Malé naděje na změnu

Ivan Štampach

Pokud eskalující dramatičnost situace podnítí změnu hodnot, je ještě šance na změnu vlastnické struktury a přeměnu demokracie z demokracie pouze občanské v demokracii též ekonomicko-sociální.

Starost o vývoj věcí veřejných v České republice nás někdy vede k tomu, že trochu naivně vkládáme naděje do průzkumů oblíbenosti politiků a volebních preferencí vyjádřených v počtu mandátů nebo v procentech ze všech oslovených voličů nebo z těch, kteří řeknou, že půjdou k volbám. Počítáme procentíčka, o která roste sympatie pro současnou opozici, a zlomky populace, o která klesá volba současné rozvrácené, ale přetrvávající pravicové vládní koalice.

Novináři konstruují hlasy nad polovinu mandátů dosahující dnes blízko ústavní většiny pro „levici“, přestože žádná taková levice neexistuje. Nikdo přece dosud neřekl, že budou spolu vládnout sociální demokraté s komunisty. Diskutuje se o tom. Druhý nejoblíbenější český politik podle STEM Jiří Dienstbier zvítězil v druhém kole senátních voleb díky vyžádané a poskytnuté podpoře komunistických voličů.

Je třeba jasně a srozumitelně říct, že sociální demokraté bez komunistů nemají spojence, protože lidovci dosud podle průzkumů občany nepřesvědčili, že své pokání a svůj návrat ke křesťansko-sociálním programovým bodům myslí vážně. A protože Bursíkovi modrozelení spáchali politickou sebevraždu a Liškovi se resuscitace nezdařila. Nejde jen o klinickou smrt. Je to politický konec. Environmentální politiky se bude muset zřejmě chopit po čase nový subjekt. Sociální demokraté bez komunistů nemohou vládnout. S komunisty by získali přesvědčivou většinu, ale obávám se hysterických projevů, ke kterým by došlo. Pokud by komunisté tlačili sociální demokraty k opravdu levicové politice, vítal bych to, ale obávám se něčeho úplně jiného. Značné členské a voličské síly komunistů jsou spíše konzervativní, nacionalistické a protievropské. Stačí proevropský a evropsky aktivní Ransdorf k pootočení kormidla?

A jakou vlastně má funkci proevropská politika sociálních demokratů, když z Bruselu přicházejí povely vyhovět neoliberálním dogmatům? Naposledy dostalo Řecko pokyn, jak má bez ohledu na voliče vypadat jeho vnitrostátní politika a že musí privatizovat. Nepomůže, když budeme řeckému lidu držet palce a přát mu, aby našel sílu nepodvolit se diktatuře kapitálu. Musíme si také připomenout, že loňské milionové demonstrace a současný odpor proti pokynům evropských finančních institucí by byl odporem proti tamní socialistické vládě.

Ono je totiž asi úplně jedno, vládne-li ODS a TOP 09 s Věcmi veřejnými nebo bez nich, nebo vládnou-li sociální demokracie s lidovci či bez nich, s komunisty či bez nich. Ve všech těchto tak vášnivě probíraných variantách by nakonec rozhodly jiné síly, museli bychom vyhovovat vojenským plánům NATO a neoliberálním ekonomickým plánům Evropské komise a ostatních instancí EU. Nevládnou totiž zvolení lidé.

Sociolog Jan Keller sice popsal tzv. diskrétní elity a moc takové skupiny nelze vyloučit. Kdyby se však zdálo, že taková úvaha je v nebezpečné blízkosti teorií spiknutí, museli bychom nakonec říct, že reálná moc je moc kapitálu, ne moc jeho jednotlivých, často anonymních držitelů. Jak taková moc reálně vypadá? Nemusí to být explicitní pokyny údajných kapitalistů. To je směšný obrázek tlustého ofrakovaného strýčka Sama s cylindrem v amerických barvách z Dikobrazu z 50. let. Jsou to pokyny institucí, které nemají lidská jména a lidské tváře. Jsou to instituce, které nezištně slouží finančním tokům a rozmnožování peněz. Pro ně cílem hospodářství není důstojný život člověka, ale konkurenceschopnost, flexibilita, růst. Jsou to neosobní kvality, je to redukce lidství na ekonomický mechanismus. Lidské produkty se odtrhly od člověka a ovládly ho.

