Čína jako vzor?
Ilona ŠvihlíkováČínský příběh hospodářského zázraku nemá v moderních ekonomických dějinách obdoby. Do jaké míry je hospodářská cesta této země možným vzorem hodným napodobení pro ostatní rozvojové země?
V souvislosti se summitem zemí BRICS (Brazílie, Rusko, Indie, Čína, Jižní Afrika), který se konal minulý týden, je vhodné se podívat podrobněji na ekonomicky nejsilnější zemi tohoto uskupení — Čínu. Nutno zvážit, do jaké míry je její hospodářská cesta možným vzorem hodným napodobení pro ostatní rozvojové země.
Čína je příběhem hospodářského zázraku, který nemá v moderních ekonomických dějinách obdoby. Během několika málo dekád se z chudé rozvojové země stala druhou největší ekonomikou světa (po USA, v paritě kupní síly, reálné HDP se zvýšilo 11x!), největším světovým exportérem (v roce 2009), vývozcem přímých zahraničních investic a světovým věřitelem.
Pragmatismus Teng Siao Pchinga — jehož slavný výrok o tom, že je jedno, jestli je kočka bílá, nebo černá, hlavně že chytá myši — naznačoval specifickou čínskou cestu. Ta spočívá mimo jiné na metodě „pokus-omyl“ — bude fungovat, necháme, nebude fungovat, změníme.
Vzhledem k zaostalosti čínské ekonomiky byla zvolena politika vnějšně orientovaného růstu spočívajícího na přílivu investic a exportu. Po řadě reforem se Číně podařilo integrovat se do globální ekonomiky. Akumulace obrovských devizových rezerv (2,7 bilionu dolarů!) Čínu sice učinila největším zahraničním americkým věřitelem, ale také ji dostala do tzv. dolarové pasti. V případě vyššího zhodnocení juanu než poměrně nízké úročení amerických dluhopisů, Čína na devizových aktivech dokonce ztrácí.
Čína je sloupem současného globálního kapitalismu a všech jeho nešvarů (a zločinů). Porazit globální kapitalismus znamená zlomit moc Číny.
PS. P. Tejkalovi. Napřed podle mého přesvědčení je nutné vytvořit moderní společnost, bohužel to musí jít cestou kapitalizace celého společenství, protože globálně dosud vládne právě kapitál. Teprve pak bude možné uvažovat o vyšší socializaci. Ale jak to říkal už Marx, začít to musí ve většině ekonomicky nejsilnějších a technicky nejvyspělejších, tedy nejbohatších zemích. Jinými slovy těch, které jsou vývojově k tomu nejzralejší. Možná jsem moc utopista, ale pokud bude v budoucnu v čele toho procesu ČLR, pak jsem alespoň rád, že není po celé dějiny stupidně antisocialistická, antikomunistická a antimarxovská, jako USA a Evropa, čili v mém pojmosloví Abendland.
Já s tím souhlasím, pane Hošek, ale pak je tedy výraz socialistická země pro Čínskou lidovou republiku asi nevhodný - dohodněme se, že ji lze spíš považovat za něco takového, jako když Petr Veliký nebo Bedřich Pruský modernizovali své země - zkrátka bonapartismus svého druhu ...
Představte si, jak by se choval západní kapitál, kdyby nemohl svou výrobu (a dnes už i služby) přesouvat do zemí jako Čína, Indie atd. Kdyby tím nemohl hrozit evropským pracujícím...
Nelze být proti současné vládě (což vy jste) a zároveň chválit Čínu, Nečas a Kalousek dělají čínskou politiku (ostatně právě globální konkurenceschopností svou politiku přece obhajují). Kdo obdivuje Čínu, pomáhá ničit evropský sociální model. Je to velmi nebezpečné.
Pánové, nevím, jestli jste to vyčetli z příspěvku pana Hoška - ale já tedy rozhodně Čínu nehodnotil, nevymezoval jsem svůj pozitivní nebo negativní vztah k ní - jenom jsem se jí pokoušel nějak definovat.
A modernizace a urychlený rozvoj to prostě je - ten sovětský s hromadou mrtvol ukrajinských rolníků (tzv. socialistická prvotní akumulace - řečeno trockistickým slovníkem prof. Preobraženského) nebyl nic jiného ...
... mohu i nenávidět, ale nemělo by mně to bránit v pravdivém konstatování skutečnosti
A evropský sociální model si musí nalézt vlastní reprodukční koloběh a cestu, aby mu žádný čínský dumping nemohl ublížit.
