Vaše pravidelná dávka Mattoni
Petr BittnerHistorický cyklus Já, Mattoni je nejdražším seriálem v dejinách ČT. Co je tak strhujícího na osudu průměrného italského podnikatele, že se mu podařilo i sto let po smrti opanovat třináct večerů na veřejnoprávním kanále? A kdo to platí?
Už je tomu rok, kdy v jedné ze svých horror-corových výstupů vyhrožuje rapper Řezník smrtí vlastníkům Karlovarských minerálních vod. Letos se chystá Česká televize představit českému publiku jednu z příčin Řezníkova hněvu: koprodukční seriál s jen těžko přehlédnutelným názvem: Já, Mattoni…
Dva roky nazpět jsem se v textu s názvem Neobyčejná energie kapitálu věnoval modernímu způsobu reklamy, v němž product placement přestává hrát roli pouhého doplňku díla a splývá s dílem samotným. Role díla a produktu se takřka obrací: produkt obsahuje prvky díla.
V této souvislosti jsem připomněl dva nejvýraznější „artvertisingové“ projekty v českých zemích:
Prvním byl komplexní projekt BU2R. Pod touto důmyslnou přesmyčkou zaštiťoval Budweiser Budvar dílčí projekty, jakým byla třeba Galerie NE nebo urbanistická sonda po českých subkulturách s názvem Kmeny. Druhým pak byl dokumentární cyklus České televize s podbízivým titulem Příběhy neobyčejné energie, jejž ČT realizovala v koprodukci s polostátním energetickým monopolem ČEZ.
Česká televize tehdy celý cyklus zaštítila, vybavila ho levnou pracovní silou vybraných dokumentaristů a nabídla mu svou vzácnou veřejnou platformu. Skupina ČEZ tehdy přispěla projektu třetí nejúspěšnější reklamní strategií roku z dílny společnosti Lowe GGK za několik desítek milionů.