Této totalitní moci anonymních subjektů nelze vzdorovat. Stát, který nebude ožebračovat manuální pracovníky, seniory a nemocné, který nebude měnit vzdělání (rozvoj, kultivaci) v poskytování instrukcí budoucím robotům trhu a technologie, stát který nebude systematicky omezovat ústavně zaručená sociální, např. odborová práva, bude smeten. Bude ekonomicky zcela zničen čínským totalitním kapitalismem pod vládou komunistů.

Nelze vzdorovat, moc kapitálu je neomezená. Nebo lze vzdorovat, zachovat důstojnost a být zničen. Získat morální vítězství, a být politicky poražen.

Tato úvaha se jeví jako výzva k resignaci. Tak to nemyslím. Jde mi jen o ocenění reálné síly protivníka. Nelze-li na skromné české (řecké, irské, portugalské či jaké jiné) úrovni vzdorovat moci kapitálu tím, že vystřídáme barvy poslanců, musí být nějaké jiné řešení. Volba může změnit odstíny rozhodnutí a rétoriku, ne podstatu.

Významná část opozičně naladěných občanských aktivistů nedůvěřuje volbám a opakuje heslo, že kdyby mohly něco změnit, už by je byli dávno zakázali. Domnívají se, že vítězství přinesou zábavné happeningy, při kterých si sympatičtí mladí lidé nasadí masky členů vlády a pochodují na Hrad s fiktivní resignací? Domnívají se, že s něčím pohnou vtipná hesla na transparentech a ohnivé projevy na nádvoří před Strakovou akademií, které policie laskavě toleruje, i když tam je shromažďování zakázáno?

Možná někteří z aktivistů považují tuto metodu jen za průpravu. Za jakousi výchovu k občanské aktivitě pro budoucí případ, kdy už půjde o to, kdo s koho. Neosvědčuje-li se proti asociální politice současné moci střídání politických barev ve sněmovních a senátních lavicích, osvědčí se pouliční boj? Tady bych byl velmi opatrný. To už tu bylo. Marně budeme opakovat mantru, že míru násilí určuje protivník. Je fakt, že i svaté násilí expanduje a obrací se proti všem. Moc vulgárních a primitivních držitelů současné moci by vystřídala moc krutých tribunů lidu. A je otázka, kdo bychom kdy a kde viseli a nad kým by se revoluční komisaři z nostalgie nad někdejšími společnými schůzkami a demoškami slitovali.

Je mi líto, že napíšu něco, co se nebude líbit některým mým přátelům, ale myslím, že změnu lze očekávat jen z masové změny globální životní orientace od konzumu a moci k duchovním hodnotám. Myslím tím hodnoty dovolující překročit mechanické danosti. Pokud eskalující dramatičnost situace takovou změnu hodnot podnítí, je ještě šance na změnu vlastnické struktury a přeměnu demokracie z demokracie pouze občanské v demokracii též ekonomicko-sociální. Pokud nastoupí nové pojetí člověka, i když všichni k tomu nebudou potřebovat teoretické zdůvodnění, získají lidé odvahu a chopí se masově sociální kritiky a sociální kreativity.

Taková změna sotva může přijít na úrovni jednoho státu, musela by to být zásadní změna v globálním měřítku. Je to vůbec možné? Probudí se svobodné a tvůrčí jádro lidství a shodí ze sebe nánosy? Je to možné. Snad ještě podotýkám, že mluvím-li o duchovních hodnotám, nechci tím do levicového diskursu nenápadně propašovat ideologizované, instituční náboženství. S takovou spiritualitou, kterou pokládám za nutnou k probuzení masové občanské aktivity, se setkávám ve stejné míře u křesťanů a Židů, u stoupenců alternativní duchovní scény i u marxistů a jiných sekulárních humanistů.

    Diskuse
    May 19, 2011 v 10.33
    Je to věru poctivé a upřímné truchlení, k němuž těžko něco dodat.

