Ani pro elity, ani pro lid: „česká CNN“ je bez vize

Jan Motal

CNN Prima News neprohrává tím, že je komerční, ale proto, že na rozdíl od bulváru neusiluje o deklasované a strádající diváky. Americká značka sotva může upoutat ty, kteří z globalizace neprofitují.

Navzdory hlasům z novinářské obce by České televizi prospěla konkurence „lidové“ televize, která by přinášela kvalitní a angažované zpravodajství a publicistiku, srozumitelné těm, kteří dnes sledují Novu nebo Primu. Ale CNN Prima už to nebude. Foto TV Prima

Říci, že ohlášení vzniku stanice CNN Prima News na jaře 2019 vyvolalo v české novinářské obci očekávání, není přesné. Většinou se o očekávání mluví v případě příznivého výhledu, zde ale většina lidí z oboru předvídala nebývalé ztrapnění.

Úsměšky a emotivní projevy znechucení provázely i první vysílací dny, potom zájem odborné veřejnosti, ale i diváků, ochladl a dnes je CNN Prima News obsahem hovoru pouze tehdy, dojde-li k nějaké významnější personální obměně. Což se děje právě teď.

Společný nepřítel

Útoky na Primu se od počátku staly rituálem českých novinářů, kteří si takto vymezovali prostor profesionální žurnalistiky a utvrzovali svoji příslušnost k ní. Není to tak dávno, co v obdobné roli účinkovaly Parlamentní listy. Dnes už si na ně vzpomene jen málokdo. Rituály vymezování umožňují českým novinářům nejen veřejně deklarovat profesionalitu, ale i ventilovat frustrace z toho, že většina společnosti v nich žádné hlídače demokracie nevidí.

Podle posledního Digital News Report britského Reuters Institutu věří zpravodajství jen třiatřicet procent české populace. I když pokles důvěry v média je globální fenomén, Češi věří médiím podprůměrně v porovnání s ostatními zeměmi ze zmíněné studie. Je tomu tak nejen kvůli polarizaci společnosti a obecné nedůvěře v instituce, ale i kvůli koncentraci vlastnictví a politickým útokům na média, jež u nás mají dlouhou tradici.

Je proto pochopitelné, že čeští novináři potřebují nějakého fackovacího panáka, aby uvolnili nahromaděný stres. CNN Prima News od počátku byla nesrovnatelně slabším soupeřem rovněž ryze zpravodajské ČT24 — a proto se k ní mohl bez nebezpečí ztrapnění veřejně vyjádřit prakticky každý.

Očekávání dramatického selhání se ale nenaplnila. Jistě, stanice od prvních dní nenechala nikoho na pochybách, že půjde o ryze komerční vysílání — což ale CNN je; občas se objevily hoaxy — Prima například vysílala dávno vyvrácený dojemný příběh z thajské zoo; nebo stereotypy — například o Romech. Ani v tom si ale nezadá s jinými českými médii. Sem tam se nepovedla grafika nebo se nezdařil konfrontační rozhovor — takové nezdary ale nevybočují z českého standardu.

Nenaplněna byla ale i očekávání, která v CNN Prima News viděla možného konkurenta ČT24. Přes akvizice zajímavých novinářských jmen nedokázala stanice nastolit žádnou podstatnou mediální událost či téma a získat pozornost. Suma sumárum: je otázka, zda vůbec vznikl nějaký důvod, proč „českou CNN“ sledovat.

Slepé cesty manažerských rozhodnutí

Projekt komerční zpravodajské televize, která by byla srozumitelným a přehledným hlasem lidu a pro lid, zní populisticky. Své místo v českém mediálním systému ale má.

Ve vztahu k českým médiím panuje nedůvěra. Česká televize je již ze svého postavení a v důsledku tlaků na ni vyvíjených opatrní. Nepouští se tak do žádných angažovanějších sociálně kritických projektů.

×