Abbas Kiorostami: nesmrtelný král íránské kinematografie
Fatima RahimiMinulý týden zemřel legendární íránský filmař Abbas Kiorostami. Ve svých dílech dal zaznít hlasům, které by jinak mnohdy pohltila cenzura.
Bylo mi asi šest let, když jsem poprvé viděla íránský film Bílý balónek. Blížil se perský Nový rok a stejně jako v České republice na Vánoce, tak i íránská televize, kterou jsme v Herátu chytali, vysílala sváteční pořady většinou určené dětem. Bílý balonek pro mě tehdy byl pohádkovým filmem. Dívala jsem se na tento mimořádný film očima šestileté dívky.
Snímek se odehrává v předvečer perského Nového roku, Nowroozu. Děj začíná v teheránském bazaru, kde sedmiletá Razieh, hlavní postava filmu, pobíhá s maminkou a nakupují poslední suroviny potřebné na oslavy příchodu nového roku. Ve filmu je vidět íránské město s jeho trhy, ulicemi a krámky, s jeho obyčejnými obyvateli s jejich běžnými starostmi nekončícími ani během závěru roku.
Film má na první pohled velmi jednoduchý děj. Vypráví, jak si malá Raziah přeje koupit zlatou rybku, která je v perské tradici znakem života a nesmí u novoročního stolu chybět. Cestou však ztratí peníze, které se posléze snaží najít.
Režisérem tohoto pohádkového příběhu z mého dětství je Jafar Panahi a scénář k filmu napsal jedinečný Abbas Kiarostami, jeden z největších íránských režisérů a scenáristů.