Evropská unie nesmí Kazachstán nechat mimo svůj zřetel
Markéta GregorováProtesty v Kazachstánu utnulo násilí. Tamní prezident pozval zahraniční vojáky a tisíce obyvatel země postavil do role teroristů. Je povinností EU, aby v regionu posílila vliv. Nejen kvůli zoufalé lidskoprávní situaci, ale i kvůli sobě.
Kazachstán zažil tento měsíc nejbouřlivější protesty za více než tři dekády od pádu Sovětského svazu. Země, která měla pověst ostrůvku stability v regionu, jakkoli samozřejmě k demokracii měla daleko, odhalila svou skutečnou kondici: výbuch násilí byl projevem dlouho zadržovaného napětí ve společnosti.
Rozbuškou konfliktu se stal skokový nárůst cen pohonných hmot způsobený výpadkem dodávek z Ruska. Jak už to však bývá, ekonomická nespokojenost se rychle transformovala v politické požadavky na svržení prezidentského systému a jeho nahrazení parlamentní demokracií. Projevem nespokojenosti bylo i svrhávání mnohých ze stovek soch někdejšího prezidenta Nursultana Nazarbajeva, který vládl zemi dlouhých devětadvacet let a jehož je nynější prezident Tokajev pokračovatelem.
Dále trvající nazarbajevovský režim v Kazachstánu silně potlačuje svobodu médií. Zemi tak v žebříčku World Freedom Index Reportérů bez hranic patří až 155. místo. Celkově se stav země pod prezidentem Tokajevem zhoršoval delší dobu, a my jsme tak nyní mohli sledovat jen nutné vyústění reálné kondice jeho režimu.
Temná role spojenců
Tokajev nepřijatelným způsobem zneužil zahraniční podporu k potlačení svobod vlastních obyvatel, o kterých mluvil jako o teroristech či zahraničních agentech. V rámci takzvané Organizace smlouvy kolektivní bezpečnosti (OSKB) vyzval kazašský prezident aktivní signatáře, mezi něž patří Arménie, Bělorusko, Kyrgyzstán, Rusko a Tádžikistán, aby mu přijeli do země pomoci potlačit odpor vojensky.
Kazašská armáda dle dostupných údajů vícekrát střílela do demonstrantů a má na svědomí desítky obětí. Tokajevovu prosbu bezprostředně vyslyšeli Rusko a Arménie.
Vyvolání příslušné klauzule OSKB bylo přitom v kontextu letošních střetů fakticky nepřijatelné. Klauzule se totiž vztahuje na dvojí hrozbu: buďto vnější ohrožení státu, anebo terorismus. Tady se ale jednalo o obyčejné Kazachy, kteří vyjadřovali svou nespokojenost s režimem ve své vlastní zemi. Právě proto Tokajev ve veřejných prohlášeních demonstranty opakovaně nazýval „teroristy“.
Nesledovali jsme samozřejmě žádný boj s terorismem, ale obyčejný akt autoritářské zvůle, a to mimořádně sprosté. Tisíce občanů dnes v důsledku této ostudné manifestace moci sedí ve věznicích s nálepkou „terorista“.
Tokajevův formální pokus o deeskalace situace jmenováním nového premiéra nelze brát vůbec vážně. Prezident totiž zůstává svrchovaným vládcem východního střihu, který je za situaci v zemi a její potenciální řešení plně zodpovědný. Nový premiér je, stejně jako ten předchozí, jen jeho prodlouženou rukou.