Jak dělat PR uhelné firmě? Vyhýbejte se diskusi, ale tvařte se jako disidenti

Josef Patočka

Diskusi o budoucnosti uhlí se v souvislosti s nedávnými protesty proti Chvaletické elektrárně Severní energetická záměrně vyhýbala. Teď si ale stěžuje, že prý nedostala dost prostoru — a vinu svádí na novináře.

Dělat dnes PR uhelné firmě rozhodně není žádný med. Představte si, že máte zajišťovat příznivý veřejný obraz upadajícímu průmyslu, který ničí zdraví lidí i stabilitu klimatického systému Země a ohrožuje tak podmínky pro existenci celé lidské civilizace. Průmyslu, který je již dnes po celém světě vytlačován obnovitelnými zdroji a kterému v horizontu následujícího desetiletí hrozí, že vezmou-li lidé a vlády konečně klimatickou krizi vážně, velmi rychle zanikne. Nevděčný úkol.

Tím spíš, je-li tou firmou ještě ke všemu Severní energetická, korporace nechvalně proslulých finančníků Pavla Tykače a Jana Dienstla, kteří si z ní vyvádějí miliardy v nezdaněných dividendách do daňového ráje v kyperské Larnace a v České republice tak za sebou nechávají jen znečištěný vzduch a krajinu rozrytou kolesy rypadel. Korporace, která na Pardubicku provozuje v podstatě zbytečnou elektrárnu Chvaletice, třetí největší zdroj znečištění v České republice, jež měla být původně uzavřena už v roce 2016 a dnes jí Tykačova firma místo toho prodlužuje životnost do další dekády a ještě na to chce od státu výjimku.

Dělat dnes PR upadajícímu průmyslu, který ničí zdraví lidí i klimatický systém Země, není žádný med. Foto Max Pixel
×