Státní maturity povedou jen k biflování, varují učitelé Nečase

Dušan Radovanovič, ČTK

Sdružení EduIn vyzývá premiéra Nečase, aby zastavil státní maturity. Podle sdružení se učení omezí na jednoduše testovatelné otázky a další důležité cíle vzdělávání ustoupí do pozadí.

Odborníci na vzdělávání poslali premiéru Petru Nečasovi (ODS) otevřený dopis, chtějí, aby se zasadil o odklad státních maturit. Plošné testování podle nich vede jen k „biflování" a nepostihuje opravdové schopnosti a dovednosti dětí. Zástupci sdružení EduIn proto odmítli i chystané testování žáků v 5. a 9. třídách.

Když chcete pochopit, co se děje v domácí politice, stačí číst Deník Referendum. Podpořte nás!
×

Namísto toho by mělo ministerstvo školství podle signatářů zavést průběžné sledování pokroku žáků a podpořit individuální výuku tak, aby se dostalo potřebné péče i znevýhodněným školákům. Ministerstvo chce testování zavést, aby se sjednotila kvalita vzdělávání.

„Obsah testů bude určovat, nač žáci a učitelé zaměří svou pozornost, tedy na to, co se snadno testuje. Jiné důležité cíle vzdělávání se rychle dostanou na okraj pozornosti učitelů, žáků a jejich rodičů," stojí v dopise pro premiéra. Podepsal se pod něj třeba vysokoškolský pedagog Ondřej Hausenblas z Pedagogické fakulty UK, šéfredaktorka Učitelských listů Jana Hrubá, ale také ředitel firmy Scio Ondřej Šteffl, jehož společnost podobné testování škol nabízí, a CERMAT pro něj představuje konkurenci. Další zájemci se mohou k dopisu připojit na stránkách www.eduin.cz.

Státní maturity by měly začít na jaře, pilotní testování na základních školách pak od příštího školního roku. „Neexistuje shoda v tom, jakými vědomostmi a dovednostmi by měl být vybaven každý absolvent prvního a druhého stupně základního vzdělávání," upozornili odborníci. O těchto věcech by se měla podle nich vést veřejná diskuse. Testování by podle nich mělo zohledňovat i dovednosti a schopnosti, které se nezakládají pouze na znalostech. Kritici se ohradili i proti tomu, že by podle výsledků těchto testů měly být školy v budoucnu financovány.

Generální zkouška, kterou ministerstvo provedlo v říjnu, odhalila přitom velké rezervy jak v organizaci, tak v připravenosti studentů, z nichž neuspěla plná třetina. Ministr Dobeš však na státní maturitě i její formě nadále trvá. „Obtížnost zkoušek nebude snižována,“ uvedl Dobeš s tím, že očekává podprůměrné výsledky zhruba u patnácti procent především nástavbových a soukromých škol.

Z nedávno zveřejněných výsledků mezinárodního srovnání PISA (Programme for International Student Assessment) vyplynulo, že znalosti českých žáků se zhoršily nejvíce ze všech 65 zkoumaných zemí.

„Musíme měřit kvalitu, musíme ocenit učitele, odbourat byrokracii, změnit financování škol," uvedl ale ve středu ministr školství Josef Dobeš (VV) na otázku, jak zvýšit kvalitu vzdělávání. Plošné testování má navíc srovnat úroveň jednotlivých škol, v budoucnu by prý mohlo nahradit přijímací zkoušky na střední školy.

Dobeš také už dříve avizoval, že chce testy měřit i takzvanou přidanou hodnotu vzdělávání, tedy do bodování zahrnout třeba celkové klima školy nebo to, kolik se zde vzdělává žáků s poruchami učení. První školy by si měly vyzkoušet testování už v tomto školním roce, ostrý start pak Dobeš plánuje na rok 2013.

Podle kritiků maturity však vláda postupuje celou dobu značně nekoncepčně, když ruší centrální osnovy, ale požaduje sjednocené maturity. „Na jednu stranu MŠMT vyžaduje maximální autonomii středních škol, ruší centrální osnovy i orientační přehledy a na straně druhé chce v nastalém prostředí zavést sjednocené hodnocení kvality, a to prostě nemůže fungovat,“ napsal pro Deník Referendum Josef Šlerka.

„Celkově se znovu objevuje známý fakt, že vládám pravým i levým v České republice chyběla a chybí vůbec základní koncepce vzdělání, a to nejen středoškolského, ale i vysokoškolského. Co jim ovšem nechybí, je touha reformovat, a tak školství upadá do čím dál častějších reforem pro reformy,“ dodal.

    Diskuse