Obchody Sklizeno hlásají: U nás víte, co jíte. Ale nemluví pravdu

Zuzana Vlasatá

Řetězec s „opravdovým“ jídlem Sklizeno přikrášlil původ svého zboží pod značkou Ježkův statek tak, že svým zákazníkům jednoduše lhal. A sklidil za to rozhořčené reakce.

Jan Černý vyrábí poblíž Loun kozí sýry na rodinné farmě s názvem Létající koza. Dodává je do dvou malých obchodů v okolí. Před časem mu ale jedna prodejkyně řekla, že jeho sýr je drahý, že Ježkův statek jí dodává levnější. A tak Jan Černý zahájil malé pátrání po tom, co jsou daný sýr a Ježkův statek zač.

Jeho výsledkem je nemilé překvapení pro mnoho zákazníků sítě samoobsluh s „opravdovým jídlem” Sklizeno. Ježkův statek totiž de facto neexistuje a zmíněný kozí sýr vyrobila firma spadající pod Agrofert.

Sklizeno je franšíza, která má dnes dohromady patnáct prodejen především v Praze a v Brně, ale po jedné také v Olomouci, Rudné u Prahy a ve Zlíně. Ve své prezentaci na webových stránkách zdůrazňuje, že se zaměřuje na produkci malých a středních sedláků, kteří se do konvenčních obchodních sítí jen tak nedostanou. Zdůrazňuje poctivou práci, kvalitu, prověřené receptury, zdraví, soulad s přírodou a další přízviska, která otevírají peněženku dobře zaopatřených Brňanů a Pražanů, jimž záleží na vyváženém nutričním příjmu ratolestí a dalších rodinných příslušníků i na podpoře lokální ekonomiky a české krajiny.

A teď, jak to všechno spolu souvisí…

Není statek jako statek

Značky Ježkův statek jsem si sama všimla už před časem na obalech různých mléčných produktů v prodejnách zdravé výživy. Jelikož se snažím dávat přednost spíš malo- než velkoprodukci, napadlo mě, že jde přesně o ten typ zboží, které bych mohla nakupovat. V duchu jsem si při tom malovala obraz romantické farmy na venkově i sedřenou, ale spokojenou rodinu jakéhosi sedláka pana Ježka. Idealizovaná rustikální romantika, samozřejmě.

Kdybych si o Ježkovu statku chtěla ještě zhruba před dvěma týdny zjistit něco málo víc, internet by mi nabídl povídání zveřejněné na stránkách prodejen Sklizeno. Stálo tam doslova: „Statek stojí v malebném prostředí, kterému se už před 150 lety říkalo Ježek. Návštěvy kamarádů z Prahy je motivovaly otevřít obchod s poctivým jídlem z Vysočiny. V Praze nedostanete čerstvě nadojené mléko, domácí máslo, vajíčka a voňavou vyuzenou slaninu. Část výrobků vyrábí sami, zbytek jim dodávají rodinné farmy — výrobci nebo zpracovatelé převážně z Vysočiny. (…) Zvířata jsou chována v ekologickém zemědělství a jsou pasena od jara do podzimu na pastvinách. V zimním období jsou krmena kvalitním senem, které prospívá kvalitnímu masu i mléku.“

Text už ale dnes na internetu firmy Sklizeno nenajdete. Po námitkách zákazníků jej firma odstranila a upravila.

V mém obrazu rustikální idyly by po tomto čtení vedle rodiny sedláka Ježka přibyli ještě další poctiví zemědělci, kteří se k Ježkům sbíhají brzy ráno nebo navečer tuhle s ošatkou vajec, tuhle s konvemi čerstvě nadojeného mléka. Dokonalé. Zkrátka něco, jako pamatuji z dětství u babičky a dědy v Beskydech, akorát ve větším. Radovala bych se, že Sklizeno dokáže tyhle vpravdě domácí potraviny dodat až do Brna.

Kdybych ale pátrala dál, v registru Státní veterinární správy, v obchodním rejstříku, na etiketách i v mapách — jako to udělal sýrař Jan Černý — začal by se mi tento romantický příběh rozpadat před očima. V Bohdalíně na Vysočině stojí chalupa, které se možná už před 150 lety říkalo Ježek, ale vzhledem k tomu, co všechno o sobě její vlastníci navyprávěli… Kdo ví.

Vyrábí se zde totiž (a vlastně ani ne zde, nýbrž v manufaktuře v Kamenici nad Lipou) jen marmelády, sirupy, müsli a nakládané okurky. Všechno ostatní zboží s logem ježka pochází z úplně jiných, ne zrovna malých, a už vůbec ne ekologických provozů. Mléko a smetanu zpracovává mlékárna Polná; sýry, jogurty a tvaroh Sýrárna bratří Brunnerů v Jarošově nad Nežárkou; vejce velkodrůbežárna Bohemia Vitae se sídlem v Jindřichově Hradci.

