Co přinese nový školní rok? Inkluzi, vyšší platy i kariérní řád učitelů

Vratislav Dostál

Od 1. září začíná platit zákon zavádějící inkluzi, ministryni školství se tak podařilo ustát enormní tlak na její spuštění. Jaké další novinky se letos chystají? Nakolik si učitelé polepší a jaké další plány má ministryně Valachová?

Začíná nový školní rok. Slavnostní den je to především pro prvňáčky a jejich rodiče. Do prvních ročníků základních škol ve čtvrtek nastupuje 115,5 tisíce dětí, tedy o 1,3 tisíce méně než v loňském roce. Podstatnou zprávou je nepochybně také to, že se odborářům podařilo prosadit navýšení platů. Anebo to, že se ministryni školství Kateřině Valachové letos podařilo ustát tlak proti zavádění inkluze. Nový zákon vstupuje v platnost právě dnes.

Od 1. září se zvyšují platy pedagogických pracovníků o osm procent (šest procent tarifní platy, dvě procenta nenárokové složky) a nepedagogických pracovníků o šest procent (čtyři procenta a dvě procenta). Školy finanční prostředky obdrží prostřednictvím rozvojového programu, který bude rozdělen na dvě splátky. První zohlední stavy pracovníků v roce 2015 a druhá stavy v roce 2016.

„Cílem je maximálně zajistit, aby peníze doputovaly přímo do škol. Učitelé s praxí do šesti let by si v tarifu a ve své jedenácté a dvanácté třídě měli přilepšit zhruba o 1300 korun. Ti, kteří vyučují přes šest let, dostanou 1500 až 1600 korun měsíčně navíc,“ uvedl pro Deník Referendum tiskový odbor ministerstva.

Školské odbory již nicméně avizovali, že se s navýšením platů neuspokojí. Chtějí dosáhnout toho, aby se nejpozději do roku 2020 dostaly učitelské platy na 130 procent průměrné mzdy. Tento týden to řekl předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků ve školství František Dobšík. Odborářská ambice má podporu i u ministryně školství.

Počínaje novým školním rokem se zavádí jednotná přijímací zkouška spočívající v testech z českého jazyka a literatury a matematiky pro všechny střední školy ukončované maturitou s výjimkou oborů vzdělání s talentovou zkouškou. U sportovních gymnázií má jednotná zkouška váhu čtyřicet procent, u ostatních oborů šedesát.

Novinkou je také možnost individuálního vzdělávání žáka i na druhém stupni základní školy. Osoba, která bude takového žáka vzdělávat, musí mít vysokoškolské vzdělání. Pokud jde o lesní mateřské školy, ty budou moci být zapsány do školského rejstříku. Jejich specifikem je, že nemají budovu, nýbrž zázemí, které slouží pouze k příležitostnému pobytu a které nesmí být stavbou. Vzdělávání probíhá především ve venkovních prostorách.

×