České dráhy prodávají Masarykovo nádraží metr za osm tisíc

Dušan Radovanovič

Martin Kameník ze sdružení Oživení dohledal smlouvy o rozprodeji nádraží. Bývalý ředitel drah Bazala podle nich podepsal jinou smlouvu, než jakou mu schválila dozorčí rada.

České dráhy chtějí prodat Masarykovo nádraží, a navíc zřejmě hluboce pod cenou. Vyplývá to ze smlouvy, kterou odsouhlasila dozorčí rada ČD. Na problém upozornilo občanské hnutí Oživení.

Sdružení se dostalo k sérii smluv, jež schválily orgány Českých drah a které stanovují maximální prodejní cenu na osm tisíc korun za metr čtvereční. Cena pozemků v lukrativní lokalitě Masarykova nádraží je přitom až šestkrát vyšší. Podle cenové mapy hlavního města Prahy se pohybuje v rozmezí 22 až 48 tisíc korun za metr.

Když chcete pochopit, co se děje v domácí politice, stačí číst Deník Referendum. Podpořte nás!
×

Jediná dosud zveřejněná smlouva mezi Českými drahami a společností Masaryk Station Development stanovila maximální prodejní cenu ve výši devět set tisíc korun. Smlouva se ovšem týkala jen části nádraží, zatímco návrh schválený dozorčí radou ČD operuje s celou plochou Masarykova nádraží, která dosahuje 115 tisíc metrů čtverečních. Tehdejší ředitel ČD Josef Bazala tedy podepsal jinou smlouvu, než jakou mu schválila dozorčí rada.

„Podepsaná smlouva je pro stát výhodnější než ta schválená, ale obáváme se, že se jedná o trik, kterým má být před veřejností vytvořena iluze adekvátní ceny za prodej. Tato smlouva je totiž veřejně přístupná na katastru, zatímco ostatní smlouvy, zejména o implementaci projektu a o budoucí kupní smlouvě, veřejné nejsou a mohly být podepsány na tu nízkou cenu osm tisíc za metr,“ upozorňuje na vážné nesrovnalosti Martin Kameník z občanského hnutí Oživení.

Sdružení zároveň upozorňuje na fakt, že České dráhy odmítají detaily smluv zveřejnit, čímž nejen naznačují, že mají co skrývat, ale především porušují zákon. Zástupci hnutí Oživení proto podali na České dráhy žalobu a zároveň zaslali podnět evropské komisi. O prověření smluv požádali i ministra dopravy Gustava Slamečku.

„Pokud jsou naše podezření oprávněná, byli bychom svědky skutečně diskontního výprodeje státního majetku v mimořádně lukrativní lokalitě uprostřed Prahy," komentuje podivné chování ČD Kameník.

Další informace:

Ecn.cz Prodej Masarykova nádraží: České dráhy schválily neuvěřitelnou cenu 8 tisíc za metr