Milion chvilek pro podporu aktivistické obludy
Vojtěch PetrůAutoritáři, populisté a oligarchové rádi útočí na občanskou společnost. Musíme se jim jednoznačně postavit. V sázce jsou základy demokracie.
„Budeme více konzervativní, budeme mít rozumné zelené ambice a současně budeme i stranou, která bude ctít určité vlastenectví. A budeme stranou, která rozhodně bude proti aktivismu, proti progresivismu, proti těm šíleným evropským nápadům,“ vysvětloval bývalý ministr průmyslu a dopravy a současný poslanec Karel Havlíček letos v lednu nejnovější marketingovou strategii hnutí ANO v České televizi.
„K progresivismu, globalismu a aktivismu řadím současnou vládu,“ dovysvětlil Havlíček, který je možná ztělesněním koženého technokrata, přitahujícího manažersky orientované voliče, ale sotva konzervativní myslitel.
Oportunistické ANO ve snaze získat voliče SPD nepůjde do riskantního boje proti manželství pro všechny, které podporuje jednoznačná většina české společnosti i Havlíček sám, a už vůbec ne do boje proti potratům, jejichž omezení už se tu prozatím neodvažují navrhovat ani nejkonzervativnější politici. Stačí mu cílit na obludu mnohem strašidelnější. Obludu „aktivismu“. Její nejasné, prchavé kontury, a o to děsuplnější charakter přetrvávají již celá desetiletí v českém politickém bájesloví a slouží jako spolehlivá rétorická zbraň.
Politický odkaz Václava Klause
Tuhý odpor vůči občanským organizacím dal společně s klimaskepticismem, odporem k evropské integraci a lidským právům rodící se polistopadové české společnosti do vínku Václav Klaus.
V učebnicích politické komunikace se dočteme, že měřítkem opravdu úspěšného populisty je dlouhodobé a systematické ovlivňování myšlenkových řetězců, tedy to, co si při vyslovení nějakého pojmu takřka automaticky asociujeme a vnímáme.
Oněm nepřátelům a vysmívačům "aktivismu" by bylo snad záhodno připomenout, že například i proti institutu otroctví svého času - proti všeobecnému mínění mainstreamové většiny - bojovaly také jenom skupiny "aktivistů". Bylo tomu tak vlastně už ve starém Římě, kde - když už nebylo možno zrušit otroctví jako takové - skupinky aktivních, humánně orientovaných právníků a jiných angažovaných jedinců bojovaly alespoň za zákonodárství na ochranu otroků před zvůlí jejich pánů. Stejně tomu pak bylo v novější době, kdy proti otrokářskému systému bojovaly skupiny především nábožensky orientovaných aktivistů.
Stejně tak za práva žen bojovaly zprvu jenom skupiny aktivistek, proti odporu a posměchu muži dominované většinové společnosti. A tak dále a tak dále; je možno říci, že každý skutečný pokrok v dějinách lidstva musel být vybojován zprvu pouze izolovaným bojem malých skupinek proti konzervatismu maloměšťácky smýšlející většiny.