Lakovat něco nazeleno holt znamená lhát

×
Diskuse
??
August 5, 2015 v 14.09
Za Sklizeno
Je nám líto, že došlo k nedorozumění a že někdo mohl nabýt z naší komunikace dojmu, že prodáváme výhradně potraviny BIO a od malých dodavatelů, kteří si od A do Z vyrábějí produkty sami. Nikdo tomu tak nebylo, i když je rádi v regálech máme a mají u nás přednost, pokud splňují naše nároky na kvalitu, složení, původ a chuť. Od samého počátku v roce 2011 u nás část sortimentu zabíraly potraviny splňující naše nároky, ale vyráběné konvenčně. A nikdy jsme to netajili.
Ježkův statek produkuje vlastní potraviny částečně ve své výrobně, částečně prostřednictvím partnerů. Mrzí nás, že bez znalosti fakt je takto očerňován a s ním my. Ostatně tuto značku odebírá asi 50 farmářských prodejen a zdravých výživ v celé ČR. Se zmíněným kozím sýrem nemá společného více, než že ho distribuuje - nevyrábí ho, neprodává pod vlastní značkou, pouze logisticky vypomáhá partnerovi. Sýrárna Bratří Brunnerů je maličká manufaktura a krávy pana Misaře se pasou na 17 km vzdáleném kopci v Jilemi.... Rádi bychom řekli, že věříme, že jde ze strany redakce pouze o chyby, ale paní redaktorka si některé informace neověřila. Rádi zprostředkujeme návštěvu ve všech výrobních prostorách zmiňovaných firem.
JP
August 5, 2015 v 18.36
Sklizeno bohužel pokračuje v manipulacích
Text není "nedorozuměním", ale výsledkem redakční práce, na kterou uplatňujeme standardní nároky kvality. Za jeho obsahem stojíme.

1. DR ve své reportáži netvrdí, že Sklizeno "prodává výhradně potraviny BIO", tvrdíme, že o svých produktech vzbuzuje záměrně klamný dojem. To se ve své reakci Sklizeno ani nepokouší vyvrátit.

2. Všechna tvrzení v reakci firmy Sklizeno o Ježkově statku odpovídají tomu, co jsme v textu uvedli. Opět Sklizeno, jako kdyby vůbec nechápalo, že základní problém spočívá v sebeprezentaci, kterou vytváří u zákazníků -- ze zištných důvodů -- klamavý dojem o povaze produkce.

Namísto toho, aby se firma Sklizeno omluvila, a přislíbila zjednání nápravy, pokračuje v mlžení, a dokonce napadá naši novinářskou práci jako nekvalitní, což je zcela nepřijatelné.

Za nabídku navštívit provozy děkujeme. Již se stalo -- viz fotogalerie. http://denikreferendum.cz/clanek/20974-agrodruzstvo-miroslav-fikce-a-realita
August 5, 2015 v 19.23
Milé Sklizeno Sklizeno,
jmenujete se křestním jménem Sklizeno a příjmením Sklizeno? Bydlíte tedy v Praze? Na rozdíl od jiných účastníků zdejší diskuse je Vaše identita poněkud nejasná. Někteří zdejší diskutující mají na idetntitu radikální názory a asi ocení, že jste středního rodu a odmítáte trapnou konvenci identifikovat se jako muž a žena.

Proti Vaší alternativní genderové identitě nic nemám, ale proti nejasné identitě toho, co prodáváte, ano.

O to tady jde a nelíbí se mi, když předstíráte, že to nechápete. Z pohledu obyčejného zákazníka: proč bych měl chodit do specilizovaného obchodu, když se tam prodává stejné standardizované zboží jako v obchodě, který mám blíž a je to tam třeba levnější.

Zaráží mě třeba, když na nejbližším framařském trhu vidím zeleninu, která vypadá úplně stejně jako ve vietnamské prodejně o dva kilometry dále. Například rajčata stejného protáhlého tvaru, stejné velikosti, stejného stupně zralosti, jedno jako druhé. Jak se tomu farmáři podařilo trefit se úplně přesně do požadavků běžné distribuční sítě? Co udělal s rajčaty, která byla větší, menší, trochu jiného tvaru?
ZV
August 7, 2015 v 13.13
Reakce Agrodružstva Miroslav
Chtěla bych zde sdílet vyjádření Agrodružstva Miroslav k mému textu, respektive k fotogalerii kolegy šéfredaktora, která jej doplňuje. Je zde: http://www.agd-miroslav.cz/informace-a-novinky/reakce-na-clanek-v-deniku-referendum

Jak jsem už psala ve své analýze: zemědělské podniky nejsou od toho, aby vypadaly krásně, tvářit se, že je tomu jinak, je nepřiměřené lakování věci na zeleno.

Tím chci říct, že „ošuntělost“ agrodružstva není vůbec skandální. Je jen v rozporu s vypulírovaností galerie, kterou jej prezentovalo Sklizeno. Skandální je ovšem tvářit se, že mrtvé prase za plotem podniku je v pořádku, že to se jen novináři v honbě za senzacemi chovají bulvárně.

Věřím, že v Miroslavi pracují lidé, kteří dělají svou práci poctivě. Přeji jim v tom mnoho zdaru. Musím se ale ohradit vůči tomu, že jsme fotografii uhynulého prasete použili účelově aby vyvolala „kontroverzi a emoce“.

Ne, použili jsme ji naprosto korektně, navíc s komentářem pracovníka podniku, který řekl, že to tak normálně dělají, že si z onoho místa uhynulá zvířata jezdí ras.

A poslední komentář: škoda, že na webu Sklizena nevisely od začátku reálné propagační fotky družstva, jako nyní...