Hledá se zmocněnkyně či zmocněnec pro lidská práva
Ľubomír MajerčíkVláda dosud neobsadila post zmocněnce pro lidská práva. Navzdory tomu, že je potřeba jako málokdy v historii. Uprchlická krize způsobená válkou na Ukrajině se bude jen stupňovat. Argumentace úsporami už neobstojí.
Před třemi měsíci nás opustil Petr Uhl. Vedle mnoha jeho zásluh se často zapomíná na to, že pomohl nastartovat českou lidskoprávní politiku. Programové prohlášení Zemanovy vlády, v níž kdysi působil, bylo prošpikováno progresivními nápady, kam českou lidskoprávní politiku směřovat. Tyto nápady navíc nepotkal častý osud vládních programů a nezůstaly jen na papíře.
Petr Uhl se tak stal prvním zmocněncem vlády pro lidská práva, za jeho působení byl zřízený úřad ombudsmana, schválený zákon o ochraně osobních údajů a byly zahájeny snahy o přijetí antidiskriminační legislativy. V programovém prohlášení vlády připravovaném i Pavlem Rychetským se mluvilo o zajištění rovných příležitostí žen i o sledování lidských práv v legislativním procesu.
Myslelo se na práva národnostních a etnických menšin, rychlost soudního řízení, dodržování doporučení orgánů OSN. Tyto představy zní vizionářsky i z dnešního pohledu.
Úspory?
Dnes nám nechybí jen osobnost Petra Uhla, Česká republika postrádá i lidskoprávního zmocněnce jako takového. Koncem ledna byla nepřekvapivě odvolaná Helena Válková, která se po volbách přesunula z vládních poslaneckých lavic do lavic opozičních. Od té doby do médií tu a tam prosakují různá zvažovaná jména. Ani po pěti týdnech se však žádné jmenování nechystá. Jde snad o úsporu ve veřejných financích?
Vládních zmocněnců má každá vláda celou řadu a výsledky jejich působení vždy závisí na naturelu té které osobnosti. Může se volebním obdobím protlouci jako neviditelný úředník, který posouvá spisy z jednoho oddělení na druhé. Může to ovšem také být postava, která nastoluje vládní agendu, formuluje klíčové politiky a zná ji domácí veřejnost i mezinárodní experti.
Lidskoprávní zmocněnec za to nemůže čekat valné uznání — někteří tak v minulosti po sporech s Úřadem vlády post dokonce opustili. Šlo o M. Kocába a M. Šimůnkovou. Pozice ostatně závisí také na aparátu, jímž zmocněnec zrovna disponuje. Například před patnácti lety vedle sebe fungovali vládní zmocněnci i přímo ministři pro lidská práva. To bylo období, kdy se podařilo zřídit Agenturu pro sociální začleňování v romských lokalitách nebo konečně přijmout antidiskriminační zákon. Od té doby byl obsazený už jen jeden z těchto postů a dnes nemáme žádný.
Podaná ruka uprchlíkům
Lidskoprávní zmocněnec by měl plné ruce práce i za normálních okolností. Připomínkoval by zákony a hlídal, aby nekolidovaly s lidskoprávními standardy. Předsedal by Radě vlády pro lidská práva, která vtahuje do vládních politik neziskový sektor a podává podněty vládě. Komunikoval by s mezinárodními orgány o dodržování úmluv na vnitrostátní úrovni. Reagoval by na podání jednotlivců, přijímal koncepční materiály, cestoval po republice a mluvil s ohroženými skupinami.
Dnes ale normální okolnosti nemáme. Blíží se české předsednictví v Radě EU, které klade zvýšené nároky na úřední aparát včetně lidskoprávní agendy. A především se ze dne na den stala Česká republika cílovou zemí pro válečné uprchlíky z Ukrajiny.
Jakkoli můžeme mít zatím dojem, že veřejné orgány práci s uprchlíky hladce zvládají, může se to rychle změnit. Vláda neustavila žádného koordinátora pro uprchlíky, a je tudíž potřeba, aby někdo místa, kam jsou uprchlíci přemísťování, začal navštěvovat a aby sledoval, nakolik se daří udržet standard ubytování, poskytování zdravotní péče či vzdělávání.
Uprchlíci potřebují tvář, čitelnou a akceschopnou, na niž se budou moci obrátit v případě systémových potíží. Česká společnost zase bude potřebovat mít někoho, kdo přispěje k udržení solidárních nálad i v následujících týdnech a měsících.
Rychlé obsazení postu vládního zmocněnce pro lidská práva je proto naléhavé jak z hlediska morálního, tak čistě pragmatického.