Propít se k socialismu

Petr Bittner

Reklama na Pepsi, která zneužívá sociální hnutí, musela být po vlně kritiky stažena. Co nám může snaha korporátní reklamy dostat se nám pod kůži říct o skutečném světě?

„Co je dobré pro společnost a co je dobré pro byznys, může a mělo by být totéž,“ říká ústřední motto gigantické nadnárodní korporace PepsiCo, jejíž vlajkovou lodí je „věčně druhá“ Pepsi-Cola. Ten slogan se tváří jako jedna z trilionu mutací „sociálně odpovědného“ managementu: co prospívá společnosti, to prospívá byznysu — proto má byznys zájem na věcech, které prospívají společnosti. Skutečný význam všech podobných hesel se nám však vyjeví při každém nepodařeném pokusu o zneužití čehokoli, do čeho společnost vkládá hodnotu, ve prospěch nadnárodní korporace, jejímž cílem je zvýšení ročního obratu, ne spravedlivá společnost.

A příkladem jedné takové korporace je právě PepsiCo, která se rozhodla v reakci na globální vlnu kritiky, výsměchu a dokonce i žalob stáhnout svou kontroverzní reklamu.

Korporace v boji za lepší svět

Inkriminovaná reklama znázorňuje protesty jako formu seberealizace generace Y. Demonstrace jako krajní revoluční motiv je takto kooptována do služeb korporátního kapitalismu. Fotoshopovaní mileniálové drží v reklamě tyrkysové transparenty s jednotným heslem „přidej se a konverzuj“. Jediným vystopovatelným účelem jejich happeningu je překročení jakési bariéry mezi nimi, do sebe zahleděnou postmateriální třídou kreativců a policií. Vnucuje se otázka, zda takhle nějak nevypadáme v očích většiny my všichni, kdo jsme se někdy za něco postavili přímo v ulicích…

×