Obyvatelé Stuttgartu se brání demolici nádraží, město povolalo policii
Petr JedličkaAngažovaní občané, různé iniciativy i německá strana zelených se s podporou tisíců obyvatel bádensko-württemberské metropole snaží zastavit megalomanský stavební projekt. S posledními událostmi získala jejich kampaň nový spád.
Zvláštní jeřáb musel být povolán, aby se policii podařilo sundat trojici demonstrantů, kteří se v pondělí časně ráno zavěsili na takzvaný Großbagger, obří demoliční stroj. Svým činem chtěli aktivisté protestovat proti likvidaci místního železničního nádraží a zdržet demoliční práce. Ty jsou v bádensko-württemberské metropoli hlavním veřejným tématem již několik týdnů.
Podle zpráv z německých médií byli aktivisté z demoličního stroje sundáni a odvezeni do vazby. Jiná skupinka odpůrců projektu vylezla minulou středu na nádražní střechu, kde ji ve čtvrtek zadrželo speciální komando. V pátek byl na podporu zadržených vytvořen lidský řetěz okolo stuttgartské radnice. Dle různých odhadů se zapojilo několik tisíc lidí.
Výkonný ředitel Deutsche Bahn Rüdiger Grube nabídl v sobotu demonstrantům jednání u kulatého stolu. Přípravy na strhnutí severního křídla nádražní budovy však podle očitých svědků stále pokračují.
Nejdražší v Evropě
S demoličními pracemi se začalo letos na jaře, spory o takzvaný Stuttgart 21 se ale vedou už od roku 1995. V rámci projektu má historicky cenné nádraží nahradit podzemní železniční uzel a na místě původního komplexu vyrůst nové komerční centrum. Plán také počítá s šestnácti tunely, osmnácti mosty a třemi dalšími stanicemi.
Cena přestavby je odhadována na 4,1 až 4,6 miliard eur (102 až 115 miliard korun). Jedná se o jednu z nejdražších staveb příslušného druhu v Evropě, což vyvolává odpovídající kritiku.