Bárta jmenoval řediteli ŘSD a ČD Cargo lidi, které prý nezná
Vratislav DostálVít Bárta se ujal exekutivní role po svém a rázně. Na pozice manažerů státem ovládaných firem jmenoval podle Hospodářských novin lidi, které prakticky neznal.
Personální politika ministra dopravy Víta Bárty z Věcí veřejných překvapuje už i členy jeho vlastní strany. Vít Bárta v pondělí jmenoval do čela Ředitelství silnic a dálnic devětačtyřicetiletého Jiřího Švorce, jehož jméno nezná nikdo nejen v oboru, nýbrž ani ve straně.
„Bylo to pro mě překvapení, nikdy předtím jsem to jméno neslyšel," uvedl pro Hospodářské noviny poslanec Věcí veřejných Michal Babák. To samé listu řekla i místopředsedkyně strany Karolína Peake, pro kterou to bylo údajně stejné překvapení jako pro pana premiéra.
Podle Hospodářských novin podobně hovoří i lidé ze stavební branže. Švorc se totiž v posledních dvou desetiletích živil především jako stavbyvedoucí a pracoval pro společnosti, které se na stavebnictví nespecializují. V uplynulých letech stavěl hlavně supermarkety a benzinové pumpy.
Vít Bárta tvrdí, že mu Švorce doporučili jeho náměstci. „Už nevím, jestli to byl Sýkora nebo Šmerda, ale jeden z nich mi ho představil na základě jeho životopisu," uvedl Bárta pro Hospodářské noviny. Se Švorcem se před jeho jmenováním viděl údajně pouze jen dvakrát.
Podobně je tomu i v případě jmenování nového ředitele ČD Cargo Jiřího Vodičky. Ten měl podle Hospodářských novin doposud na starosti strategii a marketing Fio banky. S nákladní železniční dopravou se ve své profesní praxi nikdy nesetkal. „Poslední týdny jsem se s podnikem seznamoval z externích zdrojů. Jinak jsem nepopsaný list papíru," řekl Vodička, který se do vedení podniku dostal údajně z vlastní iniciativy.
První kontakt mu zprostředkovali lidé z ministerstva dopravy, kteří ho Bártovi představili až pár dnů před jmenováním. „S panem Bártou jsem se viděl poprvé minulý týden, asi hodinu jsme spolu mluvili a ujasňovali si věci," říká Vodička, který se nechal slyšet, že ze strany Věci veřejné zná vedle Radka Johna pouze Víta Bártu.
Jmenování Vodičky bylo jistým překvapením i pro generálního ředitele Českých drah Petra Žaludu. „Předminulý týden mi ho navrhl a představil pan ministr. Jsem rád, pan Vodička má naprosto normální názory, mám z toho dobrý pocit. Jak uspěje v reálu, uvidíme za půl roku," říká ředitel drah, který počátkem roku 2008 udělal ve své kariéře podobně ostrý obrat jako Vodička. Před nástupem do vedení Českých drah totiž vedl českou pobočku francouzské pojišťovací skupiny Axa.
Podle mluvčího stínové vlády sociálních demokratů pro hospodářskou strategii a europoslance Jiřího Havla je metoda, jakou vybírá Vít Bárta vedení velkých podniků, jen pokračováním nekompetentní personální politiky mnoha jeho předchůdců.
„Od časů ministra Řebíčka se toho moc nezměnilo. Pokud bychom vybírali do těchto funkcí kandidáty losem, je pravděpodobné, že bychom vybrali experty z daných oblastí spíš, než jak se to daří Vítu Bártovi,“ uvedl Havel Deníku Referendum.
Je totiž pravda, že prapodivné způsoby jmenování manažerů do vedení státem ovládaných firem mají v české politice dlouhou tradici. Typický příklad uvádějí Hospodářské noviny, když připomínají bývalého ministra zemědělství Petra Gandaloviče z ODS, který při jmenování jednoho z představitelů Lesů ČR Jiřího Holického prohlásil, že obešel výběrové řízení, avšak za jeho jmenování nese plnou politickou odpovědnost.
Další informace:
iHned.cz Chcete řídit velký podnik? Zastavte se za ministrem dopravy Bártou