Falešné profily a nenávistné komentáře. Uhlobaron Tykač manipuluje propagandou

Uhelná energetika je všude po světě vnímána negativně – ničí krajinu a znečišťuje vzduch. Uhelné firmy po celém světě si proto platí armádu PR agentur, aby její obraz vylepšovaly. Děje se to i u nás, jak dokládá Lukáš Hrábek.

Luk_hr_bek

Lukáš Hrábek

27.04.2017 09:51

Související

V právě odvysílaném dílu Nedej se v České televizi zazněly informace, že Severní energetická patřící Pavlu Tykačovi a Janu Dienstlovi využívá k ovlivňování veřejného mínění falešné facebookové účty a blogery. Na uhelné propagandě přitom v České republice pracuje hned několik PR agentur.

Cílené propagaci uhelné energetiky se Severní energetická začala aktivně věnovat po ovládnutí nástupnických firem někdejší Mostecké uhelné společnosti. V té době si Tykačova společnost najala PR agenturu Olmer Ad (tehdy ještě pod názvem IDMZ), která na svých stránkách tvrdí: „Vtiskli jsme hnědému uhlí, jeho těžbě a zpracování pozitivnější image.“

Hlavn_grafika
Severní energetika provozuje řadu přiznaných i nepřiznaných PR aktivit. Grafika L. Hrábek

Olmer Ad se společně se svou sesterskou agenturou Talk PR podíleli na rebrandingu někdejší Litvínovské uhelné na Seven – Severní energetickou v roce 2013 a od té doby vydávají její podnikový časopis Sedmý proud. Zároveň se tyto agentury v zájmu Severní energetické podílejí na provozu a připravují obsah, grafiku či komunikaci pro servery limity.cz, coaltv.cz, uhelnesafari.cz, mosteckeuhli.cz či 7procistyvzduch.cz. Spravují facebookový profil Elektrárny Chvaletice a prostřednictvím zaměstnance Petra Duška řeší i její komunikaci s médii. Zároveň vlastní doménu greenpiss (oficiálně je vedená na zaměstnankyni Michaelu Kuřátkovou) a spravují stejnojmennou skupinu na Facebooku.

To jsou všechno aktivity, které jsou Severní energetickou více méně přiznané. Své ekonomické zájmy ale zároveň prosazuje a propaguje i dost neortodoxními cestami. V roce 2013, kdy proběhl rebranding společnosti, se na Facebooku začaly objevovat také první falešné profily. Konkrétně to bylo v říjnu (Jan Florián, Josef Urban, Miloš Krejča, Alena Prášková, Aleš Dobrovolný a Pavel Procházka), v listopadu (Iva Rambousková) a v prosinci (František Horák, Jan Svoboda, Tomáš Kučera, Marie Pokorná a Miroslav Veselý).

Greenpiss_-_olmer_adAgentury Olmer Ad a Talk PR vlastní mj. doménu greenpiss, která dehonestuje ekologické aktivisty. Repro L. Hrábek

Postupně vzniklo na trolí farmě přes dvacet profilů, které mají vesměs typická česká jména, přátelí se témeř výhradně mezi sebou a sdílí stejný obsah. Jako profilové fotografie používají v drtivé většině výřezy obličejů z mnohem větších fotek – výsledné obrázky pak mají mizernou kvalitu a gesta lidí na nich zachycených jsou nedokončená a nedávají smysl. U oříznutých fotografií se hůře vyhledává jejich původní zdroj, přesto je jasné, že některé jsou prokazatelně kradené. Například u fotografie domnělého Martina Rauše nebyl provedený ořez dostatečný, takže víme, že původně pochází z australských studentských stránek. A pak tu třeba můžeme najít jako profilovou fotografii radujícího se badmintonistu jménem Lin Dan, který má přes obličej přetažené tričko.