    1. Masová občanská aktivita – to zní snad nadějně; jenže jaký efekt měly třeba miliónové demonstrace v Británii před zahájením války v Iráku?

    2. Kde jsou vůdčí postavy takové aktivity? – snad jen v Latinské Americe Lula nebo Morales.

    3. Neúčast (klesající účast) ve volbách stejně jako absolutizující distance dnešních aktivistů vůči politickým stranám svědčí o tom, že občané i tito aktivisté jsou ve skutečnosti hluboce apolitičtí. Aktivistům stačí (i dle vyjádření některých z nich) k uspokojení, že se jejich zábavné happeningy mihnou v televizi.

    4. Spíše než anonymní subjekty působí anonymní proces (Kosík). Ti, kdo mu slouží a zdánlivě propůjčují „tvář“ nejsou jeho hybateli (Strauss-Kahn). (Děsivý sled všech těch Pinochetů a Jelcinů ukazuje Naomi Klein, Šoková doktrína.)
    OW
    May 19, 2011 v 11.08
    S autorem článku vřele souhlasím.
    S prosazováním duchovních hodnot ovšem není možné počítat ve způsobu komerční či politické reklamy. Nelze je nařídit ani vymáhat. Základní podmínkou opravdové vědomí jejich potřeby, jejich chtění a musí být "mezi dvěma". Ať už myslíme na vztah mezi Bohem a člověkem nebo na vztah mezi člověkem a člověkem.
    Což rozhodně nemyslím jako poraženectví, rezignaci. Cestou je tady životní svědectví (ať už jmen známých či neznámých). To jedinné může ukázat cenu hodnot duchovních. Ano, demostrace, kampaně pro to či ono, happeningy nebo třeba eseje mohou být velmi cennou pomocí, těžiště je ovšem vždy ve vztahu uprostřed všedního života a svědectví "od jednoho k druhému"
    Tak jako o tom mluví třeba Mt 7, 15-20.
    Ondřej
    May 19, 2011 v 13.53
    Mezi defenzivou kolaborací. Mělkost krize a nezralost alternativ
    Zdá se mi, že postavení současné demokratické levice u nás i v Evropě lze charakterizovat jako potácení se mezi kolaborací a defenzivou. Kolaborací myslím samozřejmě bezostyšné klanění se neoliberalismu a dnešnímu dominujícímu ekonomicko-politickému paradigmatu. Je to právě vidět na příkladu Řecka, který uvádí pan Štampach, a socialistické vlády, jež je plně ve vleku neoliberálních direktiv a dogmat.

    Defenziva politické levice, to jsou všechny proklamace a snad i reálné snahy o záchranu sociálního státu. Zde se slabost levice ukazuje už tím, že jde o pouhou defenzivu, o záchranu mizejícího - tedy v podstatě jde o konzervativní postoj proti "pokrokovému" postoji pravicové neoliberální politiky. A to nemluvím o tom, že dílem je tato defenziva jen pokryteckou předvolební rétorikou.

    Musím říct, že mě pan Štampach svou skepsí překvapil, protože mi ještě nedávno v jedné diskusi dodával optimismu. Bohužel, také jsem spíše skeptik.

