Vláda Bártův návrh rozpočtu dopravních staveb odložila
Hana HolcnerováVšechny stavby zastavte. Tyhle povolte. Všechny povolte. Zhruba tak vypadá postup ministra dopravy při rozhodování o tom, které silnice a tratě se stavět budou a které ne. Vládě předložil znovu upravený návrh, ta nakonec jeho projednávání ve středu pozastavila.
Vládní kabinet ve středu přerušil projednávání rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2011. Podle návrhu ministerstva dopravy by měl fond hospodařit příští rok s celkovou sumou dvaašedesát miliard korun, což je o pětatřicet procent méně než letos. To se zásadně dotkne rozestavěných silnic a tratí, ohroženo může být i čerpání evropských fondů. Zatím není jasné, kdy se vláda k návrhu vrátí.
Zásadní položkou rozpočtu SFDI je příspěvek ze státního rozpočtu. Ten má příští rok činit třiatřicet miliard, podobně tomu má být v následujících letech. Letos se státní podíl blíží osmačtyřiceti miliardám. Podle informací ČTK by tak mohly fondu příští rok chybět více než dvě miliardy korun na spolufinancování projektů, které platí evropské fondy.
Nový ministr dopravy Vít Bárta se nyní snaží donutit stavební firmy ke snížení nákladů u rozestavěných komunikací. V rámci této snahy například pozastavil proplácení faktur a rozhodl o přerušení prací na železnici a zhruba desítce silničních staveb. Ředitelství silnic a dálnic by mělo ještě tento týden doručit na ministerstvo návrhy, jak firmy hodlají šetřit. Platí rovněž ministerský zákaz vypisování nových zakázek.
Server Aktuálně.cz přinesl v úterý informaci, že ministr Bárta našel v rozpočtu dopravního fondu 570 milionů korun na pět staveb, se kterými se vůbec nepočítalo.
Podle ministrova mluvčího Karla Hanzelky jde ale o již dříve oznámené úspory na železnici ve výši 437 milionů korun.
Většina by měla jít do Moravskoslezského kraje na přivaděče k dálnici D47. Opravenou verzi rozpočtu Bárta poslal právě na dnešní schůzi vlády. Ministr tak nakonec souhlasil se všemi třiceti velkými silničními stavbami, které naplánoval bývalý ředitel Ředitelství silnici a dálnic Alfréd Brunclík, pouze k nim přidal pět dalších.
Peníze se podle serveru našly snížením nákladů na protihlukové stěny a na provoz mýtného systému. To však Hanzelka popírá, podle něj byly nalezeny úspory v použití levnějšího materiálu, například železničních kabelů. Téměř čtyři sta milionů výdajů se neušetřilo, ale přesunulo do rozpočtového výhledu na rok 2012. Kromě toho se prozatím nebude opravovat most v Plasech a pozastaví se obchvat Znojma.
Server Aktuálně.cz dále uvádí, že by měly pokračovat i stavby na železnici, které předložil železniční investor Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a které chtěl Bárta všechny zastavit ještě před dvěma týdny. Jedinou výjimkou je přesun brněnského nádraží. Tam ministerstvo stavbu skutečně odkládá nejméně o čtyři roky, v příštím roce ale zaplatí devadesát milionů za projekt.
Vláda má na programu také střednědobý výhled rozpočtu SFDI na 2012 a 2013, harmonogram výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013 a jeho aktualizaci pro roky 2011 až 2013.
Návrh státního rozpočtu na příští rok podle rozvahy ministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09) má utratit 1179,8 miliardy korun a vybrat 1044,8 miliardy korun. Plánovaný rozpočtový schodek činí 135 miliard korun, pro letošní rok počítá s deficitem zhruba 163 miliard.
Návrh rozpočtu se liší od prvotního zvýšením o 127,7 miliardy korun na straně příjmů i výdajů, ministerstvo financí do něj zahrnulo i evropské fondy a například i víc než dvě miliardy za plánovaný prodej nepotřebného majetku.
Celkové výdaje by měly proti letošnímu rozpočtu o pět miliard klesnout, naopak celkové příjmy by měly být o téměř 23 miliard vyšší.