Odpůrce přesunu stuttgartského nádraží podpořil také svaz cestujících
Petr JedličkaPřestavbu železničního nádraží v bádensko-württemberské metropoli provází stále hlasitější kritika. Ve středu se k ní připojil i německý svaz cestujících s novými argumenty.
Odpůrci přesunu stuttgartského nádraží získali ve středu další spojence. Německý svaz železničních cestujících vydal prohlášení, že s ohledem na sílící kontroverze a přetrvávající protesty vůči takzvanému Stuttgartu 21 je třeba demoliční práce okamžitě zastavit.
„Politikové a zástupci Německých drah jistě neočekávali tak silnou opozici,“ řekl ředitel asociace Karl-Peter Naumann novinářům z Berliner Zietung.
Plány je podle něj nutno hned přehodnotit.
„Je zbytečné utrácet miliardy za podzemní komplex (...), jež není zapotřebí,“ uvedl přímo.
Proti demolici budovy, kterou navrhl modernistický architekt Paul Bonatz, protestovaly v minulých týdnech desetitisíce občanů. Několik aktivistických skupin se pokusilo práce zdržet přímými akcemi — obsazením střechy budovy či připoutáním k demoličním strojům. Město však proti nim nasadilo zvláštní policejní jednotky.
Svaz cestujících se také vymezil vůči argumentu, že se dík novému rozsáhlejšímu nádraží stane z šesti set tisícového města železniční uzel Evropy.
„Z pohledu železniční přepravy nenabízí Stuttgart 21 nic hodnotného, s výjimkou snazšího napojení centra na dálkové tratě (...) To, že má Stuttgart potenciál být mezinárodně důležitým dopravním centrem, je pro mě novinka, “ řekl Naumann.
Nejdražší v Evropě
S demoličními pracemi se začalo letos na jaře, spory o Stuttgart 21 se ale vedou už od roku 1995. V rámci projektu má historicky cenné nádraží nahradit podzemní železniční uzel a na místě původního komplexu vyrůst nové komerční centrum. Plán dále počítá s šestnácti tunely, osmnácti mosty a třemi dalšími stanicemi.
Cena přestavby je odhadována na 4,1 až 4,6 miliard eur (102 až 115 miliard korun). Jedná se o jednu z nejdražších staveb příslušného druhu v Evropě, což vyvolává odpovídající kritiku.
Kromě aktivistických skupin a organizací se proti projektu staví celá německá Strana zelených i nadstranické osobnosti. Opírají se přitom o konkurenční studie a architektonické plánky, dle nichž by stačilo dnešní nádraží modernizovat.
Od začátku jara proběhlo ve Stuttgartu několik desítek tematických demonstrací. Na největší z nich — 20. srpna — dorazilo sedmnáct až třicet tisíc lidí.
Stojí to za to?
Vedle ohromných nákladů poukazují kritikové také na zainteresovanost politiků z místních stran (zejména CDU/CSU), nevyhovující geologické podmínky a zavádějící povahu argumentu, že se dík novému komplexu zrychlí železniční doprava.
Kvůli podezření, že stavitelé rezignovali na četná bezpečnostní doporučení projektantů (dle dosud utajovaných studií je země pod nádražím údajně plná děr), začal proti výstavbě komplexu vystupovat i jeden z autorů návrhu — architekt Frei Paul Otto.
Ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko, které je Stuttgart hlavním městem, se mají 27. března konat volby. Komentátoři již dnes soudí, že kvůli nádraží může pravice po mnoha letech i prohrát.
Další informace:
The Local — Germany Rail passenger group calls for end to Stuttgart 21
SWR Mehrheit der Baden-Württemberger gegen Stuttgart 21
Berliner Zeitung Protest gegen Stuttgart 21 vor der Tür von Mappus
To dosavadní nádraží je vlastně trochu strašidelné místo, ale nejsou to nablýskané katakomby -- tak má vypadat podle oficiálních stránek projektu "nové srdce Evropy" -- http://www.das-neue-herz-europas.de/default.aspx
-- já teda nevím, jestli zrovna napůl podzemní dráha ze Stuttgartu do Ulmu by měla být srdcem Evropy.
Je opravdu hezké, jak se na srdíčkových stránkách prezentují fotkami z bourání křídla staré budovy (je dobré vědět, že má padnout jen tohle křídlo, ne celá stavba), a když člověk na stránkách zadá slovo "Proteste", najde jen chlácholivý dopis stuttgartského starosty...