Žádné lamentování a stesky mu nepomohou ...
Podle mého názoru řešení (nejen toho problému) je v omezení "volného obchodu", který ruinuje tu ohleduplné a umožňuje uspět těm bezohledným.
Volný obchod patří k "euroatlantickým hodnotám" ospravedlňujícím "civilizační" a "humanitní" války a globální kolonialismus. -- A to ani Číňanům jistě nezůstalo skryto.
V tomto smyslu považuji poznámku Stanislava Hoška za podnětnou.
To je ovšem také tím, že po staletí bohatnou na úkor oněch "ostatních částí světa" - když to nejde jinak, pak i válkami - a v těch hraje "konkurenceschopnost" dost významnou roli.
Euroatlantické elity v čele s USA bojují proti Číně jako konkurentovi, usilují o rozbití čínského státu a privatizaci čínských bank a investičních společností do rukou soukromého auroatlantického kapitálu. K tomu se snaží získávat kolaboranty z řad čínské inteligence. Tohoto tažení pod vlajkou lidských práv by se levice účastnit neměla.
Úkolem levice je bránit práva všech lidí, a to zejména těch chudých, kteří nemají na to, aby si svá práva obhájili sami. Praktikuje-li Čína vůči Evropě s jejím sociálním státem (nebo aspoň jeho zbytky) sociální dumping, musí levice čínské politice čelit. K tomu se nejlépe hodí proletářský internacionalismus: solidarita a spolupráce ne s čínskými vůdci, ale s chudými Číňany, nejlépe asi s čínskými odbory.
Dokud jsou Číňané chudší než my, nemáme právo bránit jim, aby zbohatli. Máme ovšem právo, ne-li přímo povinnost, podporovat ze všech sil snahu obyčejných Číňanů podílet se na bohatnutí Číny, prosazovat pro čínské pracující stejné vymoženosti, jaké naši předkové vybojovali v Evropě. K prostředkům takové snahy dle mého soudu patří tlačit na imigrační politiku našeho státu, abychom přistěhovalce (nejen) z Číny od nás nevyháněli ani je nestavěli do role snadno vykořisťovatelných neplnoprávných podlidí, ale přijali je jako posilu družstva, abychom jim umožnili žít v našem světě, v našem sociálním systému, a tak jej rozšiřovat.
Kdyby k nám z Číny kromě dělníků, řemeslníků a drobných obchodníků přišli i nějací odborníci na státní bankovnictví, mohla by to být vítaná pomoc proti našim vlastním neoliberálním politikům a lobbistům našeho kapitálu.
Brutální demagogie a cynismus je, když to někdo popírá. Mělo být trestné, jako popírání Šoa.
Vyspělost Západu je především (a skoro výlučně?) technologická („vědotechnika“) a to nás vede k logice „boje sil“ („PORAZIT globální kapitalismus znamená ZLOMIT moc Číny“, říká Martin Pleva. Ve stejné dimenzi se pohybuje Miroslav Tejkl, když mluví o „modernizaci a ZRYCHLENÉM vývoji“. ). Stanislav Hošek by měl pravdu se svým tvrzením o potřebě nejprve „vytvořit moderní společnost“, pokud by moderní společností mínil to, co osvícenci, tj. společnost vzdělanou, a ne společnost toliko technicky rozvinutou. -- To je prvotně problém náš, tj. evropský. (Ve filosofické rovině se tím zabývali Heidegger, Günter Anders, Gardavský, Kosík a mnozí další. Co to znamená v každodennosti, říká pregnantně Karel Lippmann v příspěvku pod článkem Markéty Hrbkové: „rozum morální a poetický je podroben diktátu rozumu technického“.)
Čína může být zrovna tak málo „vzorem“ Evropě jako Evropa Číně. Zvláště, dokud nepochopí, že sociální stát není jen otázkou přerozdělování statků. (Pravice – včetně té české – je přesvědčena, že jde vlastně o formu škodlivé charity.)
Jak píše S. Žižek, Čína není úspěšná (z hlediska měřítek globálního kapitalismu) navzdory politickému režimu, který v ní vládne, nýbrž díky němu.
P. Macháčkovi: A proto (viz výše) bych válku západní hyperburžoazie a čínských mandarínů nepřeceňoval, myslím, že to jsou spíše kamarádi (v tom smyslu, jako jsou kamarády a zároveň konkurenty příslušníci světové kapitalistické oligarchie).