    Jsem zastáncem teze o mělkosti (tj. nedostatečné hloubce) současné krize a nezralosti všech alternativních projektů na změnu. Krize nedosáhla svého dna, ekonomika ještě pořád jaksi funguje a dává nám jakési pracovní příležitosti (jak kde, jak komu, samozřejmě), ještě ťukáme do klávesnic počítačů a protesty mají - zvláště u nás - ještě pořád spíše podobu happeningů. Alternativy jsou jen dílčí, nejsou propracované, nespojují se v "organický" celek, v dynamickou koncepci, jakou vytvořil v 19. století Marx. Všichni vidíme, že systém pracuje na svém zániku, ale ještě není tak zle, abychom byli ke změně, o níž pan Štampach hovoří, motivováni. Naše úzkost není dostatečně silná - otřes pravděpodobně teprve přijde.
    May 19, 2011 v 18.22
    Máte pravdu,
    konzum bude panovat do té doby, dokud budou mít masy co konzumovat. Až nebudou, tak začnou jednat.
    May 19, 2011 v 19.16
    Povrchní kritika konzumu
    Taková kritika konzumu je - s prominutím - směšná. Už proto, že se řadě lidem toho "bezstarostného konzumu" naopak nedostává, neboť se musejí potýkat s vážnými hmotnými starostmi: shánět bydlení, práci apod. Bohužel to jen dokládá mou výše formulovanou tezi o nezralosti kritiky současného systému, která začíná od toho prvního plánu - totiž kritikou morální (či dokonce moralizující). Ta stojí na zkušenosti, ale zkušenost je velmi individuální a proměnlivá věc, alternativa by měla být promýšlena koncepčně, tj. teoreticky.
    May 19, 2011 v 20.02
    Záleží na to, s kým srovnáváte. Proti lidem v Africe nebo v Indii mají u nás i ti chudí pořád ještě co konzumovat. Supermarkety jsou pořád ještě plné. Navíc to mohou po jistou dobu dělat i na dluh, což vlastně vyvrací to, co jsem napsala předtím. Samozřejmě neplatí ani to, že když bude hůř, tak lidé začnou žít víc duchovně, což by mohlo být pro ně určitě přínosné.
    May 19, 2011 v 20.57
    "Supermarkety jsou pořád ještě plné". - Proboha, co to je za větu? Je pokrytectví kritizovat konzum a nevidět, že v těch supermarketech pracují lidé běžně 12 hodin denně. A toto vidím jako problém.
    May 19, 2011 v 21.08
    Nepopírám, že to problém je. A velký. Kromě toho je i řada dalších a jistě ještě větších problémů. Proč by se kvůli tomu ale nemohl kritizovat konzum? Všechny problémy jistě nelze kritizovat najednou.
    May 19, 2011 v 21.24
    Domnívám se, že morální kazatelství (ale o to právě ve Štampachově článku nejde, to chci podtrhnout) není nejlepší cesta, jak uchopit kriticky dnešní stav (viz má argumentace výše). A propos toho srovnání s Afrikou a Indií. Živě si vzpomínám, že stejnou rétoriku používal i minulý režim v pozdních letech 80., a proto jsem na podobné fráze citlivý. Všichni si přece pamatujeme, jak ještě na podzim 1989 mnoho z nás říkalo: my se máme dobře, u nás převrat nehrozí.

    Morální či moralizující kritika konzumu je vlastně podobným lhaním si do kapsy.
    Já bych to možná neviděla jen skepticky. Jednak pro to, co tu pravidelně "zvěstuji", tedy že je to možná "jen" předsmrtná křeč určitého vývojového období, které nekončí, ale přerozuje se v cosi jiného a že možná v kolektivním nevědomí vybuzuje zvyšující se hektičnost a radikalitu právě přítomnost a tlak něčeho jiného nejen jako činu ze zoufalství, ale blížícího se nového. Naděje, že na to člověk není úplně sám ( i když tím rozhodně nechci snímat z člověka odpovědnost za to, jak to bude vypadat až po nejhrůznější možnosti). A jednak proto, že si nemyslím, že alternativy musí být do detailu promyšlené. Dokonce ve mně hlodá podezření, že budou-li promyšlené, bude to uděláno způsobem myšlení, který nás dovedl tam, kde jsme. Zdá se, že nejradikálnějším činem je dnes uvěřit, že to jde i jinak - otázka je, do jaké hloubky to bude muset jít.
    Po pravdě řečeno si myslím, že alternativy tentokrát možná spíš vyrostou zdola - právě proto, že to, co je nutné obnovit nebo znovu najít jsou emoce ať mezilidské nebo vesmírné (tedy obojí)
    May 19, 2011 v 22.03
    Postavit proti racionalitě stávajícího systému emoce? Na to odpovídám citátem Roberta Musila: "Nemáme příliš mnoho rozumu a málo duše, máme příliš málo rozumu v otázkách duše."
    Ne, stavět emoce opravdu nechci., ani bořit racionalitu. ale chceme-li vymýšlet, jak zajistit, aby si lidé vážili daru života, sebe a bližních také bych to nepovažovala za nejpřímější cestu. Jeden z memů, který drží tento absurdistán pohromadě, je víra, že někde existuje již předem hotový obraz toho, jak to má být a odborník, který ho odkryje, opráší , vycizeluje a aplikuje. TZv. "racionální" emotivní stav nevyzrálého dítěte. Osobně bych si onen "duchovní" rozměr, o kterém Ivan mluví, představovala tak, že na rozdíl od našich vžitých představ o náboženství vyžaduje na člověku mnohem hlubší a širší odpovědnost za jeho vlastní osud, , život s živým Bohem, který paradoxně vyžaduje mnohem hlubší a širší odpovědnost člověka za jeho osud nikoliv ve jménu lásky, ale prostě s láskou - aktem je víra "že to tak také půjde". Bezmoc jak tu situaci vymyslet nás všechny sužuje možná nejvíc , ale třeba je čas na Pascalovu sázku
    JS
    May 20, 2011 v 0.16
    Co jiného než změna hodnot, spojená nutně s emocemi, může změnit svět ? Rozhodně bych nespoléhal na racionální alternativu. Poslední byla Marxova a Leninova a zdá se, že(skoro) všem už to stačilo. Jiná alternativa není. Bělohradský říká , že už náš probudí jen katastrofa. Bohužel je dost pravděpodobné, že ta emoce bude strach .
    May 20, 2011 v 1.59
    Česká občanská společnost je daleko pestřejší než v textu a diskuzi naznačeno

