Dítě ve vizuálním smogu

Barbora Bírová

Jak moderní společnosti utvářejí takzvaný ideál krásy a co může jeho mocný společenský imperativ způsobit? Zdá se, že sociální prostředí je v tomto smyslu důležitějším faktorem, než reklama a vizuální smog.

Potrebujeme jednu modelku, pridáme fotošop, dochutíme štíhlosťou, okoreníme nestarnúcosťou a dostaneme ilúziu dokonalosti. Mediálny obraz ženy, fotografie v módnych časopisoch, rubriky diét, bilboardy na verejných priestranstvách a v rozličných reklamách bez pochýb prispievajú k obrazu ideálu ženskej krásy a spoluvytvárajú problémy, medzi ktoré patria aj poruchy príjmu potravy.

Tento text píšem nie ako polemiku, ale ako doplnenie toho, čo mi príde podstatné pri debatovaní o otázke čo a ako vplýva na sebaponímanie ženy. Prvotný kontakt dospievajúceho človeka nie je s reklamou vo verejnom priestore, ale so sociálnymi prostrediami, s ktorými interaguje. Pokiaľ hovoríme o ideále ženy v našej západnej spoločnosti, tento tlak je špecifický a mení sa v čase a v závislosti od kultúry, v ktorej žena žije.

Vychádzajúc z diskusie vedenej v subdisciplíne antropológie tela a telesnosti, ale aj psychologických a psychiatrických prác je zrejmé, že nárast porúch príjmu potravy je komplexnejší a nedá sa zjednodušiť iba na vzťah medzi reklamou a dospievajúcou ženou. Kľúčovým prostredím pre vytváranie vzťahu k sebe samým i druhým sú však dva iné typy prostredí.

Prvé sociálne prostredie, kde sa dieťa vyskytne a tvorí si vzťah k ostatným, ale tak isto aj k sebe samému, je rodina. To je kľúčové, lebo práve v rodina je prvým sociálnym a kultúrnym prostredím, kde človek prichádza k prvým vzorcom správania, ktoré sa učí a tiež vďaka rodičom získava genetickú výbavu, ktorá sa stará napríklad o dedičnosť — aj psychických chorôb.

V prvom rade práve skrze rodinné prostredie si dieťa buduje aj rozličné typy komplexov. Detstvo a prechod do puberty je veľmi náročným obdobím. Rodinné prostredie je dôležité pre to, ako bude dievča či chlapec vnímať seba v rodine, vo vzťahu k jej ďalším členom, rodičom či súrodencom, ale je tiež prostredím, z ktorého si odnášame spôsoby správania a to vrátane hodnotenia seba a ostatných do ďalších sociálnych skupín.

×
Diskuse
JP
July 1, 2016 v 15.06
Tlak prostředí a schopnost sebeosvobození
Ano, skutečně jsme vystaveni - a to už od útlého věku - normotvornému tlaku svého okolí. Tedy tomu, co je většinově považováno za správné; a ještě více tomu, co je okolím považováno za "in". Nebo "cool", či cokoli jiného; zkrátka, co je právě v danou chvíli panující módou. Neboť kdo se této módě, tomuto tlaku svého okolí nepřizpůsobí, ten se okamžitě stává ne snad rovnou vyvrhelem, páriou - ale v každém případě někým či něčím méněcenným.

A jak autorka velice přesně konstatuje: právě ta touha po uznání je jednou z nejzákladnějších potřeb a tužeb lidské osobnosti.

Na tento tlak okolí je možno reagovat v zásadě trojím způsobem:

1. Přizpůsobit se mu. Být jako všichni ostatní. Říkat co se má, vypadat jako všichni ostatní, oblékat to co oblékají ti druzí.

2. Totální protest proti těmto normám. Chovat se nekonvenčně, vypadat a oblékat se tak, jak to etablovanou společnost co nejvíce dráždí. Ovšem, velice častým průvodním zjevem tohoto totálního protestu je opět - skupinová konvenčnost! Tito "odpírači" jsou nakonec také všichni stejný, oblékají se do naprosto stejně rozedraných, konec konců stejně uniformních hávů. Na místo tlaku norem etablovaného světa nastupuje tlak vlastní "protestní" komunity.

3. Třetí cesta sestává v tom, stát se sám sebou. Postavit se na vlastní nohy. Neopičit se slepě po dominantních modelech jednání a vzhledu většiny; ale stejně tak neupadat do mechanického protipólu. Rozhodovat se vždy sám pro sebe, co je to pravé, co má skutečnou hodnotu a co ne.
Tato třetí cesta je ovšem ta ze všech nejtěžší; neboť namísto pasivního přizpůsobení se daným vzorům vyžaduje schopnost vypracovat si vlastní základnu pro své vlastní životní postoje. A to opravdu není vůbec lehké.
July 2, 2016 v 9.35
Globální kulturní vlivy a bezprostřední sociální okolí.
Myslím, že odlišit vliv "vizuálního smogu" a bezprostředního sociálního prostředí je problematické, protože "vizuální smog" působí nejen na dospívající dívky, ale i na jejich okolí.

Nárůst mentální anorexie je globální fenomén:těžko to vysvětlit jinak, než kulturními vlivy: první popisy jsou z 18. století a ještě v 19. šlo o výjimečné jedince jako byla císařovna SissI.

Asi by bylo lepší mluvit o globálních kulturních vlivech než jen o reklamě. U nás byla MA rozšířena již před rokem 1989 i když reklamy byla velmi málo.

Roli hraje také to, že při současné nabídce laciné vysocekalorické stravy je skutečně velmi těžké si štíhlou linii udržet: dětská obezita a anorexie jsou dvě strany téže mince.

Není to tak dávno, co byly jakékoliv sladkosti luxusem, který se dětem dopřával jen při výjimečných příležitostech. U nás to tak bylo možná do šedesátých let minulého století.