Jak neskočit populistům „na špek“? Německým novinářům se to začíná dařit
Josef PatočkaCílené provokace a vykalkulované skandály, jimiž si krajně pravicová Alternativa pro Německo vynucuje pozornost médií, přestávají fungovat. Jak čelit mediálním strategiím populistů přibližuje studie odborářské nadace OBS.
Německá média se postupně učí nepřistupovat na úmyslné provokace a skandály, jimiž si krajně pravicová Alternativa pro Německo (AfD) vynucuje pozornost, a namísto toho dopřávají prostor investigativním reportážím o tématech, jež straně nejsou příjemná. Chtějí-li však média přestat populistům nechtěně pomáhat a účinně plnit roli „hlídacího psa“, mají před sebou ještě hodně práce.
Tak by se daly shrnout výsledky studie o mediálním pokrytí německé ultranacionalistické strany, jež od loňských voleb zasedá také ve Spolkovém sněmu. Zpracovat ji nechala Nadace Otta Brennera (OBS), výzkumný institut předních německých průmyslových odborů IG Metall.
Méně skandálů, více investigace
Její autor, sociolog médií Bernd Gäbler, upozorňuje, že vztah populistických stran k médiím bývá ambivalentní. Na jedné straně poskytují krajně pravicoví politici novinářům vděčný materiál svými skandálními výroky a provokacemi a potřebují je k zajištění pozornosti, na druhé straně se ovšem do médií rádi ostře navážejí, aby se mohli pasovat do role utlačovaných bojovníků proti prohnilému establishmentu. Novináři tak paradoxně AfD, jež si záměrné provokování vepsala i do své mediální strategie, pomohli k jejímu vzestupu.