    Její značná část se orientuje na různé formy pomoci občanům, na hledání možností, jak se mohou ve svém nejbližším (i širším) společenství (komunitách) bránit devastujícím dopadům rozhodnutí politiků, přírodních katastrof a jiných hrůzností (ropný zlom …)

    Tématy takových iniciativ jsou například rozvoj sociálního podnikání zaměřeného na tvorbu pracovních míst, rozvoj (výrobního, zemědělského, odbytového, bytového …) družstevnictví, využití lokálních měn a cyklů, zaměstnanecká spoluúčast, hledání a využití místních energetických zdrojů, samospráva atd.

    Viz například Alternativa Zdola (www.alternativazdola.cz) a tam i odkazy na některé další obdobné iniciativy (ale je jich daleko více)

    V těchto hnutích převládá nedůvěra k „vrcholové“ politice, pohybují se primárně na horizontále mimo ní. To však nebrání tomu, aby podporovaly ty politiky či politické strany, které vytváří pro jejich aktivity prostor

    Na mnohých současných protivládních demonstracích jejich aktivisty jistě potkáte. Na happeningy jim ale mnoho času nezbývá …

    P.S. Zdá se, že se ve Španělsku cosi děje http://www.blisty.cz/art/58654.html

    Možná naděje na změnu … (?)
    May 20, 2011 v 7.38
    Tři reakce: M. Hrbková-Bidlová, J. Samek, B. Molnár
    Souhlasím s Markétou Hrbkovou-Bidlovou, pokud jde o její zmínku o "nevyzrálém dítěti" (psal o tom Herrmann Broch, u nás M. Kundera). Racionalitu emocemi nenahradíme, to je pravda; chtěl jsem říct, že racionalitu současného systému, která už má rysy "iracionální racionality" (tj. racionality vymknuté z kloubů) lze oslabit zase racionálně, nikoli emocemi, jež nelze systemizovat a mohou být i velmi nebezpečné (stejně jako rozum). Chybí nám komplexní teorie. Nejsem ekonom, ale opravdu si myslím, že by ekonomie měla teoreticky promýšlet "netržní" mechanismy (viz můj diskusní příspěvek pod článkem A. Votruby http://www.denikreferendum.cz/clanek/10502-lze-rozdeleni-bohatstvi-hodnotit-z-hlediska-spravedlnosti). To je ovšem jen jedna dimenze hledání alternativy (či spíše alternativ).

