Mikuláš na to nestačí
Ivan ŠtampachCharita systémové problémy vyřešit nemůže, je jen drobnou investicí do sociálního smíru. Vše nasvědčuje tomu, že se u nás i jinde probouzí hněv obyvatelstva a že teď je důležité, kdo kritiku systému dokáže artikulovat a předložit jako skutečnou alternativu ve volbách.
Včera, o II. neděli adventní pozdě odpoledne jsme se skupinou přátel slavili liturgii. Nebyla zaštítěna žádnou církevní institucí. Nikdo z nás, kdo jsme se tam sesedli do kruhu kolem stolku, který se na chvíli stal oltářem, nejsme jediný spravedlivý a nikdo nejsme majitelem výlučné pravdy. Nikdo sám ani společně nemáme pro spoluobčany závazný recept na léčbu společenských neduhů. A přesto jsme si zažili, že to nebylo jen setkání pětice hledačů v jednom skromném pražském bytě, ale setkání s hloubkou skutečnosti, která léčí a probouzí lidský potenciál, ba víc, umožňuje překročit holou danost a zažít vnitřní svobodu. Nebyli jsme tam sami. Mohli jsme záležitosti nejen své, ale i světa, k němuž patříme, svěřit do dobrých rukou.
Když jsme pak vyšli do ulic, připomněl jsem si znovu, že je 5. prosince večer. Potkali jsme desítky Mikulášů, andělů a čertů. Většinou jsou to ubohé karikatury tradičních folklorních postav. Strůjci této nepovedené taškařice dobře vědí, jak vypadá čert. Andělky oblékli do bílého a připevnili jim na lopatky polystyrénové objekty, které mají připomínat křídla. Občas jim něco bliká na hlavě. Mikuláši (někdy i Mikulášky) byli vyhastrošení neuvěřitelně. Byli obaleni do prostěradel nebo je měli přehozená přes ramena (s prostřiženým otvorem pro hlavu uprostřed). Na hlavách měli papírové kokrhele nejrozmanitějších tvarů v barvách nejčastěji bílé nebo rudé. Vlastenectví v době krize se projevilo i tím, že žádný Mikuláš nevypadal jako americký klon Dědy Mráze Santa Claus.
Jak jistě víte, "přirozená " rovnost lidí byla při svých formulacích důsledně vztahována k privilegiím aristokracie, které byly pojímány, jako nezsloužené.
Co , prosím,míníte "Opravdou rovností lidí", která člověku/dítěti s rodiči nezaslouženě zajistí minimální příjem, střechu nad hlavou ad. ? Co jest tou OPRAVDOVOSTÍ ? Myslíte CELISTVOST PODPORY života toho námi neurčeného člověka za pomoci zcizení prostředků jiných lidí ?
Pokud domýšlíte do konce, a já s i v to dovoluji věřit, pak vyvrcholením Vašeho konceptu Opravdové sociální rovnosti je krátkodobý rovnovážný stav, který z hlediska fyzykálních zákonitostí, nemůže trvat déle, než je socilogicky významné, kdy je jěště komu , co brát a komu, co dávat. A pak tedy Pokrok zvízězí : Vy rozdáte potřebným, a že jich je , vše , co máte, já a ostatní to uděláme také a zvítězí, ne poprvé lex barbara.Myslím , že to není správná cesta.
A po nějaké, jakkoli dlouhé době se ustaví velmi podobná situacem kdy budou existovat lidé v hněvu a lidé jako Vy , kteří se na HNĚV těší. Vždyť to zde již tolikrát bylo a bude, bohužel.
Však to znáte ze Starého i Nového Zákona
Nový zákon je v této kauze zcela jasný. Mluví o Hospodinu u příležitosti příchodu Mesiáše: "Mocné svrhl s trůnu a ponížené povýšil, hladové nasytil dobrými věcmi a bohatí propustil s prázdnou." (Lk 1, 52-53)
dle mého soudu.V minulosti, přítomnosti a , bohužel predikuji i v budoucnosti.
Toho, kdo dokáže hvěv, o kterém píšete, artikulovat a předložit v současné Evropě či v naší zemi se obávám. Myslím, že už bude mezi námi. A my, jako vždy nespokojeni s tím , jak žijeme, tedy vlastně sami se sebou, si zase nadběhneme : Tak nějak jsem promýšlel Váš sloupek a potenciální spojení na první pohled tak vzdálených významů jako je Krev a Volby.
Přeji hezký večer
V politice, tam kde jsou volby, nemusí téct krev. Všeobecné svobodné, tajné volby nastolily levicové politické směry v západním směry proto, aby se změny politické moci neděly násilím.
Potoky krve mohou téct i tam, kde byly zavedeny volby, ale jen proto, aby se dál už nevolilo. Je to návrat od civilizace k archaickým pořádkům.
Vy velmi dobře víte, pokud to tu i čtete a ne jen posíláte své ostré komentáře, že vždy zdůrazňuji volby a že polemizuji v těmi, kteří hledají politickou moc v pouličních nepokojích. Je Vám jasno, že Vaše spojení mého článku s "potoky krve" bylo nemístné, nespravedlivé a zlovolné.
("od civilizace k archaickým pořádkům" -to je velmi vážné téma, a bylo by asi potřeba vyjasnit si pojmy , ne jen tak s nimi házet, a na to zde asi není prostor)
Obávám se, že to nebude jenom vtip.
Ale teď nevím, jestli je to se zvoněním vůbec souměřitelné?:-).
Bělohradský však také ve své nedávno sepsané úvaze přesvědčivě argumentuje, proč je někdy nutné klást odpor i "řádně" zvoleným vládám. Obávám se, že globální tsunami neoliberálních reforem se bez konfrontace neobejde. Nejsem si však jist, zda z toho vzejde něco dobrého.
Co myslíte, že je za nastávající situace správnější - šířit pokoj a mír, avšak zároveň "podřizovat se světské moci", anebo se bouřit i za cenu násilí a destrukce, když nějaká "sametová revoluce" tuto globální moc těžko zastaví?
A co jim berou ? Ledničky, Divadla,Auta, Televize ? Nebo myslíte pocit rovnosti ? Berou Bohatí Chudým Pocit Rovnosti ?
Děkuji za odpověď.
www.bit.ly/g92FBi
Naopak , obávám se těchto myšlenkových zjednodušení, ostatně obávám se ještě teď francouzské revoluce- její plody jsme ještě , Bohu-žel , nedojedli.
Rovnost v nás klíčí jako plíseň.
Neshodneme se snad ohledně rovnosti. Velká francouzská revoluce ve mně sice také nevyvolává nadšení, ale pokud jde o rovnost, můžete ji popřít, ale měl byste taky napsat, co byste zavedl na místě občanské rovnosti. Byla by lidská práva odstupňována podle výše konta nebo podle stupně absolvované školy? Kdo by měl právo volit? Byli by Romové, svědkové Jehovovi, nemajetní a bezdomovci zbaveni např. práva volit a být volen?
Právo volit ? Promiňte,ale to je přeci nedůležité, copak vládnou voliči ? Copak někdy vládli ? Jen sebeklam,kdo chce věřit ať věří.