Tramvaje, čistý vzduch a ne spalovně, říkají kandidáti na ostravského primátora
Radek KubalaV Ostravě je podle kandidátů na primátora potřeba posílit veřejnou dopravu či vyřešit bydlení a znečištěné ovzduší. Podle průzkumů mají největší šanci na úspěch hnutí ANO a Ostravak, vysoko můžou skončit i Piráti a ODS.
Vyšší počet parkovacích míst, nové tramvajové tratě, čistší ovzduší, rekonstrukci městské nemocnice, nové byty a odpor proti nové spalovně slibují kandidáti na primátora Ostravy, kteří se v úterý večer sešli na diskuzi pořádané Institutem pro politiku a společnost v ostravském podniku Cooltour.
Institut na debatu pozval sedm kandidátů, kteří mají podle volebních průzkumů největší šanci usednout v primátorském křesle. Záměrně pak nepozvali kandidáta SPD Václava Kubína, přestože podle volebního modelu Kantar TNS a Median mají pátý nejvyšší volební potenciál. SPD se podle organizátorů neslučuje s demokratickými hodnotami, které Institut vyznává.
Pochybnosti v daném ohledu vyvolala i komunální kampaň místního sdružení Ostravak, která město oblepila bilboardy a plakáty s rasistickým podtextem. Kandidát KSČM Martin Juroška ji na besedě otevřeně kritizoval. Současný primátor Tomáš Macura (ANO) také důrazně varoval před nebezpečností SPD, které podle něj může v případě úspěchu destabilizovat Ostravu.
Podle výzkumu volebních potenciálů společností Kantar TNS a Median mají mimo SPD největší šanci získat křeslo primátora postupně Tomáš Macura (ANO), po něm Lukáš Semerák (Ostravak), David Witosz (Piráti), Zdeněk Nytra (ODS), Jiří Srba (ČSSD), Martin Juroška (KSČM) a Zbyněk Pražák (KDU-ČSL).
Celkově v Ostravě kandiduje patnáct stran a politických hnutí. V čele kandidátek jsou pouze dvě ženy za strany s nízkým volebním potenciálem. Úterní debata tudíž byla čistě mužskou záležitostí.
Tramvaj do Poruby a parkování v centru
V dopravních otázkách je podle kandidátů nejdůležitější podpořit výstavbu tramvajových tratí a řešit nedostatečnou kapacitu parkovacích míst v centru města. Předmětem debaty je hlavně chystaná tramvajová trať vedoucí do městské části Ostrava-Poruba, se kterou nesouhlasí někteří místní.
Výstavbu prosazuje stále ještě vládnoucí koalice politického hnutí ANO, Ostravak, KDU-ČSL a ODS. Zástupci těchto stran na debatě slibovali průzkum veřejného mínění, který má zjistit, zda si lidé tramvajovou trať přejí. Stavba zrovna prochází procesem EIA, tedy posouzením vlivu na životní prostředí, která bude mít podle zástupců koalice na plány rovněž vliv.
„Trendem ve velkých městech je podpora veřejné dopravy, zejména tramvajových tratí. O nových kolejích vedoucích do Poruby se mluví už padesát let, nyní jsou pro to vhodné podmínky. Přestože by celá stavba měla stát miliardu, plánujeme většinu získat z dotací,“ řekl na debatě Lukáš Semerák, v současnosti náměstek primátora pro dopravu za hnutí Ostravak.
Proti stavbě vystupují Piráti, kteří chtějí lepší komunikaci s lidmi a podporují místní referendum o tramvajové trati, a také další opoziční strany, tedy KSČM a ČSSD. „Vedení města řeší celý projekt narychlo a nemá ho dobře připravený. Přitom potřebujeme zkvalitnit tratě do průmyslových oblastí,“ tvrdil Jiří Srba z ČSSD.
Dalším z témat v ostravské dopravě je řešení nedostatku parkovacích míst v centru Ostravy. Současná koalice připravuje projekty rezidentního parkování, výstavby záchytných parkovišť v okrajových částech centra a také stavbu nových parkovacích domů. Na potřebě zvýšit kapacitu parkovacích míst se koalice shodne i s opozicí.
Podle KSČM a ANO je však kromě budování parkovacích míst třeba podpořit veřejnou dopravu, která by se ve městě měla stát prioritou. „Lidi mají pocit, že když si nakoupí spoustu aut, tak se jim město o vše postará a postaví parkovací domy, kde můžou parkovat zadarmo. Přitom mi ukažte evropské město, kde v centru nemusíte za parkování platit. Jsem pro zpoplatnění parkování v centru, ztížení podmínek pro automobilisty a velkou podporu veřejné dopravy,“ řekl současný primátor Tomáš Macura.
