Urvaní ze řetězu

Josef Šlerka

Ministerstvo školství na jednu stranu vyžaduje maximální autonomii středních škol, ruší centrální osnovy i orientační přehledy a na straně druhé chce v nastalém prostředí zavést sjednocené hodnocení kvality, a to nemůže fungovat.

Přiznám se, že už dva dny se mi v hlavě pořád ozývá výrok premiéra Petra Nečase o státních maturitách. Poté, co se ukázalo, že jimi neprošla třetina studentů, se vyjádřil takto: „Myslím si, že těžko můžeme akceptovat situaci, kdy by na jaře příštího roku najednou z roku na rok nebyla schopna odmaturovat jedna třetina středoškolských studentů. To si samozřejmě uvědomuji, a proto se musíme na základě více faktů zabývat zlepšením kvality středoškolského vzdělání."

Ponechme stranou fakt, na který upozornilo několik lidí na Twitteru, totiž že za úvahu spíše stojí otázka, proč dvě třetiny studentů maturity udělalo bez speciální přípravy, a to na začátku čtvrtého ročníku. Zajímavý není ani premiérův evidentní strach z toho, že by třetina studentů nebyla schopna odmaturovat bez ohledu na to, jestli toho skutečně jsou schopni. Navíc Nečasova pointa o zlepšování kvality je spíše srandovní průpovídkou, která ostře kontrastuje s praktickou politikou jeho vlády. Nejde ani o to, zda stání maturity jsou zaváděním nesvobody či dokonce návratem k totalitě, jak si myslí někteří pravicově ladění komentátoři.

×