Drážní úřad vede řízení o zastavení veřejné železniční dopravy na třinácti tratích a ministerstvo dopravy o zrušení sedmi z nich. Načasování na období komunálních voleb zřejmě není náhodné, a má ztížit odpor postižených obcí.
Sedm tuzemských železničních tratí možná zanikne, protože je ministerstvo dopravy poslalo do správního řízení o zrušení. Celkem se počet tratí navržených na zrušení může zvýšit až na třináct. Kritici tohoto záměru označili jeho načasování na období kolem komunálních voleb za úmyslné a nešťastné.
Podle náměstka ministra dopravy Iva Tomana seznamy vzešly z jednání zástupců ministerstva, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a krajů. SŽDC si prý od zrušení tratí slibuje roční úsporu na údržbě zhruba šedesát milionů korun. Kritici ovšem oponují, že SŽDC objednává údržbu dráže, než by to udělal soukromník, a kvalita přitom stejně pokulhává.
„Existují nákladní dopravci, kteří by po jen částečných úpravách začali trať využívat mnohem více, a mohli by její hospodaření posunout do úplně jiných čísel," řekl ČTK Karel Mikolášek, který koordinuje víkendovou dopravu na trati z Lovosic do Mostu, zvané také Švestková dráha. Mikolášek navíc viní SŽDC, že dodala ministerstvu o trati Lovosice — Most chybné podklady o skoro nulových tržbách, přestože obce objednávají víkendové turistické vlaky.
Mezi tratěmi navrženými ke zrušení jsou vedle regionálních i dvě se statutem „celostátní“, protože vedou ke státním hranicím. Různé tratě vedoucí do Německa a Rakouska se rušily postupně po skončení druhé světové války, zejména kvůli vztyčení takzvané železné opony.
Tratě bývají ale i obnovovány
Mezi známé zrušené tratě, o jejichž obnovení se nyní diskutuje, patří například úsek ze Slavonic (Jindřichohradecko) do rakouského Fratres, spojení Aš (Chebsko) — Selb (Německo) či Dolní Poustevna (Děčínsko) — Seibnitz (Německo). Obnovena již byla například železnice mezi Kraslicemi na Sokolovsku a Klingenthalem v Německu nebo spojení ze Železné Rudy do Bavorska.
Úsek z Hevlína přes hranice do Laa an der Thaya, přímo navazující na trať Hevlín — Hrušovany nad Jevišovkou, která je navržena ke zrušení, byl v roce 1945 poškozen a následně zrušen v roce 1947. Trať je dokonce stavebně dimenzována na případné položení druhé koleje. Od počátku devadesátých let existují zatím marné snahy na obou stranách hranice o obnovu kdysi přerušeného přeshraničního spojení. Poslední iniciativou je memorandum pětačtyřiceti jihomoravských a dolnorakouských obcí z jara 2009.
Někde vládne rezignace, jinde se obce pokusí o záchranu
Dotčené kraje jsou vesměs s možným zrušením vybraných tratí smířeny. Většinou jde o lokálky, kde pravidelný osobní provoz už skončil. „Na tratích se už nejezdí. Nepovede to k žádným změnám v regionální dopravě," řekl mluvčí Jihomoravského kraje Jan Chmelíček k rušení kolejí mezi Čejčí a Uhřicemi u Kyjova a Hrušovany nad Jevišovkou a Hevlínem.
Naopak Karlovarský kraj se chce ještě pokusit trať z Aše na hranice zachránit. „Jsme v jednání s německou stranou, zda chtějí trať zrekonstruovat a zprovoznit na ní železniční dopravu. Pokud ano, objednáme zde dopravu v rámci základní dopravní obslužnosti, což napomůže snazší přepravě obyvatel v ašském výběžku. Závazné stanovisko bavorské vlády však obdržíme až v listopadu," uvedl pro ČTK náměstek hejtmana Karlovarského kraje Petr Navrátil.
Veřejná doprava se má zastavit i na trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova, na níž objednává víkendové vlaky svazek obcí. Jednoho z jeho představitelů, končícího starostu Telnice Jaroslava Doubravu, rozhořčilo nejen samotné řízení, ale i jeho načasování. „V načasování je jednoznačný úmysl, protože během čtrnácti dnů po volbách se jim z obcí nikdo nemůže vyjádřit," řekl Doubrava. Podle zjištění Deníku Referendum to odpovídá i názoru představitelů města Žacléř na východním okraji Krkonoš, radního Marka Gracíka a zastupitele Jiřího Jiráska.
Rušení může pokračovat
Počet tratí určených ke zrušení může růst. Drážní úřad zároveň vede správní řízení o zastavení veřejné železniční dopravy na 13 tratích, včetně sedmi z ministerského řízení. „Zahájili jsme řízení na žádost SŽDC,“ objasnil Deníku Referendum ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym.
Zastavení veřejné dopravy znamená, že SŽDC nemusí provádět údržbu trati. Když například vezme povodeň most, na trati s veřejnou dopravou ho musí obnovit, i kdyby po něm jezdil jeden motorák týdně. Pokud se veřejná doprava zastaví, fyzická likvidace nebo zkrácení tratě už může být jen formalitou. „Zatím je to ve stavu připomínek, těch námitek je poměrně hodně, takže těžko nyní předpovídat, jaký bude výsledek. Jsou to tratě, kde se v zásadě dnes nejezdí," řekl ČTK ředitel Kodym.
Souběh dvou druhů řízení ale není obvyklý. „Podle mého názoru by mělo nejdřív proběhnout správní řízení o zastavení veřejné dopravy a až minimálně po roce, kdy by se vlaky objednávaly jen ad hoc, by mělo následovat správní řízení o zrušení," řekl ČTK ředitel Jindřichohradeckých místních drah Jan Šatava.
Tratě ve správním řízení MD o likvidaci
Karlovarský kraj:
Aš — Aš státní hranice
Ústecký kraj:
Čížkovice — Obrnice
Libochovice — Vraňany
Královéhradecký kraj:
Královec — Žacléř
Jihomoravský kraj:
Čejč — Uhřice u Kyjova
Hevlín — Hrušovany nad Jevišovkou
Moravskoslezský kraj:
Bruntál — Malá Morávka