Váš názor je pro nás důležitý

Společně s 12 evropskými mediálními partnery jsme součástí projektu PULSE: evropské iniciativy podporující mezinárodní novinářskou spolupráci.

Napište nám do dotazníku, co z dění v Evropě vás nejvíce zajímá, o jakých zemích byste chtěli číst více nebo nám dejte tip na témata, kterých jsme si zatím nevšimli.

Otevřít dotazník

Když dogmata popírají lásku

Jaroslav Vávra

Vedení evangelické církve na Slovensku nedávno zakročilo proti dvěma svým členům, kteří se zastali homosexuálních párů. Nad tím, co takový krok o církvi vypovídá, se zamýšlí Jaroslav Vávra.

Nežiji na Slovensku, žiji v České republice, tudíž o dění ve slovenských církvích mám pramalý, možná až nulový přehled. Ovšem vím, že to není poprvé, kdy slovenská evangelická církev trestala za pouhé veřejné vyjádření.

Před několika měsíci přišel o zaměstnání farář Jakub Pavlús jen za prohlášení, v němž dodal heterosexuálním a homosexuálním párům stejnou důležitost, tedy vyjádřil se ve smyslu, že není podstatné, jestli je pár tvořen mužem a ženou, či dvěma muži nebo dvěma ženami. Důležité je pouze to, zda je ve vztahu bez ohledu na pohlaví a sexuální orientaci přítomen vzájemný respekt a zda se vztah harmonicky rozvíjí.

Vedení evangelické církve mu v reakci na to neprodloužilo pracovní smlouvu a mladý farář se náhle ocitl prakticky bez prostředků, navíc v době, kdy se stal otcem dvojčat. Jakub Pavlús po peripetiích nakonec zakotvil v České republice, konkrétně v šumperské diecézi.

Teolog a publicista Prostredník se zastal faráře Pavlúse a zúčastnil se Duhového pride v Bratislavě. Na tamní Evangelické bohoslovecké fakultě už vyučovat nemůže. Repro DR

V současné době se něco podobného stalo teologovi a publicistovi Ondreji Prostredníkovi. Ten ztratil možnost vyučovat na Evangelické bohoslovecké fakultě v Bratislavě poté, co se v loňském roce veřejně zastal právě Jakuba Pavlúse, a hlavně před několika dny na Duhovém pride v Bratislavě podpořil LGBT+ komunitu.

Obě tyto slovenské události mě upřímně silně znepokojily. Situace na Slovensku vyniká ve srovnání s praxí českých evangelíků: jejich vedení jedná ve zcela opačném duchu, než jak je tomu u jejich slovenských kolegů. Již před 26 lety u nás právě při českobratrské církvi evangelické vzniklo křesťanské sdružení Logos, díky němuž mají mladí homosexuálové možnost stát se součástí křesťanské společnosti, aniž by je vedení církví (především katolické a pravoslavné) nějakým způsobem vylučovalo z veřejného života. Tím je rovněž zodpovězena otázka, proč Jakub Pavlús zakotvil právě u českých bratří.

Za dva měsíce si evangelíci celého světa budou připomínat 500. výročí slavného činu Martina Luthera, který přibil na dveře wittenberského kostela soubor proslulých 95 tezí, a vymezil se tak proti tehdejšímu katolickému dogmtismu. Slovenští evangelíci však budou z tohoto světového společenství poněkud vyčnívat.

Většina evangelických církví už dávno nemá problém s homosexuálními páry a bere je jako rovnocenné s těmi heterosexuálními. Ne tak na Slovensku, kde vedení tamější evangelické církve — lidově řečeno — drží basu s katolickou věroukou, že homosexuální páry nemají nárok ani na požehnání od své církve.

Proč jsou všechny slovenské církve nejen v otázce LGBT problematiky tak silně dogmatické, na to z českého a pochopitelně nezasvěceného pohledu nedokážu odpovědět. Napovědět by mi ovšem mohly podobné kauzy z českého prostředí. Vzpomeňme, jak katoličtí kněží Jaroslav Lorman a Pio Oláh po veřejném coming outu také přišli o svá pracovní místa jen proto, že jejich slova popírala neměnná dogmata. Co se tím vyřešilo? Absolutně nic, jen to ukázalo církev v nepěkném, a hlavně pokryteckém světle.

Je přece úplně jedno, zdali člověk miluje lidi stejného či opačného pohlaví, to o něm příliš nevypovídá. Mnohem důležitější je slib věrné lásky a úcty. Bůh je především láska. A pokud dogmata popírají lásku, milerád je kacířsky pošlu k čertu.