Ve Stuttgartu se začíná znovu jednat o rozbouraném nádraží
Petr JedličkaBádensko-württemberská vláda zastavila práce na kontroverzním projektu Stuttgart 21 a jmenovala vyjednavače, který má moderovat rozhovory mezi odpůrci a investory. Kdyby se v zemi dnes konaly volby, vládu by nejspíše sestavila strana zelených.
Se zástupci aktivistů i vedením Německých drah se má v úterý sejít nově jmenovaný vyjednavač, zasloužilý člen CDU a uznávaný politik Heiner Geißler. Mluvit by se mělo o názorech, jež mají jedna i druhá strana na budoucnost projektu Stuttgart 21, počítajícím s přesunem dnešní železniční stanice do podzemí a přestavbou přiléhajícího okolí.
Geißler ve víkendovém rozhovoru pro list Stuttgarter Nachrichten znovu potvrdil, že v době jednání budou zastaveny veškeré demoliční práce na budově starého nádraží i kácení stromů v sousedním parku Schlossgarten.
Jak kancléř spolkové země Bádensko-Württembersko Stefan Mappus (CDU), tak odpovědný člen vedení Dutsche Bahn Rüdiger Grube mu údajně slíbili, že do konce jednání nebude uzavřena žádná nová smlouva a ustanou i ostatní stavební práce. Neovlivní to prý ani hrozba penále z prodlení demoličním firmám, která dle Geißlera není dneska tím nejpodstatnějším.
„Nemůžeme žádat o jednání, a přitom nechat rachotit jeřáby a buldozery na druhé straně ulice,“ řekl Geißler, narážeje na skutečnost, že stuttgartská radnice stojí hned vedle bourané budovy. „To bychom mohli naše snahy rovnou pohřbít.“
K zastavení demoličních prací a jmenování vyjednavače přistoupila zemská vláda po týdnech protestů a desítkách mohutných demonstrací, které vyvrcholily nasazením úderných policejních oddílů proti aktivistické blokádě jmenovaného parku 30. září. Při něm policie přes sto aktivistů zranila.
Vláda kancléře Mappuse je nicméně odhodlána projekt za každou cenu dokončit. „Stuttgart 21 ovlivní místní ekonomiku na sto dalších let,“ uvedl Mappus pro páteční vydání bulvárního deníku Bild. „Nechceme debatovat o zastavení projektu, pouze o alternativách."