Drážní úřad vede řízení o zastavení veřejné železniční dopravy na třinácti tratích a ministerstvo dopravy o zrušení sedmi z nich. Načasování na období komunálních voleb zřejmě není náhodné, a má ztížit odpor postižených obcí.
Sedm tuzemských železničních tratí možná zanikne, protože je ministerstvo dopravy poslalo do správního řízení o zrušení. Celkem se počet tratí navržených na zrušení může zvýšit až na třináct. Kritici tohoto záměru označili jeho načasování na období kolem komunálních voleb za úmyslné a nešťastné.
Podle náměstka ministra dopravy Iva Tomana seznamy vzešly z jednání zástupců ministerstva, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a krajů. SŽDC si prý od zrušení tratí slibuje roční úsporu na údržbě zhruba šedesát milionů korun. Kritici ovšem oponují, že SŽDC objednává údržbu dráže, než by to udělal soukromník, a kvalita přitom stejně pokulhává.
„Existují nákladní dopravci, kteří by po jen částečných úpravách začali trať využívat mnohem více, a mohli by její hospodaření posunout do úplně jiných čísel," řekl ČTK Karel Mikolášek, který koordinuje víkendovou dopravu na trati z Lovosic do Mostu, zvané také Švestková dráha. Mikolášek navíc viní SŽDC, že dodala ministerstvu o trati Lovosice — Most chybné podklady o skoro nulových tržbách, přestože obce objednávají víkendové turistické vlaky.
Mezi tratěmi navrženými ke zrušení jsou vedle regionálních i dvě se statutem „celostátní“, protože vedou ke státním hranicím. Různé tratě vedoucí do Německa a Rakouska se rušily postupně po skončení druhé světové války, zejména kvůli vztyčení takzvané železné opony.
Tratě bývají ale i obnovovány
Mezi známé zrušené tratě, o jejichž obnovení se nyní diskutuje, patří například úsek ze Slavonic (Jindřichohradecko) do rakouského Fratres, spojení Aš (Chebsko) — Selb (Německo) či Dolní Poustevna (Děčínsko) — Seibnitz (Německo). Obnovena již byla například železnice mezi Kraslicemi na Sokolovsku a Klingenthalem v Německu nebo spojení ze Železné Rudy do Bavorska.
Úsek z Hevlína přes hranice do Laa an der Thaya, přímo navazující na trať Hevlín — Hrušovany nad Jevišovkou, která je navržena ke zrušení, byl v roce 1945 poškozen a následně zrušen v roce 1947. Trať je dokonce stavebně dimenzována na případné položení druhé koleje. Od počátku devadesátých let existují zatím marné snahy na obou stranách hranice o obnovu kdysi přerušeného přeshraničního spojení. Poslední iniciativou je memorandum pětačtyřiceti jihomoravských a dolnorakouských obcí z jara 2009.
Někde vládne rezignace, jinde se obce pokusí o záchranu