Průzkumy mírně favorizují Drahoše. Podle sázkových agentur zvítězí Zeman

Jan Gruber

Letošní druhé kolo prezidentských voleb je vyrovnané. Oba kandidáti mají téměř stejné šance zvítězit. O novém prezidentovi tak rozhodne především schopnost na poslední chvíli přivést k volbám váhající voliče.

Volební místnosti pro druhé kolo historicky druhé přímé volby prezidenta se otevřou v pátek ve čtrnáct hodin. Očekává se vyrovnaný souboj. Průzkumy veřejného mínění za mírného favorita označují bývalého předsedu Akademie věd Jiřího Drahoše. Naopak sázkové kanceláře dávají větší šanci na vítězství stávajícímu prezidentovi Miloši Zemanovi. Výsledky hlasování budou známy během sobotního odpoledne, kdy volební komise sečtou většinu odevzdaných hlasů.

Z průzkumu Agentury STEM/MARK vyplynulo, že se většina voličů v týdnu před druhým kolem přikláněla spíše na stranu Jiřího Drahoše. O víkendu se ho chystalo podpořit sedmačtyřicet procent občanů. Volit Miloše Zemana mělo v úmyslu zhruba třiačtyřicet procent lidí. Druhý průzkum veřejného mínění provedla agentura TNS Kantar & Median. Podle něj má větší šance na zvolení úřadující prezident. Hlas by mu dalo o půl procenta voličů více než Jiřímu Drahošovi.

Zajímavý vývoj v posledních dnech bylo možné sledovat u sázkových agentur. Ty krátce po sečtení hlasů v prvním kole voleb označily za favorita bývalého předsedu Akademie věd Jiřího Drahoše s kurzem 1,65 proti Zemanovým 2,2. Během týdne však agentury zásadně otočily a za mnohem pravděpodobnější označují Zemanovo setrvání na Hradě. Kurz na vítězství Drahoše se propadl na 2,60, kdežto úřadující prezident se vyšplhal na 1,40.

Vedoucí mediálního oddělení sázkové kanceláře Tipsport Václav Sochor Deníku Referendum řekl, že vysvětlení pro Drahošův propad je vcelku jednoduché. „Kurzy se vyvíjejí podle toho, jak lidé sází. Když se sází na Zemana, tak jdou kurzy dolů. Děláme zkrátka normální byznys a naším cílem je neprodělat, což se nám v případě podobných společenských sázek poslední rok moc nedaří,“ řekl a zmínil prezidentské volby v Americe.

„Jistou roli rovněž hrají bookmakeři, kteří kurzy částečně upravují podle aktuálního dění v očekávání sázkařského trendu. Když Zeman v diskusi na Nově vypadá živěji, než se předpokládalo, jde kurz také dolu,“ uzavřel rozhovor Sochor.

Drahošův propad lze tedy vysvětlit jak špatný výkonem v prezidentské debatě na televizi Prima, tak i výběrem témat na závěrečné dny kampaně a přesvědčováním voličů spíše mimo mediální prostor. Roli sehrála i skutečnost, že se Zeman navzdory původním prohlášením rozhodl do televizních diskusích přijít, a dezinformační kampaň, která v minulých dnech zaplavila nejen sociální sítě.

Zeman podle doposud zveřejněných údajů v prvním a druhém kole voleb utratil zhruba sedmadvacet milionů korun. Nejvíce peněz Zemana stála inzerce — ať už na billboardech nebo v novinách — kterou platil spolek Přátelé Miloše Zemana, v jehož čele stojí blízcí prezidentovi spolupracovníci v čele s kancléřem Vratislavem Mlynářem a poradcem Martinem Nejedlým.

Právě tento spolek si zadal inzerát s nápisem „Stop imigrantům a Drahošovi. Tato země je naše“, který svým výstražným černo-bílo-červeným zpracováním odkazuje na nacistické Německo. Údaje o financování Zemanovy kampaně ovšem odborníci považují za nevěrohodné, resp. neúplné. Zemanův protikandidát Drahoš pak uvedl, že vyčerpal celý zákonem stanovený limit padesáti milionů korun. Peníze mu kromě malých i větších dárců poskytli i mnozí soupeři z prvního kola voleb.