Bárta plánuje obří přesun zaměstnanců Českých drah

ČTK

Bez vědomí odborů rozhodl ve středu Vít Bárta o přesunu tisíců zaměstnanců Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Odboráři jsou v šoku a žádají o schůzku s premiérem.

Ministr dopravy Vít Bárta nařídil přesun zhruba 9500 zaměstnanců Českých drah, kteří se starají o provoz na železnici, na státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Bárta ve středu sdělil ČTK, že přesun by se měl uskutečnit co nejdříve, podle ministra jde o další krok v transformaci české železnice. Dráhy nyní zaměstnávají přibližně 27 000 lidí, SŽDC zhruba 9500.

„Vedení Odborového sdružení železničářů (OSŽ) je touto tiskovou informací šokováno, protože v pondělí na jednání dopravní komise tripartity pan ministr nic takového nesdělil a nyní vydává zcela nečekané prohlášení bez projednání se sociálními partnery. Považujeme to za porušení pravidel sociálního dialogu," řekl ČTK předseda OSŽ Jaroslav Pejša.

Devět železničních odborových organizací ve čtvrtek požádalo o jednání s premiérem Petrem Nečasem a ministrem dopravy Vítem Bártou. ČTK to řekl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. „Pokud k jednání nedojde, jsme připraveni na další razantní postup," řekl po dopolední schůzce odborových předáků Pejša. O případné stávce na železnici se ale podle něj na zasedání nemluvilo. „Pan ministr dopravy při svém rozhodnutí zřejmě vychází z neúplných a účelově zkreslených informací, které možná dodávají různé lobbistické skupiny, proti nimž pan ministr dopravy bojuje," uvedli odboráři.

Bártovo rozhodnutí se týká například výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů, naopak pokladní zřejmě zůstanou pod křídly Českých drah. V úředním žargonu se profese, kterých se ministrovo rozhodnutí týká, nazývají „živá dopravní cesta". Mrtvá dopravní cesta, tedy samotné koleje a údržba, přešla pod SŽDC už v létě 2008, správa za to drahám zaplatila 12 miliard korun.

„Pověřil jsem ředitele SŽDC Pavla Habartu a šéfa Českých drah Petra Žaludu, aby celou transakci začali připravovat," řekl Bárta ČTK. Podle něj se tak zefektivní provoz na železnici, a státní pokladna ušetří. Dnes totiž správa železnic za některé služby spojené s obsluhou dráhy platí Českým drahám každoročně miliardové částky, letos 5,2 miliardy Kč, ministr přitom toto financování považuje za neprůhledné.

Mluvčí SŽDC Pavel Halla návrh vítá. „Krok ministra Bárty dokončí transformační proces. Očekáváme od spojení činností na infrastruktuře do jednoho logického celku budoucí zprůhlednění a možná i zlevnění činností," řekl. Správa podle něj bude zároveň zkoumat, zda potřebuje všechny nabízené lidi. Halla dodal, že po přesunu zaměstnanců by mělo přijít na řadu dořešení majetkových vztahů například k pozemkům pod kolejemi.

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka označil plán za strategické rozhodnutí, které je teprve na počátku. „Zřídili jsme pracovní skupinu a podrobnosti teprve dolaďujeme, zkoumá se například, zda nebude nutné sáhnout do legislativy," uvedl Hanzelka. Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský nechtěl záměr ministerstva komentovat, podle něj je transformace železnice věcí politického rozhodnutí.