Podle odborníka na sociální sítě Vojtěcha Bednáře ze společnosti Firemní sociolog tak tyto účty splňují charakteristiky falešných profilů. „Je několik možností, jak falešný profil poznat – irelevantní kontakty, málo vlastního obsahu, málo informací, malá aktivita a nedohledatelnost dané osoby mimo sociální síť. Falešná profilová fotografie nebo avatar,“ vypočítává Bednář.

Výjimečně mají falešné účty mezi přáteli i reálné lidi. Nejzajímavějším z nich je bezesporu Petr Secký, jednatel PR agentury Extender a asistent náměstka pražské primátorky Petra Dolínka. Mají ho v přátelích Martin Rauš, Miloš Krejča, Petr Novotný, Josef Němec, Jiří Vomáčka a Jiří Novák. Facebookové přátelství samozřejmě není důkaz o tom, že by agentura Extender spravovala Tykačovu trolí farmu, ale pokud by tomu tak bylo, leccos by to vysvětlovalo. Spolumajitelem Extenderu je totiž Jiří Chvojka, který byl tiskovým mluvčím Energetického regulačního úřadu právě v době, kdy trolové na internetu hájili postupy tohoto úřadu a jeho šéfky Aleny Vitáskové.

Komentare_-_bleskFalešné profily se zapojují do diskusí a přidávají komentáře pod články týkající se energetiky a podnikání P. Tykače. Repro L. Hrábek

Falešní trolové se okamžitě po svém vytvoření zapojili do různých diskusí a přidávali komentáře pod články týkající se energetiky či podnikání Pavla Tykače. Většina diskusí na internetu je v současnosti regulována a právě profil na Facebooku bývá možností, jak se do diskuse zapojit bez nutnosti vytvářet si nový profil. V praxi to funguje například tak, že na stránkách Blesk.cz vyjde článek o Pavlu Tykačovi, u něhož negativní ohlasy v diskusi okamžitě vyvracejí profily Jan Svoboda, Alena Prášková a Iva Rambousková. A podobně fungují falešné profily i u článků o energetice, kde propagují uhlí a odsuzují obnovitelné zdroje. Mimo to jsou aktivní i v různých diskusích na Facebooku, kde například ve velkém napadají profily ekologických organizací.

Elektřinu nepotřebuji
I jeden komentář přitom může napáchat škodu, jak ilustruje případ výroku „Elektřinu ke svému životu nepotřebuji, na televizi se klidně budu dívat při svíčkách.“, který byl připisován někdejší ředitelce slovenské pobočky Greenpeace Ľubici Trubíniové. Týdeník Nový Profit porušil všechny zásady žurnalistiky, když 4. dubna 2011 otiskl neověřené tvrzení jednoho diskutujícího na internetu a Trubíniovou označil za autorku výroku. Následně se musel za šíření nepravdy omluvit. Přesto se tato dnes již mýtická lež šíří dál a ráda ji znovu opakuje třeba Marcela Olmerová z Tykačem najaté PR agentury. Ve skutečnosti je autorem tohoto bonmotu americký bavič a moderátor George Gobel, který zemřel v roce 1991, tedy deset let před tím, než začal být jeho žert připisován organizaci Greenpeace.

Nezůstalo však jen u komentářů. V roce 2014 začaly některé „osoby“ z falešných facebookových profilů – Iva Rambousková, Jan Svoboda, později i Pavel Dvořák – také aktivně blogovat na serveru iDnes.cz. Další facebookové účty již vznikaly automaticky i s profilem blogera, například Martin Rauš, Olga Veselá, David Beneš. Z dvaceti původních facebookových „přátel“ měl tak blog na jednom z nejčtenějších českých portálů téměř každý třetí.

