Mesiáš, nebo akcionář?

Kateřina Smejkalová

Facebook brzy změní způsob, jakým uživatelům zobrazuje příspěvky. Zaklíná se přitom ohledem na  psychosociální dopady užívání sítě. Tento krok však paradoxně může tyto dopady ještě zhoršit.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg minulý pátek oznámil, že firma v blízké budoucnosti výrazněji změní klíč, který rozhoduje o tom, co se uživatelům a uživatelkám této sociální sítě objevuje v jejich kanálu vybraných příspěvků. Větší prostor mají zase dostávat osobní příspěvky přátel, známých a rodiny, pro jejichž interakci byla platforma vyvinuta původně, a obecně také posty, na které uživatelé a uživatelky více aktivně reagují — tedy je lajkují, komentují nebo sdílejí.

Zuckerbergova iniciativa tím navazuje na zprávu výzkumného oddělení koncernu z poloviny prosince minulého roku, která dochází k závěru, že užívání sociálních sítí může vést ke zhoršeným psychickým stavům, a to zejména pokud se jedná užívání pasivní. Již tehdy udivila jak svou doposud spíše neobvyklou otevřeností sociální sítě přiznat problémy, tak ale především svým roztomilým doporučením, co s tím. Totiž používat sítě prostě více a aktivněji. Tato starost o pohodu lidí na Facebooku působí obzvlášť dojemně, když si uvědomíme, že Facebook je platforma vydělávající na sběru co nejpřesnějších dat o nás, která pak může prodat za účelem reklamy cílené nám na tělo. Čím více času tedy na Facebooku trávíme a do čím většího množství interakcí vstoupíme, tím lépe vlastně naplňujeme jeho byznysový model.

Čím víc času na síti strávíme a čím víc interakcí podnikneme, tím lépe naplňujeme jeho byznysový model. Repro DR 
×