Strašidlo teorie
Michael HauserOdpor levice k teorii a idejím má hluboké historické kořeny. Obraz světa se tak ovšem redukuje na prázdná hesla, a neúspěch je zaručen.
Kdysi jsem přednášel v jedné pražské organizaci ČSSD, která občas pořádá politické diskuse. Řeč byla o vztahu sociálního státu a kapitalismu a moje teze zněla, že pokud kapitalismus omezuje sociální stát, je třeba omezit kapitalismus, ne sociální stát. Během diskuse se projevilo, že mnozí s tím souhlasí, ale připadá jim to příliš abstraktní. Mnohem důležitější prý je politická praxe. A co že to je? Otázka, kdo bude předsedou strany.
Tato reakce vyjadřuje celkové ladění české levice, které lze nazvat jako anti-teoretičnost. Má hluboké historické kořeny, které sahají až kamsi do národního obrození. Karel Havlíček Borovský a Vilém Gabler ve čtyřicátých letech devatenáctého století vystoupili s tím, že česká kultura se má zbavit filosofie jako planého mudrování a má používat zdravého rozumu. Měli na mušce německou filosofii. Gabler psal: „Nebažím po německé filosofii, maje za to, že zdravý český rozum jest lepší nežli německé mudrctví…“
"Stalinisté se museli setkat s pochopením nejenom v širokých vrstvách, ale i mezi lidmi z kultury nebo vědy, zvlášť těmi, kteří vyznávali pozitivismus".
Přece i positivismus je teorií reagující na jiné myšlenkové proudy, mající svůj teoretický potenciál. Asi jsem něco nepochopil.
A i s tou tradiční "neteoretičností" české levice mám problém. Co třeba Victor Adler, ta pozapomenutá osobnost české levice, spojující v sobě hlubokou teoretickou erudovanost s každodenní praktičností? Nebo je to tím, že byl "jen" Bohme a ne Tscheche?
Pak je tu jedno nedorozumění. Anti-teoretičností levice přece neříkám to, že neexistovali žádní levicoví myslitelé, ale naopak tím myslím to, co tito levicoví myslitelé vždy kritizovali. Levice jako politické hnutí nebo strany chronicky podceňují teorii. Přesněji řečeno, podceňují ji ve své úpadkové fázi.
Obávám se, že levice dnes nerozumí světu, neví co se to vlastně kolem nás děje, jak to funguje. Takže ani neví, jak a co změnit. Je trvale možný kapitalismus s lidskou tváří? Je možný kapitalistický trvale udržitelný rozvoj?
Jakoby levici stačila její víra ve spravedlivý svět a v dobro v každém z nás. A pak jí zaskočí, že voliči volí v rozporu s bytostně vlastním zájmem. To nestačí odbýt tím, že pokud volí levici bohatý, je to rozmar a volí-li pravici chudý, je to debil.
A jsou-li chudí voliči pravice debilové, má pro ně smysl budovat sociálně spravedlivou společnost?
Levice vskutku podceňuje význam teorie. Fláká to od pangejtu k pangejtu a vysiluje se vzájemným žabomyším bojem mezi sebou.
P.S. Možná je to ale tak, že se levicová teorie 21. století právě někde rodí. Jen jsme to přehlédli …
• Společenský život je v podstatě praktický. Všechna mystéria, která svádějí teorii k mysticismu, jsou racionálně řešena lidskou praxí a chápáním této praxe.
Již živě vidím, s jakým zájmem to levicoví politici čtou, jak nad tím přemýšlí, diskutují, domýšlí a v praxi přetavují …
srdečně Vám děkuji za hlas zdravého rozumu (o kterém MH nahoře prohlašuje, že je to mýtus).
Zdravím
JK