Pláže na Srí Lance zamořily mikroplasty. Do moře unikly při požáru nákladní lodi

Lucie Čejková

Tuny plastových pelet pokryly pláže na západním pobřeží Srí Lanky. Do moře se dostaly v důsledku požáru nákladní lodi, při němž uniklo i velké množství chemikálií. Podle úřadů jde o jednu z vůbec nejhorších ekologických katastrof v zemi.

Následky znečištění moře a pláží po požáru nákladní lodi odklízejí tisíce příslušníků námořnictva. V ochranných oblecích odstraňují šedivou vrstvu mikroplastů, která pokryla pláže na západním pobřeží Srí Lanky, zejména v okolí největšího města Colomba. Foto Lakruwan Wanniarachchi, AFP

Tuny mikroplastů vyplavuje v těchto dnech moře na pláže v okolí největšího města Srí Lanky Colomba. Pocházejí z nákladní lodi, která začala hořet zhruba dvacet kilometrů od pobřeží. Kromě plastových pelet převážela i velké množství chemikálií, které pravděpodobně také unikly do moře.

„Z toho, co zatím víme, musím říct, že jde o nejhorší katastrofu, kterou jsem tu zažila,“ sdělila novinářům ředitelka srílanského úřadu pro ochranu moří Daršani Lahandapurová. Chemické látky a plastové pelety podle předběžných zjištění pravděpodobně poškodily korálové útesy a na plážích se už začala objevovat těla uhynulých želv, ryb a ptáků.

Nákladní loď plující pod singapurskou vlajkou převážela téměř patnáct set kontejnerů s množstvím hořlavých a vznětlivých chemikálií. Z města Hazira v Indii mířila do Colomba, nedaleko něhož před dvěma týdny zakotvila a čekala na vpuštění do přístavu.

Ve čtvrtek 20. května se však na lodi začaly objevovat první plameny. Podle prvotního šetření se zdá, že požár vzniknul kvůli úniku kyseliny dusičité, které loď převážela celkem pětadvacet tun.

V důsledku monzunových větrů, které plameny roznášely dál po lodi, se ale nedařilo požár zastavit — a to i navzdory tomu, že se do operace podobně jako při loňské nehodě ropného tankeru zapojili i odborníci z Indie, Nizozemska a Belgie. Nakonec tak náklad lodi opakovaně explodoval a všech pětadvacet členů posádky museli záchranáři evakuovat.

Při požáru a výbuších spadla do moře část převážených kontejnerů a vytekly chemikálie a pravděpodobně i většina z celkem tří set tun paliva nákladní lodi. Námořní hasiči požár potlačili až po téměř dvou týdnech. Nyní se snaží pomalu se potápějící loď dostat k pobřeží, aby zabránili kontaminaci moře i zbylým ohořelým nákladem na palubě.

Srílanské úřady již sestavily speciální vyšetřovací tým a podaly stížnost na společnost, která loď vlastní. Mají podezření, že členové posádky věděli o úniku chemikálií už dříve, ale nevěnovali mu pozornost.

V důsledku události, kterou místní označují za největší mořskou katastrofu v dějinách země, nyní nemohou rybáři lovit v okruhu osmdesáti kilometrů od místa znečištění. Neštěstí může mít značný dopad i na turistický ruch, potenciálně toxické mikroplasty totiž znečistily řadu pláží v oblíbených přímořských destinacích.

Výroba plastů jako záchrana ropného průmyslu

Plastové pelety, které zamořily pláže na Srí Lance, měly být použity pro výrobu igelitových sáčků. Havárie a její následky tak z obecnější perspektivy poukazují na další z řady nebezpečí, které rozsáhlé užívání plastových materiálů představuje.

×