Ve Stuttgartu se začíná znovu jednat o rozbouraném nádraží

Petr Jedlička

Bádensko-württemberská vláda zastavila práce na kontroverzním projektu Stuttgart 21 a jmenovala vyjednavače, který má moderovat rozhovory mezi odpůrci a investory. Kdyby se v zemi dnes konaly volby, vládu by nejspíše sestavila strana zelených.

Se zástupci aktivistů i vedením Německých drah se má v úterý sejít nově jmenovaný vyjednavač, zasloužilý člen CDU a uznávaný politik Heiner Geißler. Mluvit by se mělo o názorech, jež mají jedna i druhá strana na budoucnost projektu Stuttgart 21, počítajícím s přesunem dnešní železniční stanice do podzemí a přestavbou přiléhajícího okolí.

Čtete rádi analýzy zahraničního dění z dílny Petra Jedličky? Podpořte rubriku Svět a pomozte jí rozšiřovat kapacity.
×

Geißler ve víkendovém rozhovoru pro list Stuttgarter Nachrichten znovu potvrdil, že v době jednání budou zastaveny veškeré demoliční práce na budově starého nádraží i kácení stromů v sousedním parku Schlossgarten.

Jak kancléř spolkové země Bádensko-Württembersko Stefan Mappus (CDU), tak odpovědný člen vedení Dutsche Bahn Rüdiger Grube mu údajně slíbili, že do konce jednání nebude uzavřena žádná nová smlouva a ustanou i ostatní stavební práce. Neovlivní to prý ani hrozba penále z prodlení demoličním firmám, která dle Geißlera není dneska tím nejpodstatnějším.

„Nemůžeme žádat o jednání, a přitom nechat rachotit jeřáby a buldozery na druhé straně ulice,“ řekl Geißler, narážeje na skutečnost, že stuttgartská radnice stojí hned vedle bourané budovy. „To bychom mohli naše snahy rovnou pohřbít.“

K zastavení demoličních prací a jmenování vyjednavače přistoupila zemská vláda po týdnech protestů a desítkách mohutných demonstrací, které vyvrcholily nasazením úderných policejních oddílů proti aktivistické blokádě jmenovaného parku 30. září. Při něm policie přes sto aktivistů zranila.

Vláda kancléře Mappuse je nicméně odhodlána projekt za každou cenu dokončit. „Stuttgart 21 ovlivní místní ekonomiku na sto dalších let,“ uvedl Mappus pro páteční vydání bulvárního deníku Bild. „Nechceme debatovat o zastavení projektu, pouze o alternativách."

Podle komentářů v německém tisku ovlivnilo rozhodnutí vlády i vývoj politických preferencí. Dle posledního volebního modelu agentury TNS, který si objednal list Der Spiegel, na tradičně vedoucí CDU (čtyřiatřicet procent) dotáhli Zelení (dvaatřicet procent), následováni sociální demokracií (devatenáct procent). Pokud by se tak v Bádensko-Württembersku nyní konaly volby, sestavila by německá strana zelených s SPD vládu s pohodlnou většinou, přičemž Zelení by vůbec poprvé obsadili post zemského kancléře.

Drahý a nebezpečný

S realizací Stuttgartu 21 se začalo letos na jaře, spory o něj se ale vedou už od roku 1995. V rámci projektu má velkou část historicky cenného nádraží nahradit podzemní železniční uzel a na místě původního komplexu (a části příslušného parku) vyrůst nová komerční zóna s veškerou infrastrukturou. Plán dále počítá s šestnácti tunely, osmnácti mosty, třemi dalšími stanicemi a přímým napojením na plánovaný železniční rychlokoridor z Paříže do Budapešti.

Cena přestavby je odhadována na 4,1 až 4,6 miliard eur (102 až 115 miliard korun). Jedná se o jednu z nejdražších staveb příslušného druhu v Evropě, což vyvolává odpovídající kritiku.

Kromě aktivistických skupin a organizací se proti projektu staví větší část německé levice, německý svaz cestujících, četní intelektuálové i nadstranické osobnosti. Opírají se přitom o konkurenční studie a architektonické plány, dle nichž by stačilo dnešní nádraží modernizovat.

Vedle ohromných nákladů poukazují kritikové také na zainteresovanost politiků z místních stran (zejména CDU), nevyhovující geologické podmínky a zavádějící povahu argumentu, že se díky novému komplexu zrychlí železniční doprava.

Kvůli podezření, že stavitelé rezignovali na četná bezpečnostní doporučení projektantů (dle dosud utajovaných studií je země pod nádražím údajně plná děr), začal proti výstavbě komplexu vystupovat i jeden z autorů návrhu — architekt Frei Paul Otto.

Podle německé sekce internetového zpravodajského portálu The Local podmínil Heiner Geißler svůj souhlas s rolí vyjednavače tím, že mu musí být předána nejprve veškerá dokumentace, včetně neveřejných materiálů.

Další informace:

Stuttgarter Nachrichten Bahn prüft kompletten Baustopp

Stuttgarter Nachrichten Geißler soll vermitteln - aber wie?

Bild.de Herr Mappus, darf für einen Bahnhof Blut fließen?

Taz.de "Stuttgart 21" wirbelt Staub auf

Der Spiegel In Stuttgart, 'No Compromise Is Possible'

The Local — Germany Stuttgart 21 mediation questioned after flap

The Local — Germany Stuttgart 21 fight benefits Greens, mediator says work will stop

    Diskuse