Ke svatořečení Matky Terezy

Ivan Štampach

Matka Tereza byla svatořečena. Můžeme ji za leccos kritizovat. Stejně jako je křesťanské a humánní její praktikované soucítění, je však křesťanský i zápas s utlačovatelskými strukturami o sociální spravedlnost.

V neděli 4. 9. 2016 při mši na Svatopetrském náměstí ve Vatikánu prohlásil papež František po léta trvajícím soudním procesu za svatou Agnesë Gonxhe Bojaxhiu známější podle jejího řeholního jména jako Matka Tereza. Do seznamu svatých byla oficiálně zapsána poté, co se ďáblovu advokátovi nepodařilo přesvědčit vatikánskou administrativu, že její chyby byly příliš velké. A poté, co postulátor tohoto soudního procesu naopak uspěl v předkládání jejích zásluh a dokonce i zázraků, které se měly stát na její přímluvu.

Ve zralém věku nalezla Matka Tereza jako své povolání péči o nemocné a umírající, zejména malé děti, často rodiči odložené na ulici. Působila s komunitou sester, která se kolem ní shromáždila a která je dnes řeholní společností pod názvem Misionářky milosrdenství. Slouží i u nás a starají se zejména o lidi na ulici.

Už dříve, když byla Matka Tereza oficiálními kruhy římské církve vyzdvihována a oceňována, přicházela na její adresu kritika. Pokud by včerejší administrativní úkon měl znamenat, že od této chvíle již kritické zkoumání jejích činů není dovoleno, tak bychom museli oficiální kanonizaci ignorovat.

Měli bychom nejspíš vzít vážně rovněž obavu, že velká ceremonie kanonizace oblíbené postavy, jíž ještě mnozí pamatují zaživa, může být zástěrkou intrik mocichtivého a hamižného vysokého kléru. Že taková postava má dodat legitimitu jejich trapnému a leckdy nebezpečnému politizování.

Nepokládám hranice konfesí za důležité a je mi ctí, že jsem především člověkem. Pokud bych měl přece jen identifikovat společenství, ve kterém jsem spočinul a ve kterém bych se mohl cítit doma, tak to je církev, která rozhodnutí bratra Františka, biskupa v městě Římě, na to nepotřebovala. Ctíme Matku Terezu jako součást toho (podle tradičního překladu) „oblaku svědků“, který tvoří obyčejní smrtelníci, lidé nedokonalí a chybující jako my všichni ostatní, kteří však chtěli věrně následovat Ježíše.

×
Diskuse
VP
September 5, 2016 v 19.20
Ti co Matku Terezu kritizují, ať zkusí opustit svůj vlastní život a jít sbírat opuštěné umírající děti i dospělé ze smetišť. Tak Matka Tereza začínala. Zbude jim čas a chuť na kritizování?
September 6, 2016 v 8.20
Autor píše „Pochopitelně, že daleko více by pomohla reforma, která by umožnila obyvatelům Indie a dalších regionů vymanit se z bídy a dosáhnout na potřebnou zdravotní a sociální péči“.
Ano, tak to je. Jenže to by nesměl světu vládnout kapitalismus, který způsobuje, že jednou tváří světa je neuvěřitelné bohatství a plýtvání, a druhou, tou odvrácenou jeho tváří je nesnesitelná bída a ponížení, v němž žijí milióny lidí.
Svět je skutečně zcela prolezlý sociálním hříchem, i když mnozí lidé toto vnímají jako „normální stav“, zatímco kvůli pronikání toho zla ze světa do církevních struktur, které se bohužel také často děje, někdy naopak odsuzují spíš samotné křesťanství, jako by šlo o nějakou jeho obecnou špatnou vlastnost.
Jenže na světě opravdu existují praví křesťané, lidé, kteří se starají víc o druhé než o sebe, lidé, kterým opravdu leží na srdci, jak pomoci těm miliónům trpících. Dokonce tak, že nežijí svůj vlastní život, ale životy těch druhých. A buďme rádi, že takoví lidé existují.