České dráhy od prosince ruší dopravu na pěti místních tratích
Jiří GuthNový jízdní řád přináší pět zastavených lokálek, dražší zpáteční jízdenky a méně rychlíků. Přátelé železnic by měli být víc slyšet a vidět, aby si jich České dráhy, Správa železniční dopravní cesty a kraje všimly.
S novým železničním jízdním řádem, který začne platit druhou prosincovou neděli, připravily České dráhy další změny v systému jízdného. Výsledkem bude nejspíš zvýšení tržeb, z pohledu cestujících tedy zvýšení výdajů na cestování vlakem.
Během platnosti jízdního řádu by měli další dopravci začít s osobní dopravou. Kromě mediálně známé (a zdatné) společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury to bude například Vogtlandbahn ze skupiny Arriva na Liberecku a Wagon Slovakia, která chystá soukromý noční expres z Prahy do Košic. Počet celkově ujetých „vlakokilometrů“ se ale sníží, a to asi o jedno procento.
Dál se ruší, pokud vím, polní osobáky Bakov - Dolní Bousov.
v mezinárodní dopravě končí večerní R Praha - Linz s přímými vozy do Curychu a Záhřebu.
Kde se naopak přidává:
* Praha - Úvaly bude ve špičce čtvrthodinový takt
* O víkendu pojede "Městská linka" nejen do Libně, ale až do Hostivaře. V prac. dny zas vlaky z "provizorní" zast. Na Knížecí po Semmerinku do Hostivice.
* Zahuštěné odpoledne Praha - Vrané/Vlt.
* Jihočeský kraj zalepuje ty nejhorší díry, co nadělal loni (např. Milevsko)
* V Plzni bude jezdit linka Kozolupy - město - Blovice
* Do Polska: jednak víc vlaků na přechodu v Lichkově, jednak obnovení (sporadického) provozu z Harrachova do Szklarské Poręby.
Pokud jde o "veřejnou dopravu jako systém" v popisku fotky, pak jí může paradoxně víc uškodit zrušení jednoho rychlíku do Budějic, který veze 200 lidí, než zrušení celé trati, např. Heřmanův Městec – Chrudim. Proškrtávání vlaků v "sedlech", které přišlo loni a teď je tu zas, je ošemetné taky proto, že se naoko ušetří, jenže se tím naruší taktový systém, jehož smyslem je taky to, aby člověk věděl "jede mi to každou hodinu vždycky ve čtvrt" a nemusel vždy znovu studovat JŘ. Když si po roce zvykne a pak zničehonic nedobrovolně stráví na nádraží o hodinu víc, příště si cestu veřejnou dopravou rozmyslí. (Pokud má na výběr.)
Jeden příznivec železnice čili šotouš vytvořil pěkné a přehledné mapky; tak třeba pro Brňáky:
http://maps.google.com/maps?ll=49.9%2C15.5&z=8&t=p&output=embed&q=http:%2F%2Fwww.k-report.net%2Fdiscus%2Fmessages%2F28%2Fsporotiket-brno-199000.unk
nebo pro Plzeňáky:
http://maps.google.com/maps?ll=49.9%2C15.5&z=8&t=p&output=embed&q=http:%2F%2Fwww.k-report.net%2Fdiscus%2Fmessages%2F28%2Fsporotiket-plzen-199009.unk
Krásný "úkrok stranou" je pak víceméně pouhá proklamace "přeměníme lokálku na cyklostezku". Což považuji za neuvěřitelné plýtvání. Rekonstrukce původní trati většinou vychází podstatně levněji, než realizace jakési lepší polní cesty v tělese dráhy.
Takže balónek byl vypuštěn. Příště "zracionalizují" 20, 30, nebo 60 tratí? Začínat se musí postupně, "aby se neřvalo".
PZ