Média a koronavirus: čím více strachu, tím větší zisky
Radek KubalaCelým světem zmítá strach z nového koronaviru, přestože se v současnosti stále jedná o lokální záležitost. Média pomáhají vytvářet představu globální krize, ve které se ocitáme všichni. Iracionální strach pak neumožňuje rozumnou debatu.
Koronavirus útočí. Smrtící virus se dále šíří. Počet nakažených stoupá. Takové a podobné titulky jsme mohli v posledním týdnu číst několikrát denně takřka ve všech médiích. I přes snahy o uklidňování situace předními virology působí nový virus paniku, která vyústila až ve vykoupení většiny zásob roušek z českých lékáren.
Schopnost přežití virů je závislá na jejich pravidelné mutaci. Pokaždé, když zmutuje virus nebo se začne přenášet ze zvířat na člověka, nastane jeho šíření a s tím spojená úmrtí. Z čistě racionálního hlediska lze říct, že mutace virů patří k rizikům, se kterými musíme čas od času počítat. A podle čísel stále patří smrt koronavirem k velmi nízkým rizikům, se kterými se můžeme mimo čínské město Wu-Chan potkat.
Riziko smrti obyčejnou chřipkou, přejetí autem, rakovinou ale i Ebolou nebo virem Zika je stále mnohem vyšší. Nabízí se otázka, jestli je tedy tak silná reakce na nový virus na místě, anebo se jedná o projev iracionality.
Je určitě vždy dobré dodržovat princip předběžné opatrnosti, pokud se vyskytne nový a agresivně se šířící typ onemocnění. Podobné situace však testují i etickou funkci médií.