OlgaveselaPostavy z falešných profilů mají i své blogy na iDnes.cz, jednom z nejčtenějších českých portálů. Repro L. Hrábek

Severní energetická ústy své mluvčí Gabriely Sáričkové-Benešové odmítla, že by používala falešné profily či internetové troly, přesto z analýzy obsahu jednotlivých blogů a komentářů na internetu jasně vyplývá, že propagují tuto společnost a jejího majitele Pavla Tykače. Zde jsou zjednodušená témata a nosné myšlenky, které se u různých „autorů“ objevují a mnohdy i opakují:

  • Limity těžby by se měly prolomit.
  • Ministr financí Andrej Babiš je špatný. I proto, že nechce prolomit limity těžby.
  • Obnovitelné zdroje energie jsou zlo a jsou drahé.
  • Šéfka ERÚ Alena Vitásková je dobrá.
  • Uhlí je jediný levný zdroj energie, všechny ostatní nám zdraží teplo či elektřinu.
  • Bez uhlí se neobejdeme.
  • Poplatky z těžby uhlí by se neměly zvyšovat.
  • Je dobře, že elektrárna Chvaletice prochází modernizací.
  • Uhelné elektrárny neznečišťují ovzduší.
  • Bakala je špatný, protože vytuneloval OKD. Tykač je dobrý, protože není jako Bakala.
  • Tykač nevytuneloval CS fondy. Je nevinný.
  • Ekologičtí aktivisté jsou špatní a lžou. Jsou to ekoteroristé.

Celkově mluvíme jen na serveru iDnes.cz o zhruba šesti desítkách příspěvků, které mohly oslovit desítky tisíc lidí, aby ovlivnily jejich názory. Poslední větší zakládání facebookových profilů spojených s odhalenou skupinou trolů proběhlo na přelomu letošního března a dubna (profily Ivo Pešek, Erik Malý, Vladimír Pošík, František Kudrna, Marta Kučerová Ondřej Koníček, Eva Janků – fotka ukradená, Pavel Kroupa, Jaroslav Hokynář, Robert Lochman, Aleš Javorský, Aleš Prchal a Jan Rychtář – fotka ukradená), takže se dá očekávat, že strůjci uhelné propagandy plánují již brzy další úder. Z aktuálního dění se nabízí například připravovaný prodej elektrárny Počerady do rukou Pavla Tykače.

Speciálním případem a esem v rukávu uhelného PR je pak profil takzvaného Jiřího Rákose (po odvysílání Nedej se přejmenovaný na Kvítek Medový). S lidmi z Tykačovy trolí farmy není viditelně spojený, v diskusích je velmi aktivní a budí dojem reálné osoby. Ovšem jeho fotografie na blogu iDnes.cz je také kradená. Ve skutečnosti je na ní jakýsi John Seager Smith ze společnosti Excelian. Jiří Rákos sice publikoval své názory nejen na svém blogu, ale i na zpravodajském serveru oEnergetice.cz, nicméně provozovatel serveru Martin Voříšek potvrdil, že veškerá komunikace s Jiřím Rákosem probíhala elektronickou formou. Naživo tak člověka skrývajícího se za tímto profilem zatím nikdo neviděl.

Na západě mají výše zmíněné PR aktivity delší tradici než u nás, a proto pro ně vymysleli i speciální slovo – astroturfing. Materiál zvaný astroturf totiž slouží jako povrch na sportovních hřištích, jedná se o určitý druh umělé trávy (fake grass). Korporace, vlády či organizace se tímto způsobem snaží vzbudit dojem, že je podporují obyčejní lidé či že za nějakým projektem nestojí ony, ale nějaké fiktivní grassrootové organizace.

Některé texty falešných blogerů – namátkou údajného Martina Rauše, Olgy Veselé či Pavla Dvořáka – byly překlopené a citované na zpravodajském serveru o energetice iUhlí.cz. Podle bývalého šéfredaktora serveru Jaroslava Průchy ale minimálně za jeho působení nešlo o zlý záměr. „Nebyl to žádný koncept. Prostě to byly texty, které s uhlím souvisejí. Zas tolik se toho o uhlí nepíše, navíc se jednalo o názorové texty,“ vysvětluje Průcha. Jeho slova naznačují, že PR specialisté, kteří spravují falešné profily, našli díru na trhu – lidé se uhelné tematice příliš nevěnují a nerozumějí ji natolik, aby o ní psali. Je pak snadné zaplnit tuto díru vlastní propagandou.