    Dost mi vadí, že když se mluví o duchovnu, často se objeví i pojem boha. S tím jako ateista samozřejmě nesouhlasím; ateisté jistě nejsou žádní duchovní mrzáčci a mnohdy je jejich jednání mnohem etičtější než jednání těch, co se boha dovolávají v každé druhé větě.

    Pane Samku, nikdo netvrdí, že zná alternativu, že ví, jak to má vypadat. Tedy nikdo, kromě vás - věta "Jiná alternativa není" mi připadá příliš rezolutní. Ani nevím, co konkrétního si pod takovouto alternativou představit, pro mě je to jen mlhovina slov, bohužel. Osobně bych byl opatrný s tím revolučním romantismem a změnou hodnot; tu jistě nelze nadiktovat. A s hozením Marxe a Lenina do jednoho pytle pochopitelně nesouhlasím.

    Jsem rád, že pan Molnár zmínil konkrétní příklady. Alternativa zdola je výborný projekt. Možná je to opravdu naděje v tom moři skepse.
    May 20, 2011 v 7.50
    Proč teorie?
    Proč vlastně mluvím o teorii v případě alternativy? Předně, jak uvádím výše, je to jen jedna dimenze hledání alternativ, rozhodně ne vševysvětlující či samospásná, nicméně důležitá. Zdá se mi totiž, že dosavadní alternativy (viz Molnárem zmíněnou Alternativu zdola nebo ProAlt, různé protesty, demonstrace apod.), jsou především reakcí na ZKUŠENOST se současným systémem. I tady však vznikají teoretické úvahy např. o družstevnictví apod., a to je přesně to, co jsem měl na mysli. Nový "Kapitál" pravděpodobně nikdo nenapíše, ale ještě asi nějaký čas potrvá, než alternativní teorie posílí a stanou se vážnou hrozbou pro totalitní ideologii jménem neoliberalismus. Síla alternativ může být v jejich mnohohlasí, v jejich pluralitě (oproti monolitu neoliberalismu), ale ze strategického hlediska to může být i jejich slabostí, pokud se ona pluralita změní v roztříštěnost.
    SH
    May 22, 2011 v 18.29
    Jsem maximálně překvapen.
    Takový text bych čekal od mnohých jiných, ale nikdy ne od pana Štampacha. V mých očích pro lidi s jeho způsobem myšlení byl a je přece vrcholem hodnotového žebříčku kupříkladu bonmot, cituji: „Kdybych určitě věděl, že zítra nastane konec světa, tak ještě dneska zasadím strom“, konec citace, který znám již od svého dětství a proto jsem zapomněl jeho autora. Pan Š., kterého si mimo jiné velice vážím, zdůrazňuje, že jeho text není rezignací, ale při vší snaze jej, alespoň já, nedovedu chápat jinak.
    Jsem přesvědčen, že nikdo nikdy neví, nevěděl a nebude vědět, co bude tím impulsem, který zase zvrátí svět. Proto je potřebná a dobrá každá iniciativa proti současné totalitě finanční oligarchie, ať tu nadvládu označuje jakkoliv. Včetně teorií, které se dneska již rýsují. A budou lidstvem uznány, teprve až si je většina vůbec uvědomí. Copak ten Kapitál ve své době někdo bral vážně, či Hayekovy scestné teorémy o svobodě?
    May 23, 2011 v 2.24
    Nikdy nic nikdo nemá
    Míti za definitivní
    Neb nikdy nikdo neví
    Co se může státi

    (V+W)
    PM
    May 23, 2011 v 13.08
    K nutnostu výměny paradigma nabízím převyprávěnou tézi

