Jiří Havel: Státní maturity se zesměšnily
Dušan RadovanovičRozhovor Deníku Referendum se stínovým ministrem školství za ČSSD Jiřím Havlem o tom, jak může vypadat resort školství po volbách, proč jsou státní maturity zastaralé a také o tom, proč je nesmysl mluvit o bezplatném školství.
Jedním z bodů vašeho programu je i rok bezplatné předškolní přípravy, proč jej považujete za důležitý?
Ukazuje se, že čím dříve se děti začnou učit, tím lépe pro ně. Vedle vzdělávání má přípravka především důležitou socializační funkci. Selektivita českého školství je velká a téměř dvacet procent dětí, kteří přijdou rovnou do školy, odpadává a jsou vlastně dopředu předurčeny k tomu, že se ke kvalitnímu vzdělání nedostanou. Předškolní příprava může tento problém pomoci odstranit, děti si budou postupně zvykat jak na učení, tak na své okolí a spolužáky.
Už dnes se ale řeší problém s nedostatkem mateřských škol. Jak se s ním chcete vyrovnat, mohou být jednou z možností tzv. mobilní kontejnery, které začaly fungovat v Pardubicích?
Těch variant je víc, nemyslím, že by nutně mobilní kontejnery byly zrovna ideálním řešením. Ale jednou z možností je částečně integrovat mateřské školy se školami základními. Tam naopak ještě často bývá místa dostatek. Samozřejmě by bylo třeba splnit řadu podmínek, ale cesta to je. Dalším mechanismem může být dočasná adaptace učňovských zařízení, která se postupně ruší.
Zřejmě nejaktuálnějším tématem jsou státní maturity. V programu hovoříte o tom, že je podpoříte až po kvalitní přípravě. Co ta „kvalitní příprava“ reálně znamená?