Svoboda trollingu na iUhlí.cz
Není ovšem bez zajímavosti, že server iUhlí.cz již od jeho založení v roce 2014 také provozuje PR agentura – firma GoodCom. Na jejích internetových stránkách se toho o ní moc nedozvíme, jen že „vždy připravuje svým klientům kampaň tak, aby byl při použití standardních i méně obvyklých postupů splněn vytýčený cíl“. Víme ovšem, že majitelkou agentury je Darja Elfmarková, manželka notoricky známého a pravomocně odsouzeného podvodníka Miroslava Elfmarka. Agenturu podle obchodního rejstříku získala krátce před svatbou s Elfmarkem, ovšem v obchodním rejstříku je stále vedená pod svým dřívějším jménem Lipková. Její bývalé jméno pak bylo zmiňováno v souvislosti s webem iUhlí.cz i v médiích. Jak již dříve uvedl magazín Reportér, Elfmarková nyní působí na ČVUT, kde za univerzitu zprostředkovala a podepsala několik smluv se Severní energetickou, respektive s její dceřinou firmou Elektrárna Chvaletice.

Bývalý šéfredaktor Průcha popírá, že by se s majtelkou webu Elfmarkovou alias Lipkovou někdy viděl. Pro pozici ho najímal z pozice jednatele GoodComu Jaromír Piskoř, bývalý poslanec a funkcionář ODS, který se shodou okolností dobře zná s již zmíněným Petrem Seckým z PR agentury Extender – provozují spolu server PolskoDnes.cz. Piskoř sám dříve vlastnil podíl v agentuře GoodCom, shodou okolností ve stejné době, kdy čtvrtinový podíl vlastnil Jiří Chvojka z Extenderu.

Průcha tvrdí, že při práci pro iUhlí.cz měl svobodu. „Jako šéfredaktor jsem si vybíral články sám,“ říká Průcha s tím, že kromě něj a grafika nikdo jiný do redakčního systému přístup neměl. Průcha ovšem v závěru roku 2015 odešel a na první pohled není jasné, kdo po něm provoz zpravodajského serveru převzal. Články jsou dnes vesměs podepisovány jako „Redakce“. V červnu 2016 se na webu iUhlí.cz objevilo hned několik příspěvků od autorů z Olmer Ad – Petra Duška a Marcely Olmerové, ale od té doby zde články od oficiální Tykačovy PR agentury nenajdeme, alespoň ne v podepsané podobě. Piskoř na otázku, kdo nyní iUhlí.cz spravuje, do vydání tohoto článku neodpověděl.

Co říci závěrem? Když se podíváme na falešné profily na internetu i různé internetové servery propagující Severní energetickou, tyto aktivity se v zásadě neliší od aktivit ruských dezinformačních serverů či falešných internetových profilů, které podle BIS vedou v Česku kybernetickou válku a kvůli kterým ministerstvo obrany založilo útvar pro boj s dezinformacemi v kyberprostoru.

Uhelný byznys je všude po světě vnímán negativně a není se čemu divit. Povrchová těžba ničí krajinu, vyhání lidi z jejich domovů a své okolí obtěžuje prachem. Spalování uhlí otravuje vzduch, způsobuje nemoci a zabíjí lidi. Emise skleníkových plynů z elektráren ničí globální světové klima. To jsou jednoduchá a nepříliš pozitivní fakta. Bohaté firmy po celém světě včetně české Severní energetické si ovšem platí PR agentury, aby tento negativní obraz vylepšily. A je to v oboru velký byznys. Vlastně největší od doby, kdy některé PR agentury tvrdily, že kouření cigaret neškodí lidskému zdraví. Je to jako pokračování filmu Děkujeme, že kouříte, tentokrát ovšem kouř nestoupá z cigaretových oharků, ale z komínů elektráren.

A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.