    nastíněnou v eseji Müdigkeitsgesellschaft, Matthes&Seitz 2010, ve které autor Byung-Chul Han* upozorňuje na úskalí probíhající výměny důležitého společenského paradigma. Výměny negativistického postoje za postoj positivistický.
    Han se ve svém výkladu opírá o model výměny paradigma, ke kterému došlo v oblasti lékařské imunologie po roce 1990**. Podle nového modelu imunologický systém již nerozlišuje mezi self a nonself - mezi vlastní a cizí, ale mezi friendli a dangerous - přátelský a nepřátelský. Obranný systém podle tohoto nového modelu reaguje diferencovaněji. Positivně vnímá a přijímá cizího vetřelce a reaguje pouze tehdy, když působí nepřátelsky.
    Vyjádřeno imunologickou terminologií, bylo předešlé století údobím kolektivní úzkostné neurózy. Za studené války se západ obával infekce komunismem a východ kapitalismem. V imunologickém pojetí tehdy společenské režimy - v prostředí strachu před negativním vlivem imunologicky cizího - usilovaly o negaci nepřítele.
    Obranný systém současné globální společnosti přejímá dispozice nového modelu. Namísto odstraňování negativit represivním dozorem tak zaujímá diferencovaný postoj a postupuje zdůrazňováním positivit. Disciplinovanost doposud prosazovaná nátlakem „muset vykonat“, ustoupila disciplinovanosti vycházející z pozitivní nabídky „smět vykonat“. Takováto dispozice přináší podstatnou změnu způsobu výkonnostní motivace. Je založena na vypjaté vůli jedince po pozitivním výkonu, kterou Han nazývá agresivním pozitivismem. Ve vědomí jedince se tak stává nepřítelem pouze vlastní nervová konstituce. Není to již nebezpečný konkurent či represivní dozorce, ale vlastní nervová konstituce, když selže tváří v tvář neschopnosti využít nabízené možnosti. Nacházíme se tak v situaci, kdy chceme udeřit nepřítele, ale trefíme vždy sami sebe.
    Han upozorňuje na souvislost mezi setrvalým aplikování dnes již neplatné negativistické imunologické ochrany a nárůstem řady neuronálních defektů, jakým jsou hyperaktivní syndrom, Borderline, Burnout či podobné formy depresivních stavů a jejich následků. Jsme vystaveni příbývání onemocněními neuronálního charakteru, kterým doposud neumíme čelit.
    Ve společenské rovině se doznívání negativistického postoje příkladně promítá do problematiky integrace menšin, a tím do základní složky určující kvalitu demokracie. (Ta je mj.dána, jak známo schopností co nejširší integrace menšin.)
    Z tohoto pohledu se stává strach z komunismu, islamismu ap. včerejším a okrajovým projevem tradičního postoje nediferencovaného negativismu. Což také vysvětluje často tak směšně umíněné pátrání po nepříteli. Současně poukazuje na nedostatek nepřátel, kteří jsou nahrazovány konstrukty fantomů sloužících ve formě placebo-nepřátel k uspokojování poptávky těch, kterým je nadále základní určující hodnotou nepřátelství.
    Byung-Chul Han tak ve svém eseji upozorňuje na ta úskalí společenského diskursu, která odvádí pozornost od možných následků současné agresivně positivisticky vedené globální hyperaktivity, od nárůstu neuronálních defektů vedoucí k syndromu kolektivní únavy. A to nemůže iniciovat výměnu hodnot.
    PL
    May 23, 2011 v 23.46
    Mety a metičky
    Pěkný den,
    text autora na mě působí veskrze pozitivně a myslím, že nemůže nikoho odradit od účasti na jakékoli demonstraci za jakékoliv malé změny. Autor ovšem směřuje svoji (myslím si) pozornost ke změně jiné, pro většinu z nás nepředstavitelné, ke Změně největší za posledních několik století nebo tisíciletí.......... ke změně vpravdě historické, k ideálu. Proto mě fakt, že vidí jen malé naděje na takovou Změnu (ať už do roka či aspoň do zrození mých pravnoučat) nikterak nedeptá. Naopak - děkuji mu za úvahu ve směru kudy by mohla cesta vésti. Kéž by se stala podnětem dalším. Třeba i těm pestrobarevným.
    Rovněž tak panu Petráskovi, ačkoliv bych se přimlouval, aby s metaforami nabízel i nějaké mazadlo pro snazší otáčení v závitech mozkových.
    May 25, 2011 v 23.27
    ad Milan Petrasek
    Myslím, že o diagnóze i léčbě "současné agresivně positivisticky vedené globální hyperaktivity" zpívá naprosto fantasticky Václav Koubek v písni "Sedni a jen se dívej".
    + Další komentáře