Jiří Havel: Státní maturity se zesměšnily

Dušan Radovanovič

Rozhovor Deníku Referendum se stínovým ministrem školství za ČSSD Jiřím Havlem o tom, jak může vypadat resort školství po volbách, proč jsou státní maturity zastaralé a také o tom, proč je nesmysl mluvit o bezplatném školství.

Jedním z bodů vašeho programu je i rok bezplatné předškolní přípravy, proč jej považujete za důležitý?

Ukazuje se, že čím dříve se děti začnou učit, tím lépe pro ně. Vedle vzdělávání má přípravka především důležitou socializační funkci. Selektivita českého školství je velká a téměř dvacet procent dětí, kteří přijdou rovnou do školy, odpadává a jsou vlastně dopředu předurčeny k tomu, že se ke kvalitnímu vzdělání nedostanou. Předškolní příprava může tento problém pomoci odstranit, děti si budou postupně zvykat jak na učení, tak na své okolí a spolužáky.

Už dnes se ale řeší problém s nedostatkem mateřských škol. Jak se s ním chcete vyrovnat, mohou být jednou z možností tzv. mobilní kontejnery, které začaly fungovat v Pardubicích?

Těch variant je víc, nemyslím, že by nutně mobilní kontejnery byly zrovna ideálním řešením. Ale jednou z možností je částečně integrovat mateřské školy se školami základními. Tam naopak ještě často bývá místa dostatek. Samozřejmě by bylo třeba splnit řadu podmínek, ale cesta to je. Dalším mechanismem může být dočasná adaptace učňovských zařízení, která se postupně ruší.

Zřejmě nejaktuálnějším tématem jsou státní maturity. V programu hovoříte o tom, že je podpoříte až po kvalitní přípravě. Co ta „kvalitní příprava“ reálně znamená?

×
Diskuse
May 19, 2010 v 20.10
Otázky a komentáře z facebooku
"K tomuto tématu bych očekával 'macatější' článek. Přinejmenším mi tam chyběla otázka (a následný návrh řešení) přesycení pracovního trhu absolventy VŠ, zejména tedy bakalářských studií. Je to důležitá otázka, s níž by měli zejména sociální demokraté pracovat. Především jde o to, že učňovské obory, nejedná-li se o nedostatkový obor, jsou silně podceňovány a s maturitou jsou mnozí studenti kvalifikováni jako průměrní (což je o 'stupeň' níže, než by být posuzováni měli). Jako návrh řešení by mohlo sloužit zpřísnění 1. kola přijímacího řízení, které by bylo organizované státně a stalo by se bránou pro kola 2., jež by byla čistě v rukou té které vysoké školy. Státní maturity jsou obecně pasé a NSZ (jak upozorňuje velké množství pedagogů) vlastně nevypovídá téměř o ničem a přijati jsou často studenti bez zájmu či schopností podstatných pro ten který obor. Rozhodně by se měla rozpoutat diskuse na toto téma, protože se obávám, že není daleko doba, kdy s vysokoškolským diplomem budou moci absolventi maximálně tapetovat." Karel Strnad