Majitel žlutých vlaků si stěžuje EU na způsob výběru dopravců

ČTK, Anna Voňavková

Zadávání zakázek na železnici v ČR je podle majitele Student Agency Radima Jančury diskriminační a nespravedlivé. Kraje prý nadržují Českým drahám.

Společnost Student Agency dnes zaslala Evropské komisi stížnost proti zadávání železničních zakázek v České republice. Kraje uzavřely smlouvy na provoz regionálních spojů s Českými drahami bez výběrového řízení na deset i více let. Způsob, jakým kraje postupovaly, je podle firmy netransparentní a diskriminační. I když konkurenční firmy nabídky podaly, kraje je neporovnaly a zadaly zakázku Českým drahám, přestože jejich nabídka byla dražší, uvedla Student Agency.

O provoz regionálních vlaků usilovala dceřiná firma Student Agency RegioJet. Loni chtěla podat nabídku čtyřem krajům, které se chystaly vypsat výběrové řízení. Soutěž na tři tratě nakonec vypsal jen Plzeňský kraj, ale za čtyři dny ji zrušil a zakázku dal na deset let ČD. RegioJet údajně nabízel kraji roční úsporu až padesát milionů korun oproti nabídce ČD.

„Plzeňský kraj je největší neštěstí. Vyhlásil výběrové řízení, kam se přihlásily ještě ČSAD Semily a Viamont. Ani obálky neotevřeli a za čtyři dny uzavřeli smlouvu s ČD. Naše nabídka přitom byla levnější o třicet procent,“ řekl Deníku Referendum majitel Student Agency Radim Jančura.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského ale firma nenabídla krajům provoz v době, kdy jej potřebovaly. „V některých krajích jsme měli už uzavřené dlouhodobé smlouvy, například v Jihomoravském, kde máme kontrakt až do roku 2014 nebo 2015. Jiné kraje ale potřebovaly zajistit provoz už od roku 2009, což firma Student Agency nenabízela, nabídla služby až asi o dva roky později. To pro kraje nemohlo být přijatelné, potřebovaly zajistit dopravu hned,“ vysvětlil Deníku Referendum Šťáhlavský.

Na jihu Moravy se RegioJet ucházel o elektrické trati, kde by byla podle firmy roční úspora sto osmdesát milionů korun. Kromě RegioJetu o zakázky usilovali i velcí evropští dopravci jako francouzská Veolia Transport nebo britská Arriva.

„V tuto chvíli nám jezdí na jihu Moravy a na Plzeňsku dvě vlakové soupravy, vozíme lidi do práce za pětikačku. Hlavní problém je v dotacích. Fungování Českých drah je ze dvou třetin dotované, to potom nejsme schopni jim konkurovat,“ vysvětlil Deníku Referendum Radim Jančura.

Evropská komise podle něj v současné době řeší dva podobné případy v Německu, oba jsou v závěrečných fázích. „Evropská unie už rozhodla, že se v tom německém případě jednalo o nedovolenou veřejnou podporu, a nařídila vládě, aby problém odstranila. My očekáváme, protože ten náš případ je jako přes kopírák, že to u nás dopadne stejně,“ dodal Jančura.

Firma ve stížnosti požaduje také prověření čerpání evropských dotací na nákup nových souprav na základě uzavřených smluv mezi kraji a ČD. Jedna z podmínek pro jejich čerpání požaduje, aby žadatel prokázal, že nabídl kraji nejlepší podmínky, což je možno ověřit pouze soutěží.

„Některé kraje si ale svoji chybu už dnes uvědomují a začínají uvažovat o výběrových řízeních. Do dnešního dne nás v této věci kontaktovaly již tři kraje," řekl Jančura.

Pokud podnět uspěje, musely by podle něj kraje vracet zhruba miliardu korun ročně z regionální podpory i dotace z evropských programů ROP, kde mají rezervovány čtyři miliardy korun na nové vozy.