Reklamy placené čínskými médii na TikToku míří i na české uživatele

Veronika Blablová

Čínská média na TikToku sponzorovala v uplynulých měsících přes tisíc reklam určených pro evropské publikum. Další rizika mohou představovat účty, které své napojení na Čínu pečlivě skrývají.

Sponzorovaná videa na TikToku usilují o šíření „pozitivní energie“ o Číně. Prezentace kulturních a přírodních krás Číny hraje totiž v čínské státní propaganě velkou roli. Foto Severin.stalder, WmC

TikTok v červenci spustil knihovnu reklam, která obsahuje reklamy cílící na státy Evropskou, Velkou Británii a Švýcarsko. Spolu s dalšími sociálními sítěmi, včetně Facebooku, LinkedInu a Twitteru, se totiž TikTok ocitl na seznamu platforem podléhajících nové digitální regulaci, kterou nyní připravuje Evropská unie.

Součástí regulace je posuzování potenciálních dopadů umělé inteligence a algoritmů na volební procesy, zdraví, bezpečnost dětí, šíření násilí. Prosazuje také větší transparentnost platforem — od databází reklam po fungování algoritmů, které doporučují a vybírají obsah pro uživatele.

Nová knihovna reklam na TikToku tak nabízí pohled na fungování reklam na této digitální platformě včetně toho, kdo je vlastně platí.

Podle analýzy Forbes cílila čínská média v období od října 2022 do konce července na evropské země přes tisíc reklam. Reklam však mohlo být i více — databáze totiž umožňuje vyhledávat jen na základě inzerentů, a nikoli uživatelských profilů. Pokud tedy profily čínských médií fungují pod názvy náhodných společností, není snadné je v databázi dohledat.

Atraktivní platforma pro reklamy

Reklamy čínských médií představují pouhý zlomek z více než 27 milionů reklam, které v tomto období na TikToku kolovaly. Jen na české uživatele jich mířilo téměř 1,2 milionu. Úspěch reklam na TikToku je poměrně nevypočitatelný, nicméně více než dva miliony českých uživatelů na síti tráví průměrně 80 minut denně a TikTok je aktuálně nejlevnější platformou, co se týká poměru ceny reklamy a počtu zobrazení. Proto do inzerce na TikToku investují malé i velké firmy, jako například Kaufland, Kofola, Škoda Auto, Česká spořitelna nebo O2.

Reklamy s největším dosahem většinou propagovaly různé počítačové hry, převážně od čínských výrobců. V porovnání s těmito reklamami měla sponzorovaná videa čínských médií mnohem nižší dosah: většinou spadají do kategorie 1—1000 zobrazení, několik do kategorie 1000—10 000. Z takto širokého rozpětí je těžké odhadnout, kolik uživatelů reklamy ve skutečnosti vidělo. Mohly se však dostat až k milionům uživatelů napříč Evropou, včetně tisíců českých obyvatel.

×