Železniční vydíraná
Patrik EichlerRadim Jančura donutil slovenskou vládu, aby mu předala expresní dálkovou dopravu mezi Bratislavou a Košicemi. Pokud jde o politiku, bylo by lepší se časem dovědět, že slovenskou vládu uplatil.
Slovensko má před volbami. Pozná se to z protiuprchlické rétoriky vládní strany. Průvodním jevem je další štěpení a sjednocování slovenské pravice. Dokladem je ohlášené zrušení vlaků InterCity mezi Bratislavou a Košicemi.
V posledních dnech bylo ve veřejném prostoru, pokud jde o železniční dopravu, u našich sousedů mimořádně živo. Nejprve firma Radima Jančury oznámila, že přestane provozovat vlaky mezi Bratislavou a Košicemi, protože na této trati nevydělává.
Viníkem měla být státní Železniční společnost Slovensko (ŽSSK) a rozhodnutí slovenské vlády umožnit některým skupinám obyvatel bezplatnou přepravu vlakem (i když to se přímo vlaků InterCity netýká).
Následně ministr dopravu za SMER-SD Ján Počiatek oznámil, že slovenské dráhy vlaky InterCity na této trati pravděpodobně zruší. A dráhy pak oznámily, že to s platností od pondělí 18. ledna skutečně udělají.
Je vcelku nepochybné, že ekonomické argumenty z tiskové zprávy ŽSSK jsou jen zástěrkou (i v tiskové zprávě se ostatně píše, že tržby pokrývají náklady provozu), a že důvodem rozhodnutí je spíše tlak českého podnikatele a obavy z protestů veřejnosti před blížícími se volbami, a tedy z toho, že by trvání na protijančurovském postoji straně SMER-SD před volbami uškodilo.
Vypadalo by špatně, kdyby voliči měsíc dva před volbami protestovali proti odchodu soukromého dopravce z jedné trati a většina slovenských médií — chtě nechtě otevřeně podporujících slovenskou pravici — je v tomto protestu podporovala.
Nejen slovenští politici si ostatně pamatují billboardy obviňující regionální politiky z korupce potom, co Jančurova firme nezískala licenci na provoz autobusů do Nitry a Bánské Bystrice.
Obětí síly Radima Jančury a obav slovenské vlády je ovšem veřejná doprava. ŽSSK zruší tři páry vlaků mezi Bratislavou a Košicemi a navíc jeden vlak z východního Slovenska. Radim Jančura bude dále provozovat své tři páry vlaků, prý ve dvojnásobné kapacitě jak doposud. A uvažuje, že v následujícím roce obsadí i prostor po vlacích ŽSSK.
Jančurův podnikatelský projekt počítal se ztrátou — podle slovenských médií má jen za letošní rok jít o čtyři miliony eur. ŽSSK ale vyčítal, že jezdí s účetní ztrátou něco přes milion eur. A žádal, aby společnost své vlaky zrušila.
ŽSSK Jančura obviňuje z monopolního chování na trati mezi dvěma největšími slovenskými městy. Sám ale o zisk monopolního postavení usiluje a i z českého prostředí víme, že se ho vzdávat snadno nebude.