orientálních.
Za tím, že subjekt ve společenských vědách vidí přinejmenším zamlženou objektivní realitu vinnou zkoumání de facto sama sebe a ještě v rámci kulturních stereotypů myšlení, si stále stojím. Některé společenskovědní obory své vnitřní kolize elegantně vyřešily tím, že dříve zdánlivě protikladné teorie a teze prohlásily za komplementární. Asi správně. Marxista možná namítne, že je to dáno dosud nedostatečnou mírou našeho poznání, ale přesto si myslím, že zvolením byť mírně odlišných metod a terminologie to už to do značné míry funguje tak, že lze popsat určitý jev, aby měli pravdu "skoro všichni“. Čím si vy vlastně vysvětlujete viditelné kulhání společenských věd za přírodními? Reakční třída nemá o jejich vývoj zájem? Není to spíše tím, že je v nich kolikrát tak těžký si to vůbec "správně“ nadefinovat?
Tak ta naše korespondence mne baví, ale celkem nemám důvod se nad Vašimi argumenty (uvedu výjimky) smát. Nejspíše asi pobaví Vás, když řeknu, že vůbec nejsme v rozporu!!!!
Jen si dovolím připomenout, o čem se to vlastně hádáme – je to o to, co bylo, je a ještě jistě dlouho bude základem manipulace lidí. Když jsem si četl, co jste napsal, tak jsem si uvědomil riziko takovéhle netové útržkové výměny názorů – mně jako marxistu zvyklého si jevy seřazovat, co do důležitosti, uvažovat o podstatě a jevu apod., ani nenapadne, že pro běžné vědomí je přirozenější vidět věci vedle sebe, jako svou váhou rovnocenné. Proto u Vás vznikl dojem, že píšu totéž, s čím Vy souhlasíte. Tady je opravdu rozdíl v akcentu – vlastnictví a vlastnický aspekt dělby práce (to, že např. řídící činnost většinou plní funkci pohůnka pro nějakého vlastníka, teprve nakonec se dostává pod kontrolu všech) je pro mne základ, podstata, která především zakládá manipulaci. Samozřejmě – ta manipulace má i další zdroje – jak jste správně podotkl, manipulace je v už v samotné odborné stránce řízení, v té funkci „vyladit ochestr“ – to bude i v komunismu (jenomže tam to nebude mít co dělat s obživou velkých, odlišně postavených skupin lidí), samozřejmě máte pravdu, když poukazujete na čistě biologické či individuálně psychologické kořeny manipulace lišící se u různých osob atd. Jenže to jsem si já v našem sporu tzv. vytkl před závorku, protože to považuji za banalitu, o tom se nepřu, ty budou jistě přetrvávat i v komunismu (z tohoto hlediska mne vůbec nezajímá, jak si to bude komunistická společnost řešit, máme dost starostí s těmi ekonomickými faktory dnes či v nejbližší etapě, která nás čeká - v samosprávném socialismu (to jsem snílek, že?)– ale inspirace můžete čerpat třeba v prvobytně pospolné společnosti – nejsou zvláštní orgány oddělené od společnosti jako celku, nejsou profesionální politikové a soudci závislí svou obživou na moci či vlastnické pozici určité třídy, Lenin má příměr, že po odstranění vykořisťování „ozbrojení dělníci“ – tím myslí občanskou společnost – řeší individuální patologické jevy daleko levněji, bez aparátu, tak snadno, jako když lidí na ulici odtrhávají dva rváče nebo zabraňují znásilnění ženy) – já se přu o hierarchii procesů, o určující roli těch faktorů ekonomického bytí,o tom, že třeba i ty prvky manipulace, o nichž píšete Vy, zdaleka nejsou nezávislé na těch mých základních, že i zdánlivě nezměnitelné vlastnosti lidí mají svou historickou dimenzi a s dějinami se mění (npř. ta zdánlivě všelidská a z nějaké přirozenosti odvozená „vůle k moci“ určitých jedinců vypadá jinak ve společnosti vlastnicky a dělbou práce rovných lidí, že do zdánlivě zcela neutrálních rodinných, sexuálních apod. vztahů zasahuje dnes kapitalismus a jeho rozpory a krize a tyto vztahy deformuje).
Takže – marxismus není redukcionismus, naopak to Vaše pojetí bych mohl označit za eklekticismus – kladení vedle sebe faktorů s odlišnou vahou. Marxismus pouze vidí společnost v určité strukturovanosti, zprostředkovanosti, hierarchii (samozřejmě ho nedávejte dohromady s pozitivismem – s tím jsem se myslím nesetkal ani o vyslovených odpůrců marxismu – ale mohu se mýlit – dějiny filozofie není moje parketa).
