Na Liberecku chce stát zrušit dvě tratě, kraj i lidé protestují
ČTKVlakové tratě ze Smržovky do Josefova dolu, do jejíž modernizace bylo před pěti lety investováno, a z Raspenavy do Bílého Potoka mají být od ledna zrušeny. Přestože správce tratí SŽDC tvrdí, že s rušením souhlasí i Liberecký kraj, hejtman to popírá.
V Libereckém kraji hrozí ukončení provozu na dvou železničních tratích. Úseky z Raspenavy do Bílého Potoka na Liberecku a ze Smržovky do Josefova Dolu na Jablonecku navrhuje kvůli úsporám zrušit Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
Liberecký kraj s tím nesouhlasí, na obou tratích dopravu objednává a nevidí důvod provoz omezovat nebo ukončovat, řekl v úterý ČTK náměstek libereckého hejtmana Martin Sepp (ČSSD).
Obě tratě jsou součástí Jizerskohorské železnice, která představuje zhruba třetinu regionálních tratí v kraji. Na provoz trati vypsal před dvěma lety kraj veřejnou soutěž, do níž se přihlásilo pět firem. V tendru zvítězily České dráhy, které nabídly nejnižší cenu - sto pět korun za kilometr. Od prosince 2011 tam budou jezdit ČD dalších patnáct let, ale za přísnějších podmínek. „Kraj ani cestující na tom rozhodně neprodělají, pokud bychom ale dvě tratě zrušili, museli bychom zřejmě soutěž vypsat znovu," poznamenal Sepp.
Zejména v případě regionální tratě ze Smržovky do Josefova Dolu vyvolal návrh vlnu nevole. „Trať je využívána nejen místními obyvateli, ale také turisty a lyžaři," řekl Sepp. Na trati byla dokonce před pěti lety vybudována za více než milion korun nová zastávka, která umožňuje cestu do oblíbeného lyžařského střediska Tanvaldský Špičák a využívají ji také místní školáci a senioři z nedalekého penzionu. V případě ukončení provozu na trati by vynaložené peníze přišly vniveč.
Ukončení vlakového provozu a následný zánik zřejmě čeká v brzké době pětadvacet regionálních tratí v zemi. Na dotaz ČTK to uvedl ředitel SŽDC Jan Komárek.
Podle něj se na osudu tohoto počtu tratí shodla SŽDC s kraji. Správa železnic původně předložila krajům k jednání seznam více než šedesáti ekonomicky nevýhodných tratí. „Je shoda na pětadvaceti tratích, na kterých by nebyla od příštího grafikonu objednána doprava," řekl Komárek. Seznam chce co nejdříve předložit ministerstvu dopravy, které bude mít konečné slovo.