Dva dny před volbami vytkl Martin Bursík aktivistům, že využívají svého práva prosazovat k přírodě šetrnější variantu dálnice D8 přes České středohoří a brání její dostavbě. „Pokud jsou na takové móresy zvyklé politické strany, tak Děti Země nikoliv," řekl jejich předseda Miroslav Patrik.
Lídr zelených v Ústeckém kraji Martin Bursík dnes vyzval ekologické aktivisty, aby zvážili další spory o dostavbu dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Jde podle něj pouze o papírovou válku, od rozhodnutí, které padlo v roce 2005, už trasu změnit nelze, konstatoval. Výhrady má nicméně k práci na projektu, stavaři podle něj nedůsledně dodržují podmínky dané ministerstvem.
Miroslav Patrik z Dětí Země je Bursíkovými předvolebními výroky zklamán. „Mohu Martina Bursíka ujistit, že my zvažujeme svá rozhodnutí každý den, ale takovéto vzkazy přes média nejsou pro Děti Země nijak relevantní. Očekávali bychom buď osobní jednání, nebo dopis s vysvětlujícími důvody. Pokud jsou už ale na takové móresy zvyklé politické strany, tak Děti Země nikoliv,“ řekl Deníku Referendum Miroslav Patrik.
Bursík se před volbami pře s ČSSD o tom, kdo za zdržení stavby může. Odpovědnost prý leží na bedrech politiků z dob vlád ČSSD, kteří otáleli s vydáním výjimky z ochranných podmínek CHKO České středohoří. Reaguje tak podle svých slov na předsedu ČSSD Jiřího Paroubka, který říká, že za prodlužování dostavby může naopak Bursík.
Ekoaktivisté však upozorňují, že chyby udělali především státní úředníci a Ředitelství silnic a dálnic. „Viníkem je jednak investor, který se za státní peníze nevěnuje pečlivé přípravě a férovému jednání se všemi stranami, ale spíše mediálním aktivitám, a jednak státní úředníci, kteří s lehkostí srdce porušují zákony,“ upozornil Miroslav Patrik.
Proti vedení trasy D8 přes chráněnou krajinnou oblast České středohoří se na podzim roku 1998 postavilo ministerstvo životního prostředí vedené Milošem Kužvartem (ČSSD), úseku odmítlo udělit výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny s tím, že nejde o stavbu ve veřejném zájmu. Na základě rozkladu investora Kužvart rozhodnutí zrušil a dal ho přepracovat. Podruhé už MŽP výjimku povolilo a požadovalo v ní splnění tří desítek podmínek směřujících k ochraně krajinného rázu a přírody. Odvolání občanských sdružení pak ministr Kužvart v únoru 2001 zamítl a výjimku nakonec potvrdil, přestože dálnice mohla mít tunel Kubačka v délce tří a půl kilometru.
Následně pokračoval schvalovací proces a vydávala se nová rozhodnutí, jež ale soudy postupně ruší jako nezákonná, čímž dávají Dětem Země za pravdu. „Od Martina Bursíka je poněkud nešťastné, když se domnívá, že kritiky porušování občanských práv už bylo dost, a stejně jako jiní politici vyzývá Děti Země, aby se vzdaly svého práva podávat žaloby proti selhávání státu vůči vlastním občanům,“ uvedl Patrik
Na dostavbu dálnice D8 přes České středohoří potřebuje Ředitelství silnic a dálnic minimálně třicet měsíců za předpokladu, že bude mít k dispozici všechna potřebná povolení. Některá mu stále ale chybí. Povolení scházejí na 4730 metrů z 16 413 metrů trasy, která je posledním nedostavěným úsekem dálnice D8. Původní termín dostavby byl konec letošního roku.
Ústecký kraj se nyní snaží vyvíjet tlak, aby byla povolení co nejrychleji vydána. Na posledním úseku dálnice D8 mají stát tři mimoúrovňové křižovatky, dva tunely a devětadvacet mostů. Náklady na výstavbu podle původního plánu dosáhnou dvanácti miliard korun. Proti dálnici už bylo podle Dětí Země podáno patnáct žalob.