To marxistické pojetí poznání ve Vašem pojetí je představa ze špatných příruček protosocialismu – tedy představa ideologie minulé vládnoucí třídy řídícího aparátu, která dlouhá léta na skutečném marxismu parazitovala.
Tedy zkusím zopakovat to správné (s rizikem, že budu znalce nudit): - poznání je proces provázející lidstvo – stále nějaké je
- není limit tohoto procesu, poznání jako proces dlouhodobé společenské praxe (včetně duchovní praxe) je absolutní
- konkrétní pravdy (shody poznávajícího subjektu s objektivní (CHA, CHA – VIZ MŮJ MINULÝ PŘEKLEP) realitou jsou relativní, s momenty absolutnosti
- poznání je limitováno charakteristikami poznávajícího subjektu (tj. především těmi mými, ale ve složité zprostředkovanosti i mnoha dalšími – tady je zase celá hierarchie determinací – od té třídní počínaje, až po míru blbosti či psychické rozháranosti jednotlivce na třídách relativně nezávislou (relativně proto, že ta třída může vyvolat ve společnosti takový stav,ve které šílí nejen celé masy, ale i konkrétní jednotlivci z čistě individuálních příčin, děti zabíjejí rodiče, manželé manželky či naopak apod.)
- samozřejmě jsou faktory poznání vyplývající z jeho složitosti a strukturovanosti samotné (gnoseologické) – především máte pravdu, že společnost ve srovnání s přírodou je složitě strukturovaný jev, že ve společnosti nelze oddělit poznávání od přetváření (už jen publikování poznatku může vyvolat revoluční výbuch, který mění realitu) atd. A zase máte pravdu, že i nemarxistické poznávací modely mohou i v rámci svých pravidel hry a pojmů postihnout objektivní realitu a nelze proto rozdíl marxismus – nemarxismus zase tak absolutizovat (někde je ovšem třeba ty poznatky ostatních věd nejprve zbavit různých nánosů třeba nesprávné ideologie reakční třídy apod.- jako s Hegelem- převrátit z hlavy na nohy)
K Vaší větě:“ „Marxismus se stále veze na vlně pozitivizmu, v tom smyslu, že konečně nabyl toho správného nástroje, jimž nás posune k lepšímu (světlým zítřkům, chcete-li)."
Marxismus na rozdíl od různých forem agnosticismu pouze konstatuje, že s tím, jak se objevily možnosti překonání deformací poznání tisíciletí trvajícími mechanismy třídně vykořisťovatelské a na staré dělbě založené společnosti a hlavně s tím, že se objevila třída poprvé v historii zainteresovaná na zásadní přeměně společnosti a tím i na vlastním sebezrušení, může marxismus jako ideologie této třídy významně orientovat proces poznání na novou vyšší úroveň ve srovnání s předchozími typy společnosti – to je všechno, problémy poznání budou pokračovat v jiné podobě – to přece není nic tak překvapujícího pro člověka, který akceptuje filozofický princip poznatelnosti světa? Samozřejmě u agnostika je to jiné.
A k těm Vaším orientálním a jiným poznatkům – nic proti nim, ale dovolíte-li, to neustálé ohlížení za nějakou mystikou, orientem apod. má zase základ v tom vlastnictví a třídách dnes – je tu zklamání lidí z kapitalismu a jeho hodnot, ale ještě nepřipravenost k přijetí hodnot té postupně se rýsující nové společnosti. Lenin má např. pro levičáckého radikála výraz“maloměšťák, který zešílel z hrůz kapitalismu“ (nemusí to být ani maloměšťák, je možné to vztáhnout na hodně intelektuálů dělbou práce odtržených od reality)
Pan Petrásek
Marxismus nemá nic co dělat s pozitivismem, nějakým absolutním dobrem apod. – to si tam něco promítáte, protože ten marxismus neznáte, překládáte si ho do neadekvátní logiky křesťanství nebo pozitivismu. Marxismus neobchází neslučitelné – patrně jen nerozumíte dialektice – jevy se vzájemně ovlivňují, mezi nimi se vyvíjejí rozpory, něco je určující, psychoanalytické pojetí,pokud ignoruje širší společenské souvislosti, které reflektuje marxismus, je ve své využitelnosti a pravdivosti omezené, marxismus naopak může klidně akceptovat to psychoanalytické pojetí, jestliže se vymezí předpoklady, za nichž platí – viz výše