K čemu jsme na světě?

Petr Chaluš

Petr Chaluš reaguje na debatu kolem básní, které se objevují v čítankách. Celkově totiž chybí otevřená diskuse nad obsahem učebnic a vzdělávání, které by se účastnili rodiče, školy, ale i široká veřejnost.

Básnička „K čemu jsou holky na světě?“ vyvolala mnoho ohlasů. Její kritika a její obhajoba nás vedou zejména tématu genderu. Zajímavá otázka také je, co všechno vlastně „konzumují“ děti ve školách? Dokážeme o tom diskutovat? Zamýšlíme se vůbec nad otázkou, jaké hodnoty jsou ve školách dětem předávány?

Učebnice se u nás používat mohou a nemusí, v zásadě učební materiál může být cokoli, může ho vytvořit sám učitel, může to být volně dostupný internetový zdroj a podobně. Přesto je pochopitelně velmi časté, že školy nakoupí učebnice — texty se schvalovací doložkou udělenou Ministerstvem školství.

Učebnice musí splnit standardy a tyto standardy se dají určitě diskutovat a upravovat, hodnotitelé se dají lépe proškolovat. Existuje ještě jedna účinná cesta, nad učebnicemi diskutovat, získávat k nim zpětnou vazbu. Diskutovat na úrovni škola, rodič, dítě, která učebnice je lepší a proč. Do jaké učebnice investovat peníze, ať už školy nebo rodičů. Které učebnice se nakonec na trhu prosadí? Jsou to ty nejlepší? Jaký vliv na to má síla marketingu nakladatelství a jaký vliv na to mají učitelé, rodiče a děti?

×