Vždyť je to lidovec!
Jan GruberPodpis Jana Čižinského pod novelou Ústavy, která říká, že manželství je svazkem muže a ženy, vzbudil pohoršení. Prý je homofob. Pravdou ale zůstává, že Čižinský je především lidovec jako každý druhý. A ti o práva LBGT komunity nedbají.
„Cílem novely Listiny základních práv a svobod je doplnit ochranu rodiny na úrovni ústavního pořádku o ochranu jednoho ze základních stavebních prvků úplné rodiny, jímž je manželství muže a ženy,“ píše se v novele Ústavy, kterou na sklonku minulého týdne předložil spolu se svými stranickými kolegy lidovecký poslanec Marek Výborný.
Kromě zákonodárců z řad KDU-ČSL se k iniciativě připojil neúnavný budovatel stále nových a nových tradičních rodin Václav Klaus mladší, předseda hnutí Starostové a nezávislí Petr Gazdík, přítel Nočních vlků Jaroslav Foldyna nebo někdejší člen TOP 09 a moderátor hudebního pořadu Medúza Aleš Juchelka, který v mezičase přeběhl do ANO a dnes v jeho barvách dělá poslance.
Pobouření v jinak poklidných víkendových facebookových vodách vzbudila informace, že pod návrhem je podepsaný i populární letenský starosta Jan Čižinský. Tedy ten samý Čižinský, který obyvatelům Prahy slibuje vstřícnější magistrát a s kupou dobrovolníků usilovně sbírá podpisy, aby se mohl se svým hnutím Praha sobě ve volebním klání ucházet o post primátora hlavního města.
Na virtuálních zdech se psalo, že Čižinský je konzervativní homofob. Že chce Prahu zavléct zpátky do středověku. Že se tváří jako progresivní aktivista, ale že jím zdaleka není. Čižinského spolupracovníci oponovali, že jde o pouhé nedorozumění. Že Čižinského znají dlouhé roky. A že komunální program hnutí Praha sobě samozřejmě je „LGBT friendly“.
Pravdou ovšem zůstává, že Čižinský je všeho všudy obyčejný lidovec. Totiž člen strany, která na evropské úrovni spolupracuje s Maďarskou občanskou unií — Fidesz premiéra Viktora Orbána. Strany, která zástupce maďarských populistů bojujících proti uprchlíkům, neziskovým organizacím nebo kvalitnímu vysokoškolskému vzdělání pravidelně hostí na svých sjezdech. A strany, která se vzpírá rázně zakročit proti násilí na ženách a podpořit ratifikaci Istanbulské úmluvy.
Lidovci byli zkrátka zneklidněni a vylekáni návrhem Radky Maxové a kampaně Jsme fér, aby do manželství mohli vstupovat i lidé stejného pohlaví, a proto přešli do ofenzívy. Na koleně spíchli novelu Ústavy, která čítá pouhá dvě ustanovení. A Čižinský se najednou nestačil divit, kolik kritiky se na něj, ale i na jeho komunální hnutí během několika hodin sneslo.
Stejně jako si mohli mnozí pražští voliči ušetřit zklamání z Čižinského názorů pohledem do lidoveckých útrob, mohl i on předejít nařčení ze zpátečnictví a homofobie. Stačilo se podívat na nedávný průzkum společnosti Median, ze kterého plyne, že pětasedmdesát procent Čechů sňatky stejnopohlavních párů podporuje, a Výborného návrh nepodepsat.
Když dnes Čižinský omluvně píše, že celou věc podcenil, že si neuvědomil, že novela Ústavy bude v symbolické rovině chápána jako útok proti LGBT komunitě, lze z jeho slov vyvodit pouze dva závěry.
Buď se pod tlakem veřejného mínění vykrucuje a snaží se zachránit si tvář progresivního, nadějného politika, nebo připojuje své podpisy i pod takové iniciativy, které ani nečetl. Výborného návrh totiž jasně říká, že předložená ústavní změna „zajišťuje ochranu pojmu manželství, a to výlučně jakožto svazku jednoho muže a jedné ženy“.
Tak či onak, ani jedno vysvětlení nejde Čižinskému k duhu. První z něj činí bezpáteřního oportunistu, druhé nedůsledného lajdáka. Pražané budou již za pár měsíců moci rozhodnout, zda o takového primátora stojí.
Staré časy, kdy to každý věděl, už jsou dávno pryč.
V přísně vědeckém jazyce to zní asi takto:
" 'Biologické pohlaví' je ideální hypotéza, která se časem nevyhnutelně materializuje. Není to jednoduchá skutečnost nebo statický stav těla, ale proces, při kterém regulující normy materializují 'biologické pohlaví' a této materializace dosahují vynuceným soustavným opakováním předpisů."
(Tomu by ale právníci nerozuměli.)
----------------------
Lidé, kteří kladou spíše důraz na svobodu jednotlivce zase tvrdí, že mužem je člověk, který se za muže svobodně prohlásí a ženou člověk, který se svobodně prohlásí za ženu. Tato prohlášení nemusí být trvalého charakteru a mohou se kdykoliv opakovaně měnit.
----------------------------
Lidé konzervativní, kteří chtějí mít hned ve všem jasno a opomíjejí složitost tohoto světa, obvykle tvrdí, že mužem je často člověk, který má penis, a ženou člověk, který má vagínu.
-------------------------
Konzervativci, kteří chtějí vypadat vědecky, do toho pletou ještě ty chromozómy XX a XY, tedy přítomnost či nepřítomnost chromozómu Y, aktivaci genu SRY a vývoj Sertoliho buněk.
-----------------------------
Za současného stavu tedy není vůbec jasné, kdo je mužem a kdo ženou, což může působit značnou právní nejistotu.
Které hledisko ale použít pro novelizaci Ústavy?
Buďme fér, buďme tolerantní!
Andulka napsala, že v čele prvomájového průvodu nesli pohlaví pana prezidenta. - Ale, Aničko, cos to tam napsala? - Když mně se poprsí zdálo být sprosté.