V Ústeckém kraji hrozí zrušení sedmi železničním tratím
ČTKSpráva železniční dopravní cesty navrhuje zrušit sedm lokálních železničních tratí v Ústeckém kraji. Na dvou z nich přitom jezdí denně několik párů osobních vlaků a na zbytku je alespoň víkendový provoz.
Správa železniční dopravní cesty navrhuje zrušit sedm lokálních železničních tratí v Ústeckém kraji. Měly by to být tratě Lovosice-Most, Děčín-Oldřichov u Duchcova a pět dalších minimálně využívaných tratí, potvrdilo ČTK několik zdrojů.
Na řadě míst jsou na zrušení navrženy i tratě, po nichž jezdí nákladní vlaky anebo víkendové turistické spoje. Svazkům obcí, které převzaly v posledních letech provoz od Českých drah, se rušení vůbec nelíbí a chystají se proti němu protestovat. Rozhodne ministerstvo dopravy.
Zrušeny by měly být konkrétně tratě Vraňany-Libochovice, Lovosice-Most, Děčín-Oldřichov u Duchcova, Most-Moldava v Krušných horách, Chomutov-Vejprty a tratě, které spojují Kadaň, Kaštice a vojenský prostor Hradiště. Na dvou z nich pořád jezdí denně několik párů osobních vlaků a na zbytku je alespoň víkendový provoz. Některé tratě jsou navíc využívány i nákladními vlaky, případně i vojenskými transporty.
Správa železniční dopravní cesty, která tratě spravuje, odmítla osud konkrétních tratí komentovat. „Nemůžu potvrdit, že zmíněné tratě na onom seznamu opravdu jsou. I kdyby tomu tak ale bylo, není to tak, že by ty tratě byly určené k likvidaci. Je to jen pracovní seznam, který jsme sestavili pro ministerstvo na základě ekonomických ukazatelů. Není to ale seznam k likvidaci, naopak. Snažíme se je zachránit a rušení je až nejzazší řešení," řekl ČTK mluvčí správy Pavel Halla.
O osudu tratí v úterý jednali zástupci krajů s ministerstvem dopravy. „Ministerstvo dopravy na základě jednání s krajem souhlasí se zrušením následujících tratí," citoval ze zápisu o jednání pod podmínkou anonymity dobře informovaný zdroj.
Krom toho podle něj uvažuje kraj společně s ministerstvem i o zrušení dopravy z Rumburka do německého Ebersbachu, zatímco tratě z Rumburka do Šluknovského výběžku by měly zůstat zachovány.
Přítomnost části zmíněných tratí na seznamu potvrdil dnes ČTK i vedoucí dopravního odboru Ústeckého kraje Jindřich Franěk. „Ten seznam od ministerstva máme. Jedná se o tratě, kde je minimální osobní i nákladní doprava. Jsou mezi nimi tratě, kde zajišťuje minimální provoz Ústecký kraj i samotné obce. Kraj upozornil ministerstvo, že na některých tratích mají zájem právě přilehlé obce," uvedl Jindřich Franěk.
Především z obcí, které v posledních letech začaly podporovat turistické víkendové vlaky na dotčených tratích, se už začaly ozývat rozhořčené ohlasy. „Když s tou zrůdnou myšlenkou rušení tratí vůbec někdo přišel, bylo jasné, že se to dotkne i téhle trati. Budoucí generace nám to neprominou," myslí si například starosta Telnice Jaroslav Doubrava, který za záchranu tratě z Děčína do Oldřichova již delší dobu bojuje.
Rušení tratě je podle Jaroslava Doubravy nesmyslné. Ještě před pár lety po ní jezdily plné vlaky. „Je to špatné rozhodnutí, trať má totiž své opodstatnění a ukázal to i současný víkendový provoz," dodal.