Kotlíkové dotace a regulace průmyslu
Dalším z témat, které se v moravskoslezské metropoli řeší již desítky let, je znečištěné ovzduší. Ostrava jako celý slezský region patří k místům s nejvíce špinavým ovzduším v republice, v zimě jsou zde běžné smogové situace. Podle dat Evropské agentury životního prostředí (EEA) zemře v České republice každý rok kvůli špinavému ovzduší až jedenáct tisíc lidí. Kandidáti na primátora se ale shodli, že situace se i díky usilí místních politiků neustále zlepšuje.
Za tři největší zdroje znečištění kandidáti shodně označují lokální topeniště, dopravu a velký průmysl. Všichni chtějí pokračovat v projektu výměny starých kotlů pomocí takzvaných kotlíkových dotací, ke kterým v Ostravě přispívá také město. Ostarava plánuje v blízké budoucnosti vyměnit až jedenáct set kotlů, což je nejvíce v republice.
Rovněž kandidáti podpoří ekologizaci dopravy, elektromobilitu a čištění ulic od nánosů prachu, což má ke kvalitě ovzduší přispět výraznou měrou. ODS pak chce zjednodušit podmínky pro změnu topiva v kotlích.
„Projekty jsou často zbytečně podmíněné také souběžnou výměnou oken či zateplením domů, na což někteří lidé nemají peníze,“ řekl kandidát ODS Zdeněk Nytra. O nutnosti omezit znečištění z velkých průmyslových podniků mluvili pouze kandidáti Pirátů a ČSSD.
Sociální demokrat Jiří Srba zdůraznil vliv velkých průmyslových gigantů, kteří vyvádějí zisky pryč do zahraničí, přičemž škody na životním prostředí zůstávají v kraji. „Nové průmyslové giganty tady nechceme, těmi současnými se musíme zabývat,“ dodal Srba.
Ne spalovně, ano rekonstrukci nemocnice
Ostravu v posledních měsících vzrušuje také debata o stavbě nové spalovny, kterou chce společnost SUEZ umístit v městské části Přívoz. Další spalovnu v Ostravě podle svých slov nechce ani jeden z kandidátů na primátora. Zároveň upozorňují, že o její stavbě rozhoduje stát a město je pouze účastníkem řízení. Slibují však vyvíjet aktivní tlak na zastavení příprav stavby.
Proti stavbě spalovny kromě ekologů ze sdružení Arniky nejhlasitěji vystupují také ostravští Piráti, kteří začali sbírat podpisy pod petici proti záměrům SUEZ. „Další spalovna zde není potřeba, protože svůj odpad už zvládáme vyřešit, tudíž by se v ní spaloval dovážený materiál. Poškodila by místní ovzduší, a navíc se má stavět v Přívoze, kde se už nyní kvůli místnímu průmyslu nedá dýchat,“ řekl David Witosz.
Kandidáti se shodnou také na tom, že chtějí rekonstruovat Městskou nemocnici. Přestože podle nich bude projekt finančně náročný, je potřeba podpořit kvalitu zdravotnických služeb v regionu.
„Určitě jsme proti privatizaci nemocnice, rekonstrukci musí provádět město, popřípadě s přispěním kraje. Projekty už jsou nachystány, nyní je potřeba je zrealizovat,“ řekl kandidát místních komunistů Martin Juroška. Nikdo z účastníků debaty se s ním nepřel.
Dostupné bydlení
Posledním velkým tématem letošních komunálních voleb je bydlení. Dosupné bydlení je problémem i v Ostravě, kde v posledních letech ubývá počet obyvatel, zejména mladých lidí. Opět se kandidáti na primátora shodují, že je v první řadě potřeba začít stavět nové byty, alespoň dvě stě každý rok.
Podle ČSSD, ANO, hnutí Ostravak a lidovců je však potřeba také zlepšit spolupráci mezi městskými částmi a městem. „Problémem Ostravy není pouze nedostatek bytů, ale špatná struktura bydlení. Existují velké rozdíly mezi kvalitním bydlením a byty ve velmi špatném stavu. Musíme podpořit bydlení pro mladé i seniory a zlepšit koordinaci města a městských částí,“ řekl lidovecký kandidát Zbyněk Pražák.
Piráti chtějí zvýšit množství bytů v městském bytovém fondu a zlepšit efektivitu bytových a majetkových odborů na radnicích. Podle politického hnutí Ostravak je potřeba připravit lepší podmínky pro investory, kteří by měli stavět zejména nájemní bydlení.
KSČM pak chce bojovat proti obchodníkům s chudobou tím, že vykoupí ubytovny a postaví místo nich kvalitnější bydlení. „Sedmdesát procent příspěvků na bydlení končí u společnosti Residomo, která přitom zvyšuje nájmy bez udání důvodů. Město by mělo aktivněji poskytovat právní pomoc lidem, kterým tato firma nezákonně zvyšuje nájem,“ uvedl Martin Juroška.
Kandidáti v debatě také slibovali tlak na přijetí legislativy, která nastaví pravidla pro alternativní taxi služby typu UBER. V Ostravě totiž před nedávnem začala fungovat společnost Taxify, na kterou si podobně jako v Praze nebo Brně začali stěžovat místní taxikáři.